All Retail
Опубліковано

Як під час пандемії розвивається e-commerce в США, Китаї та світі

Теги:
онлайн-торгівля
Фото:
www.marketingtochina.com

Які фактори і наскільки сильно впливають на зміну купівельної поведінки споживачів, змушених більше сидіти вдома, ніж ходити по магазинах.

Онлайн-торгівля зросте незначно

Відділ досліджень і консалтингу компанії IPG.Estate підготував глобальне дослідження ринку інтернет-торгівлі за 2019 рік та прогнози на 2020 з урахуванням впливу пандемії - передає rau.ua

Наприклад, всупереч припущенням, що режим самоізоляції, не розташовує до покупкам «вживу», повинен збільшити обороти інтернет-торгівлі, експерти не очікують різкого зростання в даному сегменті. І посилаються на досвід Китаю, де за три місяці жорстких карантинних заходів оборот інтернет-торгівлі виріс всього на 3% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

Пояснюється це двома важливими факторами. По-перше, у Китаї був майже повна заборона на переміщення в рамках деяких провінцій, тобто товари, куплені через інтернет, неможливо було доставити в розподільчий центр і привезти кінцевому одержувачу. По-друге, в такі періоди населення скорочує витрати на товари тривалого споживання, які і складають більше 90% обороту інтернет-магазинів.

Ростуть продажі онлайн у продуктових мереж

Тому оборот інтернет-торгівлі виросте тільки у продуктових мереж, однак валових показниках галузі це позначиться несуттєво. Крім того, закриті кордони багатьох країн ускладнюють, а то й просто роблять неможливою доставку імпорту. Відповідно, в IPG.Estate очікують негативну динаміку оборотів інтернет-торгівлі до моменту перемоги над пандемією.

Світовий ринок e-commerce в 2019 році виріс на 17,9% і склав $3,46 млрд. Китай і США є світовими лідерами ринку електронної комерції: на їх частку припадає близько 40% ринку.

У той же час, як відзначає у своїй колонці на ЕП Євген Нетреба, комерційний директор Zakaz.ua з впровадженням політики «соціального дистанціювання» продуктові мережі зіткнулися з величезним ажіотажем, і для багатьох з них це стало викликом. З одного боку покупці змітали продукцію з полиць в лічені години, а з іншого — все більше людей почали шукати можливість придбати продукти онлайн.

Наприклад, число пошукових запитів «grocery delivery» у США побила всі рекорди (рівень популярності запитів наблизився до максимально можливого значення 100 станом на 27 березня 2020 року).

Згідно з даними Rakuten Intelligence, у онлайн-ритейлерів (до таким відносяться Amazon з його сервісом Amazon Fresh, сервіс по доставці продуктів харчування Instacart, сервіс Walmart to Go від Walmart, Kroger та інші) всього за чотири дні, з 12 по 15 березня 2020 року кількість замовлень зросла більше, ніж на 150% порівняно з аналогічним періодом 2019-го. Мова йде як доставці до дверей, так і про самовивозі. В грошах зростання було ще помітніше — на 210%, так як люди запасалися товарами (в тому числі непродовольчими) запас.

Нова звичка — ходити в Інтернет за продуктами

Третина покупців, опитаних 13 березня консультантами Gordon Haskett Research Advisors, сказали, що купували продукти харчування онлайн протягом останнього тижня, а 41% з них робили це вперше.

З одного боку такий стрімкий зріст можна розглядати як тимчасовий, але багато аналітиків сходяться на думці, що нинішня ситуація вимушеної ізоляції допоможе сформувати у покупців довгострокову звичку купувати продукти харчування онлайн.

За даними Business Insider, в грудні 2019 року тільки 10% покупців в США регулярно здійснювали покупки продуктів харчування онлайн, але це все швидко змінюється. Можна сказати, що вже після третього замовлення формується звичка купувати онлайн, якщо покупець задоволений сервісом і реально економить свій час.

У виграші великі гравці і сервіси доставки

Зараз золотий час настав для сервісів доставки продуктів харчування – вони б'ють рекорди за кількістю щоденних завантажень додатків. Згідно з даними Techcrunch, в Instacart, Walmart Grocery і Shipt щоденні скачування зросли на 218%, 160% та 124% відповідно (порівнюючи дані на 15 березня 2020-го і середні значення лютого).

Як правило кількість скачувань знаходиться в межах 10 000 — 20 000 скачувань день. Але в неділю, 15 березня, додаток Instacart завантажила більше 38 500 осіб, а Walmart Grocery – майже 54 000 чоловік. Завантаження програми Target також виросли в два рази: з 25 000 до 53 100.

Зростання скачувань відображається і на фінансових показниках сервісів. Так, Instacart заявляє, що в початку березня темпи зростання продажів були в десять разів вище, ніж тижнем раніше

Однак зростаючий попит має і зворотний бік: багато сервіси не мають достатньо потужностей, щоб його задовольнити. Під час спалаху епідемії Amazon та інші роздрібні компанії повідомляли про збої в роботі сервісів. Компанія наймає 100 000 працівників для зміцнення своєї мережі доставки, Walmart шукає 150 000 співробітників, а Albertson відчуває нестачу в 30 000 працівників.

Kroger вже найняв 2000 співробітників для забезпечення безперебійної роботи своїх магазинів. Instacart говорить про плани найняти 300 000 шоперів протягом найближчих трьох місяців, щоб задовольнити зростаючий попит на послуги компанії.

Протягом останніх тижнів ритейлери були перевантажені запитами на доставку онлайн. Так, Sainbury's довелося навіть обмежити можливість новим користувачам реєструватися на сайті, а перевага в доставці віддавалася вже існуючим клієнтам і самим незахищеним категоріям населення.

Супермаркети також ведуть переговори з сервісами доставки, які раніше обслуговували сектор HoReCa, щоб за рахунок їх потужностей збільшити кількість фургонів і кур'єрів для доставки.