Як змінюються підходи та система організації роботи мережі супермаркетів під час війни
Шостий місяць триває запекла несправедлива війна. Ворог вбиває тисячі людей, трощить цілі міста, руйнує бізнеси... Нищівний вплив вторгнення особливо гостро відчувають представники ринку рітейлу, які стикнулися з цілим спектром проблем, серед яких — часткова або й повна зупинка бізнесу, позбавлення контролю над магазинами на окупованих територіях та неможливість працювати в зонах бойових дій, руйнація логістичних ланцюгів, втрата постачальників, брак персоналу через евакуацію... Разом з тим, незважаючи на всі трудності, мережі продовжують працювати там, де це можливо, забезпечуючи жителів країни можливістю придбати необхідну продукцію.
Повномасштабна війна: адаптація бізнесу до реалій сьогодення
Війна — це форс-мажор, до якого неможливо підготуватися на 100%. Однак, зважаючи на постійні інформаційні повідомлення у медіа про можливість широкомасштабного вторгнення у січні-лютому, ми розробили план дій з кількома сценаріями на випадок війни. Проте, ніхто не очікував, що вторгнення відбуватиметься настільки масштабно, стільки регіонів України буде під окупацією ворога. Тож, довелося діяти, адаптуючись до подій та працюючи з викликами, що постали перед бізнесом.
Як факт, від початку повномасштабного вторгнення мережа вимушена була тимчасово припинити діяльність частини своїх об’єктів, розташованих на окупованих територіях. Так, нині не працюють маркети в Донецькій області, втрачено контроль над магазином в Енергодарі. Загалом, наразі із 116 супермаркетів працює 98.
Окрім того, в перші місяці війни були зруйновані та повністю перебудовані логістичні ланцюжки. Бракувало водіїв, транспорту, пального... Однак, наявні на складах запаси дозволили мережі протриматися до відновлення стабільних поставок. Назустріч пішли і постачальники — щоб зекономити час, вони власним транспортом підвозили продукцію безпосередньо до супермаркетів, оминаючи розподільчі центри. Змінився й напрямок поставок. Так, нині весь імпорт йде суходолом через західні кордони. Такий шлях збільшує терміни доставки на 1,5-2 тижні. Проте, це не критично і не впливає на якість продукції.
VARUS стикнувся й з руйнуванням свого майна. Під час облоги Києва через ворожий обстріл та потрапляння снарядів в будівлю, зруйновано наш склад замороженої продукції. Це унеможливлювало доставку в маркети продуктів, що при зберіганні потребують заморозки чи охолодження. Щоб не допустити спустошення полиць в київських магазинах, департамент логістики оперативно знайшов новий склад, куди постачальники могли відвантажувати продукцію.
Також неабиякою проблемою стало й відключення світла. Адже без електрики не працюють холодильники, що призводить до псування товарів. Довелося забезпечити супермаркети генераторами. Проте, нажаль, це вдавалося не завжди. В такому разі, звісно, продукція списувались і йшла на утилізацію.
Вимушена заміна постачальників
Ще один вагомий виклик для мережі — це те, що частина постачальників та виготовачів опинилися в зоні бойових дій чи поза межами підконтрольних Україні територій, що унеможливило подальшу співпрацю з ними. В результаті цього, довелося підбирати нових партнерів.
Однак, незважаючи на важку ситуацію в країні, наша мережа не допускає жодних компромісів стосовно якості товарів, які мають потрапляти на прилавки магазинів. Абсолютно всі виробники, продукція яких йде на продаж у VARUS, повинні дотримуватися стандартів якості, що регламентовані НАССР. В іншому випадку, товар не може з’явитися на наших полицях. Таким чином, всі виробники, з якими працює мережа, — закордонні, всеукраїнські та локальні — пройшли відповідну стандартизацію та отримали сертифікати якості, що дозволило вивести їх товар на стелажі магазинів.
Контроль якості
Контроль відбувається за таким ланцюжком: виробник надає документи, що підтверджують атестацію за НАССР, ми здійснюємо вхідний контроль продукції на розподільчих центрах та в супермаркетах перед тим, як товар потрапляє на полиці. Далі, відповідно до стандартів НАССР, постійно проводимо внутрішній аудит. Серед іншого, рефрижератори та тентовані машини проходять регулярну діагностику на предмет відповідності стандартів зберігання при транспортуванні. Кожна поставка на СМ перевіряється. В разі невідповідності стандартам, товар не приймається.
НАССР — один із найбільш надійних засобів захисту споживачів харчових продуктів
Наразі НАССР — це універсальний стандарт, що гарантує якість продукції. Проте, він не сталий. В нашій мережі постійно оновлюємо вимоги за системою стандартів ICO, актуалізуємо програми передумов, які прописує інженер по НАССР на підставі змін в стандартах ISO.
Отже, НАССР (Hazard Analysis and Critical Control Point) — це стандарти безпеки та якості продукції, засновані на європейських та міжнародних нормах якості. Основа НАССР — це аналіз ризиків, що можуть бути небезпечними для клієнта.
Система НАССР є науково обґрунтованою та дозволяє гарантувати виробництво безпечної продукції шляхом ідентифікації й контролю небезпечних чинників.
Ризики потрібно передбачити та запобігти їх втіленню, знайти критичні точки, які можуть бути небезпечними для клієнта. Система НАССР працює за сімома принципами:
1. Проведення аналізу небезпечних факторів.
2. Визначення критичних контрольних точок (ККТ).
3. Встановлення граничних значень.
4. Введення системи контролю за ККТ.
5. Встановлення коригувальних дій, які необхідно вжити, коли спостереження свідчать про вихід з-під контролю певної ККТ.
6. Встановлення процедури перевірки для підтвердження того, що система HACCP працює ефективно.
7. Розробка методів документування всіх процедур і ведення записів, пов’язаних із застосуванням цих принципів.
Основні засади впровадження НАССР, а також принципи НАССР відображено в таких міжнародних стандартах, як ISO.
Механізм НАССР охоплює значну аудиторію. Відтак, кейтеринг, виробники харчових упаковок, постачальники до великих торгових мереж, виробники корму для тварин — невід’ємна складова системи.
Тобто, будь-який продукт, відповідно до стандартів НАССР, спочатку перевіряється виробником в процесі виробництва та пакування. Потім ці стандарти застосовуються на етапі логістики. Далі — при прийомі та зберіганні товарів на складах та в торговельних залах перевірку проводять супермаркети.
Без відповідності цим стандартам неможливо отримати атестацію на жодному етапі ланцюжка.
Тому, в разі отримання скарг від клієнтів на ту чи іншу продукцію, представники VARUS виїжджають на виробництво партнера з перевіркою. Якщо виробник не допускає їх на підприємство, доводиться вживати заходів — аж до розірвання контракту.
Замість післямови
Тенденції, що можна спрогнозувати нині — це збільшення продукції в категоріях низької та середньої ціни через падіння доходів населення. Разом з тим, стандарти НАССР є запобіжником, який гарантує якість продукції при доступних цінах на неї.
Автор: Інна Сироткіна, начальник відділу якості VARUS