All Retail
Опубліковано

Чому найбільші магазини знову не повертають мільярди боргів постачальникам?

Український ритейл заборгував постачальникам 3,2 млрд грн за продукцію, поставлену після 24 лютого. І річ не лише у збитках, завданих війною.

«Якщо мережі зараз не почнуть платити українським виробникам, у нас за місяць не залишиться виробництв», — скаржився у березні 2022 року співвласник компанії «Біосфера» Андрій Здесенко. За його словами, національні роздрібні мережі тотально не платять постачальникам.

Компанія Здесенка співпрацює з усіма національними та іноземними мережами в Україні. Вона — найбільший виробник товарів для гігієни під торговими марками Smile, «Фрекен БОК» та іншими. До війни Forbes оцінював її у $180 млн.

Під час війни ситуація поліпшилась. Мережі почали більш акуратно платити своїм партнерам. Причин кілька. Зменшилася кількість постачальників, а багато з тих, хто залишився, на певний період зменшували виробництво. До того ж стали жорсткішими правила. Уряд ухвалив постанову, згідно з якою термін розстрочки платежу за соціально значущі товари зменшувався до 10 днів. Раніше, за словами Здесенка, він міг доходити до майже трьох місяців. Нині ж неплатежі повернулися, кажуть постачальники. «Платять дуже погано», — каже великий виробник кондитерки на умовах анонімності. Він розповідає, що мережі розрахувалися з ним лише за довоєнними боргами, за новими поставками — сім місяців він відвантажує в борг. Здесенко підтверджує погіршення платіжної дисципліни.

Станом на початок серпня 2022 року, заборгованість торговельних мереж за товар досягла 4,83 млрд грн. Левова частина — 3,2 млрд грн — борг за продукцію, поставлену після 24 лютого. Це розрахунки одного з експертів великої всеукраїнської асоціації підприємців. Він надав цифри на умовах анонімності через побоювання зіпсувати відносини своєї організації з ритейлерами — великими гравцями ринку.

Які магазини найбільші боржники

Проте не всі мережі однаково не платять, розповідають Forbes постачальники. За словами Здесенка, найакуратніший партнер у цьому сенсі — мережа АТБ. Виробник кондитерки хвалить ритейлерів, які належать іноземним компаніям. Таких у країні небагато — це METRO та Auchan.

Частіше за інших серед неплатників співрозмовники Forbes згадували мережу «Сільпо», яка входить у Fozzy Group. Про те, що компанія іноді довше, ніж це передбачено підписаними документами, розраховується з постачальниками, Forbes розповіли кілька її партнерів. Це керівники великої дистрибуторської компанії, виробник мʼясної продукції, виробник кондитерки та керівник великої молочної компанії. «Поки їм 150 разів не зателефонуєш, нічого не буде, — дратується директор виробництва мʼясної продукції. — За свої гроші з ними потрібно боротися». Щоб мережа розрахувалася за проданий товар, менеджери іноді відмовляються возити його.

Інший співрозмовник Forbes каже, що за відтермінування платежу на місяць із ним розраховуються не раніше, ніж за 45–50 днів. Ще один обурюється, що в «Сільпо» за товар, у якого термін відстрочення оплати 14 днів, ухитряються платити на 80-й день. Про те, що «Сільпо» не платить постачальникам, в інтервʼю Forbes у травні розповідав голова «фінансового» комітету Верховної Ради Данило Гетманцев. «Є різний бізнес і різне ставлення до країни. Наприклад, мережа АТБ сплачує податки наперед, підтримує країну, — говорив він. — А є „Сільпо“, які мають борг перед бюджетом, не подають декларації і не платять постачальникам».

Співвласник Винниківської тютюнової фабрики Григорій Козловський у розмові з Forbes у травні теж називав «Сільпо» мережею, що не розраховується за його продукцію. У Fozzy не захотіли розмовляти з Forbes щодо цього. Постачальники вважають причиною затримки платежів у «Сільпо» те, що ритейлер замість того, щоб їм платити, інтенсивно відкриває нові магазини.

Так, після 24 лютого мережа відкрила чотири нових «Сільпо» в Ужгороді, Львові, Рівному та Києві. До повномасштабної війни Fozzy Group, куди входить мережа, була другим ритейлером у країні за кількістю торгових точок. У 2020–2021 роках компанія відкривала по 60–100 магазинів на рік.

Є певні проблеми з платежами з боку мереж Varus та Novus, кажуть постачальники. Виробник кондитерки, приміром, через це вимушений працювати з Varus за факторингом, отримуючи гроші за поставлений товар від банку. Щодо Novus він каже, що ця мережа восени почала краще розраховуватися за товар. У Novus на момент підготовки статті не надали коментар.

У мережі VARUS пояснюють: зараз переживають скрутні часи через те, що під час повномасштабної війни їхній товарообіг зменшився. Мережа скоротилася на 15% через закриття супермаркетів у Донецькій та Запорізькій областях поблизу бойових дій. "Борги, що виникли у VARUS у перші місяці війни, ми реструктуризуємо, домовились про графіки оплати, — розповідає керівник PR-центру мережі супермаркетів Varus Олександр Шуть. — Також домовились про зміну умов оплати — зменшення суми, збільшення терміну відстрочки платежу".

Чим борги ритейлу загрожують виробникам

"Раніше ми могли більше терпіти, а зараз немає грошей — немає товару", — каже на умовах анонімності власник компанії виробника напівфабрикатів. Витрати зросли. Одна з нових статей затрат — в енергобезпеку через атаки РФ на енергетичні обʼєкти в Україні, каже Здесенко.

До того ж після початку повномасштабної війни багато виробників стикнулися з тим, що сировину доводиться купувати за передоплатою. Зокрема, це іноземні пакувальні матеріали, каже топ великої молочної компанії. «Кредити — дорогі, і взяти їх сьогодні під купівлю сировини складно, — каже Олег Юхновський, голова комітету підприємців АПК при Торгово-промисловій палаті України. — А велика сума обігових коштів залишається у ритейлу на два-три місяці». У серпні 2022-го, за даними НБУ, процентна ставка досягла 16,3% проти 8,9% у серпні минулого року. Під час війни банки майже не кредитують бізнес. Єдина можливість залучення коштів у фінустанов — держпрограма «5-7-9».

Без обігових коштів невеликі харчові підприємства може чекати сумна доля. Юхновський та Здесенко прогнозують навіть банкрутства.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або