All Retail
Опубліковано

Кондитерку Roshen перестали продавати в маркетах Auchan

Як мінімум півтора року корпорація Roshen не постачає свою продукцію на полиці «Auchan Україна». Forbes зʼясував, чому виникли розбіжності та що відбувається з бізнесом французького ритейлера в Україні, на який постійно йде тиск через Росію.

З полиць гіпермаркетів «Auchan Україна» зникла продукція кондитерської корпорації Roshen Олексія Порошенка та Вʼячеслава Москалевського. Понад рік остання не співпрацює з Auchan, через те що той продовжує працювати у Росії, розповів Forbes президент та співвласник Roshen Вʼячеслав Москалевський.

В Auchan називають іншу причину припинення співпраці. Це відбулося з комерційних причин ще до повномасштабної війни, каже керівниця зі звʼязків із громадськістю «Auchan Україна» Олена Орлова. Вона сподівається, що вдасться налагодити контакт із Roshen і він буде знову у них продаватися.

Roshen досі відвантажує продукцію ритейлеру METRO, який також продовжує працювати в РФ. На запитання Forbes, чому не припинили співпрацю з німецьким ритейлером, Москалевський відповів «тому що ми так вирішили».

Виторг найбільшої кондитерської компанії України Roshen у 2022 році зріс майже на 1 млрд грн — до 22,1 млрд грн, за даними YouControl. Наприкінці серпня збори акціонерів Київської кондитерської фабрики Roshen планують підвищити її статутний капітал на третину, до 2 млрд грн, через випуск додаткових акцій. Це робиться для того, аби закрити фінансову діру у фабрики, яка до цього займалася інвестиціями, розказав Forbes Москалевський, якому належать 13% у корпорації Roshen.

Компанія «Auchan Україна» до війни входила до десятки найбільших ритейлерів України. В українському food-ритейлі у 2022 році вона займала частку у 2,5%, зазначає директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля.

У «Auchan Україна» працює близько 5000 працівників. На початок 2023-го мережа налічувала 42 магазини, більшість із яких — у форматі гіпермаркетів. До повномасштабної війни її виторг, за даними YouControl, становив 14,4 млрд грн. У воєнний 2022 рік він упав до 10,6 млрд грн. Для порівняння, виручка найбільшого українського ритейлера АТБ у 2022 році склала 148 млрд грн.

Російське питання 

З початку повномасштабного вторгнення Auchan не припинила роботу на території Росії. «Ритейлер не піде з російського ринку, оскільки діє в інтересах цивільного населення», — казав гендиректор компанії Ів Клод в інтерв`ю виданню Journal du Dimanche.

«Auchan Україна» відмежовується від країни-агресора і не має контактів із російським офісом, розповідала в інтерв`ю Forbes CEO українського підрозділу ритейлера Марта Труш. «Нам боляче як українцям. Позиція материнської компанії полягає у тому, що основна місія — годувати й підтримувати населення», — казала вона. За словами СЕО, материнська компанія влила додаткові $25 млн в український підрозділ, щоб він міг виплачувати зарплати, платити постачальникам та закуповувати продукти й інші товари.

В лютому 2023-го, журналісти видань The Insider, Le Monde та Bellingcat опублікували розслідування, в якому розповідали, що російський Auchan постачав товари для російських військових на окупованих територіях України. Постачання військовим позиціонували як «гуманітарну допомогу». Також «Ашан» ніби допомагав військкоматам набирати мобілізованих з-поміж своїх співробітників, йшлося в розслідування. Тоді у пресслужбі французького «Ашана» заявили, що компанія перебуває "поза політикою і жодною підтримкою військовослужбовців не займається«.

За декілька днів після виходу розслідування Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) внесло ритейлера у перелік міжнародних спонсорів війни через роботу Auchan у Росії. На російський ринок припадає 10% світових продажів Auchan — це €3,2 млрд виторгу, казав генеральний директор компанії Ів Клод в інтерв`ю Journal du Dimanche. Станом на 2022 рік компанія має у РФ 231 магазин.

Внесення компаній до списку спонсорів війни не створює для бізнесу юридичних наслідків, як, наприклад, введення санкцій, розповідала Forbes очільниця напряму мінімізації корупційних ризиків у санкційній політиці НАЗК Агія Загребельська.

Однак після того, як компанія опиняється у списку міжнародних спонсорів війни, вона може потрапити до найбільшої у світі бази для перевірки контрагентів World-Check. Зокрема, присутність у цій базі може обмежити діяльність компанії, приміром, з банками, страховими компаніями, каже керівник практики безпеки бізнесу юркомпанії Juscutum Дмитро Дичаковський.

Рішення НАЗК не стосується українського підрозділу, проте воно може зазнавати збитків, зазначала в інтерв`ю Марта Труш.

В Україні збільшується тиск на українські представництва міжнародних компаній, які досі продовжують працювати у РФ. Один із найбільших українських ресурсів пошуку роботи Work.ua розірвав контракти з такими компаніями. Серед них і «Auchan Україна». «Ми закликаємо партнерів robota.ua, Jooble, всі інші бізнеси та людей, що поки що ведуть співпрацю з ними, написати заяви про звільнення, розірвати договори й призупинити будь-яку взаємодію», — написав у Facebook співзасновник Work.ua Артур Міхно.

Чи є в «Auchan Україна» відтік покупців через те, що материнська компанія досі працює у РФ? «Думати, що його немає, хибно. Але його важко виміряти, бо є впливовіші фактори, зокрема, закриття під час тривог», — розповідала в лютому СЕО мережі Марта Труш.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або