Борис Марков, АТБ: За нашими оцінками, компанія може зрости мінімум втричі
Багато інноваційних рішень, які в наші дні стали нормою в будь-якому супермаркеті, вперше з'явилися і пройшли перевірку на ефективність саме в дискаунтерах даної торгової мережі, яких уже 1039. Деякі енергозберігаючі рішення і торгові стандарти стали результатом розробки команди "АТБ", яка нараховує вже понад 60 тис. працівників.
При цьому корпорація продовжує динамічно розширювати бізнес, оновлювати магазини і мережа в цілому, не забуваючи про інвестиції в інновації. Про те, як змінюється український рітейл, як "АТБ" розвиває свій кадровий потенціал, оновлює формат дискаунтерів і підкорює нові регіони України, DELO.ua розповів Борис Марков, голова ради директорів, генеральний директор корпорації "АТБ".
"АТБ" сьогодні — це більше тисячі цілодобових супермаркетів, мережу власних виробників, найбільша логістична інфраструктура, чотири навчальних центру... Які інноваційні системи дозволяють ефективно управляти цим величезним потенціалом?
Робота над вдосконаленням процесів проходить безперервно. Компанія постійно впроваджує нові IT-рішення, в тому числі за участю міжнародних експертів. Важливо правильно розуміти напрямки розвитку, прогнозувати потенційні виклики і загрози ринку, а також вміти адаптувати систему управління таким чином, щоб компанія в процесі динамічного зростання не зменшувала темпи.
При впровадженні інноваційних систем управління бізнес-процесами компанія застосовує перевірені часом рішення, тим самим скорочуючи витрати на помилки і підвищуючи прибутковість наших інвестицій.
Сьогодні триває робота з розвитку систем BI і ERP, йде доопрацювання їх під вимоги компанії і чинне законодавство.
Для автоматизації процесів торговельної мережі "АТБ" впроваджена ERP-система ORACLE Retail компанії ORACLE. Вона дозволяє управляти більшістю процесів: від довідників до вирішення питань з асортиментом і цінами товарів на полиці. Також йде робота по впровадженню системи класу SRM для роботи з постачальниками та CRM для управління відносинами з нашими покупцями.
У найближчій перспективі плануються якісь нововведення?
Ми вже більше 25 років дотримуємося стратегії динамічного розвитку. За нашими оцінками, компанія може зрости як мінімум втричі. В Європі рітейлери відкривають магазини в містечках з населенням 2-3 тис. жителів. Сподіваємося, що з підвищенням рівня життя в Україні ми також зможемо освоювати такі міста.
Сьогодні основні напрями розвитку — це розширення торговельної мережі та зміцнення присутності на заході та півдні країни, а також продовження модернізації супермаркетів, впровадження нових концепцій магазинів.
В цьому році карта "АТБ" доповнилася двома новими областями — Закарпатської та Чернівецької. Довелося вносити корективи в систему логістики?
Компанія системно підходить до питання освоєння нових регіонів. Однією з важливих задач є побудова в них ефективної логістики. Тільки за останні два роки компанія купила і ввела в експлуатацію склади в Київській, Львівській та Одеській областях.
В логістичну інфраструктуру "АТБ" входять дев'ять сучасних мультітемпературних розподільних центрів категорії "А" загальною площею 189 600 кв. м. Вантажообіг РЦ за підсумками 2018 року склав понад 2,5 млн тонн. Вони обслуговують 95% товарообігу всіх магазинів мережі.
При цьому ми продовжуємо роботу з розвитку та модернізації логістичної інфраструктури. У 2021 році корпорація планує запустити мультитемпературный розподільний центр в Харківській області.
Останнім часом все частіше можна побачити АТБ нового зразка — так звані "чорні" маркети. Що підштовхнуло до такого формату?
Ми дотримуємося довгострокової стратегії, яка передбачає зростання бізнесу з використанням передових європейських технологій, концепцій і практик розвитку дискаунтерів. Сучасний дискаунтер — це магазин з низькими цінами і максимально комфортними умовами, де використовуються новітні технології в області будівництва, освітлення та енергозбереження.
На даний момент не зовсім коректно говорити про запровадження нових форматів. Мова йде про оновлення існуючих торгових об'єктів, впровадження нових технологій і рішень.
З 2017 року магазини АТБ відкриваються в оновленій концепції, реконструюються існуючі торгові точки. Оновлені магазини показують більш високі результати за всіма показниками порівняно з традиційними маркетами мережі.
У 2020 році ми продовжуємо тестувати нові сервіси. Зокрема, буде продовжено експеримент з впровадження концепції магазину "АТБ Експрес". Купівельні запити змінюються динамічно, і наше завдання — бути на півкроку попереду, випереджаючи їх.
Багато галузей економіки відчувають кадровий дефіцит. Як вам в таких умовах вдається розширювати бізнес?
З дефіцитом кадрів, який пов'язаний в основному з масовим виїздом наших громадян за кордон, зараз стикаються більшість українських роботодавців, і "АТБ" не виняток. Компанія мінімізує це явище, забезпечуючи для своїх співробітників партнерський рівень відносин: комфортні умови праці, конкурентоспроможний рівень зарплат, можливість кар'єрного росту та розвитку.
Також компанія приділяє велику увагу мотивації співробітників. Існує декілька постійно діючих заохочувальних програм.
Крім того, в пріоритеті питання розвитку кадрового потенціалу. Компанія відкрила чотири навчальних центру у Дніпропетровській, Київській, Львівській та Одеській областях, в яких за рік проходять навчання близько 3500 співробітників. Є система дистанційного навчання, регулярно проводяться тренінги, семінари. Крім знання основних торговельних процесів співробітники вивчають менеджмент, маркетинг, логістику. З 2018 року впроваджені програми, спрямовані на клієнтоорієнтованість та розвиток бренду.
Процес розвитку персоналу постійно автоматизується. У 2020 році плануємо закінчити проект з автоматизації управління кар'єрою та розвитком співробітників, що дозволить нам перейти до моделі Корпоративного університету.
"АТБ" активно впроваджує свої якісні private label. Як вдається конкурувати з іншими брендами?
Частка продукції власних торговельних марок у загальному товарообороті "АТБ" протягом дев'яти місяців 2019 року склала 17,5%, а з урахуванням власного імпорту — 20,6%. Ці показники перевищують результати аналогічного періоду минулого року на 15,8% і 18,1% відповідно.
В даний час компанія має чотири власні торгові марки різних цінових категорій: De Luxe Foods & Goods Selected, "Спецзамовлення "АТБ", "Своя лінія", "Розумний вибір". Із загального асортиментного ряду (понад 3,5 тис.) 900 найменувань — це товари власних торгових марок.
У поточному році збільшуємо перелік інноваційних продуктів в категорії "Фреш", розширюємо лінійку здорових молочних і ковбасних продуктів ТМ "Спецзамовлення "АТБ", оновлюємо преміальний асортимент ТМ De Luxe Foods & Goods Selected.