All Retail
Опубліковано

СЕО мереж Наш Край і SPAR: Наш товарообіг в 2019-му перевищив 5 млрд грн

Теги:
SPAR
Наш Край

Генеральний директор мереж Наш Край і SPAR Віктор Мольченко - про масштабування бізнесу, зростання товарообігу і середнього чека, суму інвестицій у відкриття і оновлення магазинів, а також про подальші плани розвитку брендів в Україні.

Інвестиційна компанія " Volwest Group, яка розвиває в Україні мережу продуктових магазинів Наш Край і SPAR, є одним з найбільших гравців FMCG-рітейлу в Україні. Свій перший магазин під брендом Наш Край вона відкрила ще в 2001 році. У 2004-му запустила дебютний торговий об'єкт на умовах франчайзингу, а в 2017-му почала розвивати в країні міжнародний бренд SPAR. Зараз Volwest Group — єдиний в Україні великий гравець продуктового роздробу, який обрав для розвитку торговельної мережі франчайзингову модель і успішно масштабує бізнес. Про те, з якими результатами компанія завершила 2019 рік і як планує розвиватися далі в інтерв'ю RAU розповів генеральний директор мереж Наш Край і SPAR Віктор Мольченко.

Зростання продажів

— Розкажіть про результати роботи компанії в 2019 році? На скільки у відсотках зросли товарообіги мереж Наш Край і Spar в Україні?

— Останні два роки ми інтенсивно розвивалися і відкривали нові магазини під брендами Наш Край і SPAR. В 2019-му фінішували у трійці лідерів в Україні за кількістю відкритих торгових точок: з урахуванням магазинів, які пройшли ребрендинг, ми відкрили 56 нових об'єктів. У тому числі завдяки активному розширенню мережі зростає і наш товарообіг. У минулому році загальна сума продажу в мережах Наш Край і Spar перевищила 5,05 млрд грн. Цей показник на третину (33%) більше, ніж товарообіг мереж в 2018 році.

— Як в минулому році зростали в процентному співвідношенні і абсолютних цифрах інші ключові показники магазинів: середній чек, кількість чеків і т. д.?

Середній чек важко оцінювати в гривнях, так як у нас різні магазини в різних форматах, і розташовані в 21 регіоні країни. Тому для нас логічніше аналізувати приріст середнього чека. Хочу зазначити, що середній чек виріс у всіх форматах без винятку на рівні 15-21% у залежності від формату. Найбільшим було зростання у сегменті «магазинів біля дому», який ми активно розвиваємо.

Що стосується кількості чеків like for like, якщо не враховувати нові магазини, приріст склав 5,2%.

Приємно, що ростуть як власні магазини, так і магазини франчайзингових партнерів. Це свідчить про те, що ми відкриваємо для них дійсно успішний бізнес.

— В яких регіонах присутності магазини мережі демонструють кращі результати? В яких би ви хотіли поліпшити свої показники?

— Традиційно найбільш успішні проекти працюють в Західній Україні, — на Волині, в Рівненській та Івано-Франківській областях. У той же час, їх вже наздоганяють центральні регіони країни — Полтавська, Вінницька, Сумська, Дніпропетровська області.

— У минулому році компанія відкрила 56 магазинів. Всі ці точки відкривалися за франшизою, або також були власні? Скільки торгових точок об'єднує компанія?

— Всі торгові об'єкти, які були відкриті в 2019 році, працюють на умовах франчайзингу SPAR і Наш Край. Якщо говорити про мережі в цілому, то загальна кількість магазинів під такими брендами становить 278 торгових точок, з яких 29 — наші власні.

Переваги франшизи

— Розкажіть детальніше про умови відкриття магазинів Наш Край і Spar по франшизі. У чому переваги співпраці?

—Співпраця по франчайзингу — це готова перевірена модель бізнесу, яка ефективно працює. Відкриваючи магазин під ТМ Наш Край або SPAR — ви не платите паушальних вступних внесків або рекламних зборів.

Основна вимога — це наявність власного або орендованого приміщення з торговою площею від 60 кв. м в густонаселених районах або на жвавих транспортних розв'язках.

Переваги співпраці, які отримує франчайзі: відомий бренд, ефективний стартап, технології власного виробництва, зручний програмний продукт, власний навчальний центр, високомаржінальний асортимент власної торгової марки, і головне — вигідні умови співпраці з компаніями — постачальниками товарів, обладнання та послуг.

— Які в середньому інвестиції в розрахунку на квадратний метр необхідні для запуску магазину, термін окупності?

— Інвестиції у відкриття магазинів Наш Край в середньому складають 300-400 євро/кв. м, в SPAR трохи більше — від 400 до 600 євро/кв. м. Термін окупності вкладень — від 6-ти місяців. При цьому щомісячне роялті при відкритті торгової точки Наш Край становить 77 грн/кв. м торгової площі, а при відкритті SPAR — від 2 до 3 євро/кв. м в залежності від формату.

— Що в результаті партнерства отримує франчайзер, а що — франчайзі?

— В результаті партнерства ми, як франчайзер, отримуємо додаткову торговельну точку, а чим більше мережа, тим більше вигідні умови співпраці ми можемо обговорювати з постачальниками, що відповідно буде вигідно і франчайзеру, так і нашим франчайзі.

— В 2018 році компанія почала розвивати зворотний франчайзинг. Користується популярністю ця модель? У чому її переваги і яка частка партнерів її використовує?

— Ми й далі продовжуємо тестувати цю модель. Вона вимагає ретельного опрацювання всіх деталей. Ми бачимо в ній велику перспективу, але говорити про конкретні результати поки рано.

Зміна тенденцій, стабільність гравців

— За вашими спостереженнями, які тенденції актуальні на українському ринку продуктового рітейлу? Є тренд до його консолідації, або навпаки, на ринку з'являється все більше нових гравців?

— На ринку стає тісніше, але за рахунок зростання і збільшення кількості уже діючих гравців. Відносно нові проекти демонструють технологічність і чітке форматування, але вони поодинокі.

Дуже важко стало працювати і генерувати дохід операторам з середніми показниками кількості торгових точок, які нічого не змінюють у процесах.

Це може привести до процесів поглинання середнього ешелону більш потужними гравцями. Це стабільна тенденція на ринку.

— Як змінюється споживче поведінка українців? Зростає їх інтерес до власним торговим маркам і яка частка ВТМ у вашому обороті?

— Наші покупці негативно реагують на різні зміни в курсах валют, їх «нервує» політична нестабільність. Частка власних торговельних марок та власного імпорту у нас становить 8%. Ми це називаємо «індекс незалежності».

— Ваш прогноз, з якою динамікою зростатиме українська продуктовий роздріб в 2020-м і в наступні роки? Як буде розвиватися ринок і які формати будуть успішними?

— Ринок прогнозовано зросте на 3-5%. В першу чергу будуть і надалі активно розвиватися формати «магазин біля дому» та «експрес». У них велике майбутнє за рахунок збалансованості витрат і доходів. Це світовий тренд.

— Як вважаєте, чи можна очікувати експансії в Україну великих міжнародних гравців?

— У короткостроковій перспективі міжнародні мережі не планують працювати в нашій країні. Але при позитивних економічних і політичних тренди, потужні світові гравці рітейл-ринку не будуть зволікати з експансією.

Більше форматів і нові магазини

— Кілька років тому компанія впровадила новий формат магазинів Наш Край 3.0. Скільки з тих пір магазинів мережі було оновлено в цей формат? Які інвестиції потрібні для оновлення?

— Вже впровадили формат 3.0 у восьми торгових точках. Крім того, всі нові торгові об'єкти відкриваються відповідно до бренд-буку, який фіксує саме цей формат. Ми постійно його вдосконалюємо, але основні принципи, які ми закладали в нього, залишаються незмінними.

Щоб оновити магазин, необхідно вкласти від 2000 до 5000 грн на квадратний метр в залежності від стану приміщення, обладнання і «глибини» оновлення.

— Які плани з розвитку торгової мережі на 2020 рік? Скільки торгових точок плануєте відкрити в цьому році? В яких регіонах країни бачите найбільші перспективи для розвитку?

— У наших планах на 2020 рік надалі утримувати лідируючі позиції на ринку франчайзингу у сфері ритейлу, відкриваючи успішні магазини для наших партнерів. За нашими підрахунками в цьому році їх кількість має зрости ще на 60 торговельних точок. Також, підсилюємо власну мережу шляхом рестайлінгу і ребрендингу, допомагаємо змінювати діючі магазини своїм партнерам.

Щодо перспективних регіонів, то хочу відзначити, що значну позитивну динаміку показують всі регіони України, але існують великі відмінності у форматах, які варто розвивати в кожному з них.

— Які стратегічні плани компанії в найближчі 3-5 років? В якому напрямку будете рухатися, на яких аспектах бізнесу сконцентруєтеся?

— Розширення франчайзингової мережі залишається основним вектором нашої стратегії. Будемо продовжувати розвивати бренди Наш Край і SPAR у співпраці з найбільшою у світі мережею SPAR International.

Також плануємо розвивати перспективні формати SPAR City, SPAR to Go і SPAR Caffe. Впроваджувати новітні технології в енергозбереженні та бути соціально-відповідальним бізнесом.

Ще однією важливою для нас завданням є розвиток власного дистриб'юторського центру для наших партнерів та власних торгових точок.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або