All Retail
Опубліковано

СЕО лінії магазинів Eva: плануємо відкрити 25 магазинів в третьому кварталі

Теги:
EVA
дрогері
Фото:
All Retail

Ольга Шевченко, СЕО лінії магазинів Eva, розповіла, як криза вплинула на продажі компанії, і якими є плани розширення мережі.

— Сьогодні мережа Eva є найбільшим гравцем на ринку drogerie, включаючи більше 1000 магазинів в Україні. Поділіться результатами продажів у торговельних центрах, наскільки динаміка відрізняється від докарантинної?

- У торгових центрах знаходиться тільки 6% мережі магазинів Eva, під час карантину частина з них була закрита. Після відкриття торгових центрів цей сегмент магазинів виходить на свій звичайний рівень продажів найповільніше.

Падіння продажів в них складає від 5% до 50% від докарантинного рівня. При цьому, чим більший ТРЦ, тим гірша ситуація. Ми це пов’язуємо з тим, що люди просто бояться йти в такі ТРЦ, так як вони розраховані на великий, багатотисячний трафік. Такі об’єкти розраховані на тривале проведення часу. Відвідувачі проводять тут багато часу: роблять покупки, дивляться кіно, п’ють каву, обідають, спілкуються з друзями і знову роблять покупки. Зараз розважальна складова не працює і ТРЦ декларують втрату трафіку близько 20%.

Швидше оживають і повертаються до докарантинного рівня продажів невеликі районні торгові центри. Але на колишній рівень поки не вийшов жоден наш магазин, який знаходиться в ТРЦ.

- Як ці результати корелюють з чинними орендними ставками, пішли ТРЦ на зниження оренди?

- У період карантину нам вдалося домовитися з ТРЦ про скасування оренди, в яких наші магазини були закриті. За це велике спасибі. З іншого боку, об’єкти, які продовжували працювати в ТРЦ, мали настільки погані результати, що краще було б їх закрити, напевно. По таким об’єктам виторгів не було зовсім, а переговори щодо зниження оренди йшли дуже важко.

Зараз схожа ситуація. З місяця в місяць йшли переговори — домовлялися на квітень, потім на травень, тепер домовляємося на червень і липень. Не можу стверджувати, що знижки абсолютно корелюються з падінням продажів. Знижки менші. Але спасибі, що ТРЦ нас чують і надають їх, а ми намагаємося зберегти наші магазини в ТРЦ.

- Чи розглядає зараз компанія «РУШ» питання закриття нерентабельних магазинів, або таких, де не вдалося домовитися з орендодавцями?

- У всій мережі з понад тисячі магазинів за час карантину ми закрили тільки чотири магазини, так як не були досягнуті домовленості з орендодавцями. Ще кілька магазинів знаходиться в процесі переговорів. Це свідчить про успішність нашої переговорної стратегії.

Сподіваюся, що найближчим часом закривати не буде, а далі будемо дивитися по ситуації. Ніхто не знає, що буде восени, яка буде динаміка падіння економіки. На хоч якесь зростання розраховувати не доводиться. Ми, як і інші бізнеси в нашій країні, намагаємося щось прогнозувати самі. Аналізуємо всі сигнали, які йдуть з світового, європейського та українського ринків. Поки що позитивних сигналів, практично, немає.

І ми не розраховуємо, що восени ситуація відновиться. Ми думаємо, що вона буде такою ж, або буде погіршуватися. В залежності від того, як буде вести себе споживач, які будуть наші продажі, залежно від цього будемо розмовляти з нашими орендодавцями.

- Тобто, закривати магазини Eva не буде в будь-якому випадку?

- Закривати магазини ми не маємо наміру, це не входить в наші плани. У нас немає «поганих» магазинів, ми не відкриваємо. Це результат тривалого досвіду, застосування сучасних інструментів для оцінки локацій, серйозних розрахунків. Тому в нашій мережі немає магазинів, які б нас не влаштовували в «мирному» житті. У кризу, який очікуємо в серпні-вересні, або на початку осені, ситуації можуть бути різні.

Як ми зараз робимо? Раз на тиждень ми робимо фінансовий експрес-прогноз по кожному магазину мережі на підставі динаміки продажів за попередній тиждень. Виходячи з цього, виділяємо магазини, за яким потрібно або отримати знижку, або поглиблювати її. Тоді компанія виходить на новий раунд переговорів з орендодавцем. Такими ітераціями раз в тиждень аналізуємо всі наші магазини і, поки ситуація не стабільна, будемо продовжувати так робити.

Повторюся, ми не збираємося закривати жоден магазин просто тому, що вважаємо його невдалим. Але якщо фінансові показники будуть до цього підштовхувати, і ми не домовимося про знижки, то, звичайно, іншого виходу, ніж закритися, у нас не буде. Скільки може бути закрито, не знаю — передбачити це неможливо.

- Як компанія коректує плани на цей рік? Будуть скорочені плани інвестицій і розширення?

- У першому кварталі 2020 року лінія магазинів Eva відкрила 29 нових магазинів, ще вісім — за час карантину. У другому кварталі темпи трохи сповільнилися — відкрили 25 магазинів. Поки ми відкоригували свій план тільки на третій квартал. Звичайно, в меншу сторону. Плануємо відкрити 25 нових торгових точок.

План на четвертий квартал буде залежати від результатів поточного кварталу і початку осені. На останній квартал є багато напрацювань, але все залежить від економічної ситуації. Ми готові «наздогнати» наш річний план, який передбачав відкриття 150 магазинів. Але для нас важливо відкривати «правильні» магазини, в правильних місцях і з хорошою окупністю.

Від кількості відкриттів, звичайно ж, будуть залежати інвестиції в розширення. Вкладення в усі інші проекти ми не скорочували, за виключенням незначущих, які не впливають на стратегію компанії. Для нас стратегічно важливо інвестувати в онлайн-напрям, IT, логістику. Більш того, в логістику ми навіть збільшили інвестиції.

За рахунок скорочення плану відкриттів магазинів у третьому кварталі, ми змогли збільшити інвестиції на реконструкцію складу інтернет-магазину на нашому майданчику в Броварах. У планах цього року було облаштувати і автоматизувати склад інтернет-магазину, який повинен забезпечувати 10 тис. замовлень на добу. У зв’язку зі швидким зростанням online-замовлень ми вирішили збільшити інвестиції і вкласти додатково ще 27 млн грн. Черговий етап розширення цього об’єкта планували провести в наступному році, але вирішили зробити це вже в поточному році. Збільшення фінансування цього проекту дозволить нам підвищити продуктивність з 10 тис. до 20 тис. замовлень на добу. Чи зможемо ми досягти такого рівня замовлень в онлайн-магазині вже в 2020 році, поки невідомо. Думаю, швидше за все, ні. Але це дозволить нам підготуватися до майбутнього зростання.

- Які ваші прогнози на цей рік?

- У цьому році ми живемо місячними ітераціями, тобто, робимо коригування бюджету і всіх своїх планів на місяць. Тому в нинішній ситуації робити прогнози —невдячна справа.