All Retail
Опубліковано

Без 30% покриття, але зі збереженням потужностей: як Nestlé в Україні справляється з труднощами, викликаними війною

«Ми були однією з небагатьох компаній, які продовжували постачати продукти на полиці магазинів з першого дня повномасштабної війни», — говорить генеральний директор Nestlé в Україні та Південно-Східній Європі Алессандро Дзанеллі. Як компанії це вдалося — читайте в інтерв’ю.

Болюче складно прокинутися й усвідомити, що все змінилось: безпека, робота, ринок та перспективи. Так само складно налагодити усі звичні процеси в нових непередбачувано-динамічних умовах. Проте, як показує досвід Nestlé в Україні, — усе можливо. Компанії вдалося налагодити виробничі потужності навіть за умов втрати понад 20% обсягів та призупинення виробництва на одній з фабрик.

ー В сьогоднішніх умовах говорити про підсумки роботи вашої компанії в 2021 р. вже якось недоцільно, а запитувати про плани на майбутнє — безглуздо. Для початку, чи можете ви оцінити рівень падіння виробництва та продажів Nestlé в Україні за перші 5 місяців 2022 р. в порівнянні з аналогічним періодом 2021 року?

ー Спершу скажу, що вторгнення російської армії в Україну — це агресія проти вільної країни та нації, яка обрала шлях демократії, прогресу та свободи. У 21 столітті в серці Європи ніхто не міг уявити, що одного ранку прокинеться під жахливий і смертоносний шум ракетних атак. Незважаючи на підготовлені плани щодо безпеки та підтримки безперервності бізнесу, неможливо було підготуватися до війни, яка матиме такий серйозний вплив на життя людей. У Nestlé з перших днів ми поставили у пріоритет безпеку наших людей і активно допомагаємо суспільству в цілому та безпосередньо людям пережити ці жахливі часи. З першого дня ми зосередилися на допомозі суспільству, надаючи гуманітарну допомогу продуктами харчування всім українцям, які цього потребують. На 4-ий день повномасштабної війни нам вдалося безпечно відновити роботу нашої Львівської фабрики, яка виробляє каву та кондитерські вироби, а також роботу фабрики кулінарних продуктів і холодних соусів у Волинській області.

Наша третя фабрика знаходиться в Харкові і це дуже важливий виробничий майданчик для Nestlé, оскільки він постачає вермішель українського виробництва на всі європейські ринки. Ми дуже багато працювали над збільшенням обсягів виробництва, щоб забезпечити доступність поживних продуктів харчування для українців. За 4,5 місяці війни ми передали понад 3000 тонн продуктів харчування, значна частина цього обсягу (зокрема, кондитерських виробів, кави, вермішелі та інших кулінарних продуктів) вироблені на наших українських фабриках. Ми організували імпорт додаткових обсягів кулінарної продукції з Європейського Союзу і паралельно переглянули наші експортні операції.

Також ми прийняли свідоме рішення припинити будь-який експорт продуктів харчування, оскільки хотіли, щоб усі продукти Nestlé, вироблені локально, передавалися на благодійну допомогу або продавалися в Україні. Можливість незначного експорту з’явилася лише в травні, коли всі наші потреби в Україні були забезпечені. Експорт з українських фабрик на інші ринки Nestle за перші п’ять місяців цього року скоротився на 50% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

У загальних обсягах продажів потрібно враховувати втрати з окупованих територій і зруйнованих торгових точок — а це до 30% від загальної кількості точок з урахуванням окупованих територій і територій, де ведуться бойові дії. Ми маємо враховувати велику кількість людей і сімей, які покинули Україну в пошуках безпеки. Ще одним вагомим фактором для обсягів продажів є те, що споживачі втратили значну частину своєї купівельної спроможності. Таким чином, загалом ми втратили понад 20% наших обсягів, що є відносно помірною цифрою, якщо взяти до уваги всі фактори (включаючи і той факт, що одна з наших фабрик не працює і ми не можемо замінити ці обсяги).

З першого дня повномасштабної війни ми не припиняємо наповнювати полиці магазинів продуктами харчування по всіх регіонах України. Я хотів би відзначити, що сьогодні ми оцінюємо наші результати не з точки зору продажів, а нашої здатності продовжувати забезпечувати українців відмінною їжею, і головне, що це відбувається без будь-яких компромісів щодо якості. Ми зберігаємо цінність і стандарти нашої продукції та наших брендів такими ж високими, як до війни.

ー Одне з ваших локальних виробництв, — завод з приготування вермішелі та приправ «Мівіна», розташований у Харкові: чи не постраждав він в результаті обстрілів? Як завод функціонує зараз? Яка ситуація з водо- та енергопостачанням цього виробництва?

ー Вранці 24 лютого наша фабрика у Харкові була зупинена через сильні обстріли міста. Незважаючи на те, що через складну військову обстановку робота фабрики досі не відновлена, вона допомогла забезпечити людей їжею у перші місяці повномасштабної війни.

Склад фабрики розташований безпосередньо перед входом у станцію метро, яка була прихистком для багатьох харків’ян, у тому числі й працівників нашої фабрики. Восьмеро з них виявили бажання піти на склад і допомогти розподілити продукти, які там зберігаються, щоб нагодувати людей у сховищі. За сприяння Національної Поліції та міської Територіальної оборони ці вісім співробітників змогли безпечно потрапити на склад і розпочати відвантаження їжі для подальшої доставки людям. Волонтери, територіальна оборона міста та Харківська міська рада також допомогли з розподілом та доставкою відвантажених продуктів харчування. Кожен день протягом наступних двох місяців наші колеги працювали не покладаючи рук, щоб передавати від 12 до 15 тонн вермішелі швидкого приготування, супів і пюре на допомогу, поки склад не спорожнів. Ми відвантажили повний запас — 404 тонни продуктів харчування — і змогли забезпечити 7 мільйонів порцій їжі для людей, які перебували в укриттях і на станціях метро Харкова.

З цього часу фабрика та склад закриті і не відновлять свою роботу, поки для цього не буде безпечних умов.

ー Наскільки скоротився штат співробітників Nestlé після початку широкомасштабних воєнних дій 24 лютого? Скільки людей з вашої компанії пішли на фронт?

ー Для нас як компанії з чітко сформованими принципами та понад 150-річною історією, люди є основною цінністю. Люди завжди були нашим пріоритетом і для нас важливо було діяти відповідно в цей дуже болісний і драматичний час. Тому ми вирішили зберегти повну зайнятість і продовжувати виплачувати нашим людям повну зарплату та премії. 

24 лютого ми одразу ж почали надавати допомогу в переїзді в більш безпечні місця і паралельно реалізовувати програму підтримки 360 для всіх наших співробітників. Ця програма під назвою «Ukraine, We Care» включає фінансову підтримку при переїзді, допомогу в поселенні як в Україні, так і в інших країнах за підтримки місцевих команд Nestlé, психологічну допомогу, підтримку продуктами харчування тощо.

Певна кількість наших співробітників була мобілізована та зараз служить у лавах Збройних Сил України і ми тимчасово реорганізували наші бізнес-процеси, щоб забезпечити безперебійну роботу.

ー На сьогодні в яку суму компанія Nestlé оцінює збитки від війни?

ー Війна завдає значних збитків кожному бізнесу в Україні та за її межами і Nestlé не є винятком. Ми відчуваємо тиск висхідної інфляції, підвищення цін на сировину, електроенергію та дефіцит через військові дії.

На цей час ми втратили близько 30% покриття: це точки, які знаходяться на окупованій території України. Крім того, потрібно враховувати, що близько 5 мільйонів українців покинули Україну. І в переважній більшості випадків ті, хто залишаються в Україні, значно втратили купівельну спроможність. Ось чому можливість компенсації зростання наших витрат через інфляцію для нас дуже обмежена і ми вимушені погодитися зі значним зменшенням нашої маржинальності.

Загалом ми бачимо спад у різних категоріях, у яких конкуруємо, особливо коли йдеться про обсяги. Що стосується обсягів, ми бачимо скорочення на 20%, але ми використовуємо портфель брендів, продуктів і каналів, у яких ми працюємо, щоб підтримувати позитивне зростання продажів в грошовому еквіваленті.

ー Вкінці лютого Nestlé заявило про мінімізацію виробництва, імпорту, інвестицій та рекламної діяльності в Росії. Чи відстежуєте ви збіг цих слів з діями ваших «колег» у РФ? І взагалі — що ви думаєте про ажіотаж, який пронизав ритейл-спільноту стосовно роботи чи виходу глобальних брендів із Росії? Чи може FMCG — як, наприклад, і спорт — бути поза політикою?

ー Сучасна парадигма успішного бізнесу полягає в тому, щоб бути відповідальним громадянином суспільства, підтримуючи слова діями. Суспільство сильно постраждало від цієї війни, такого масштабу в Європі не бачили протягом життя кількох поколінь людей і реакція людей відображає травматичні події.

Ми маємо усвідомити та прийняти той факт, що наше життя змінилося назавжди і бізнес має реагувати відповідно. У відповідь на жахливу війну Росії проти України Nestlé вживає заходів. Компанія вирішила припинити всі капітальні інвестиції в Росії, а також рекламну підтримку брендів і залишити присутність на ринку дуже обмеженого асортименту продуктів. Nestlé припиняє розвиток і присутність в Росії більшості брендів, за виключенням базових продуктів харчування: дитячого та спеціального медичного харчування. Компанія вже припинила імпорт і експорт усіх товарів, окрім базових, до та з Росії. Nestlé дотримується своїх зобов’язань та перебуває в процесі адаптації та впровадження необхідних змін і скорочує більшість свого довоєнного портфеля в РФ.

Виробництво більшості брендів та продуктів Nestlé тут буде припинено. Зараз компанія перебуває в процесі впровадження цього бізнес-рішення в країні. У своїх рішеннях та діях компанія Nestlé пішла значно далі, ніж будь-який великий виробник продуктів харчування та напоїв.

ー У вашому портфелі в Україні ряд кавових та кондитерських брендів, а також брендів дитячого харчування, кормів для тварин тощо. Які з них в умовах війни є флагманами продажів? Чи відбулась переорієнтація споживчих вподобань українців за місяці війни?

ー Як ви й сказали, у нас дуже збалансоване портфоліо продуктів і брендів. Деякі з них є локальними брендами («Світоч», «Торчин», «Мівіна»), інші -це всесвітньо відомі культові бренди (Nescafé, KitKat, Nesquik, Gerber, Felix та багато інших).

До повномасштабної війни ми займали провідні позиції в більшості категорій, у яких ми конкуруємо. Коли почалася війна, ми змогли продовжити постачання переважної більшості продукції, в той час, як наші конкуренти мали проблеми з поставками. Таким чином, цифри, які ми бачимо зараз, також є відображенням конкретної реальності, в якій ми живемо, коли наші продукти іноді є єдиними, що поставляються в певних категоріях.

Ми зберігаємо лідерські позиції в категоріях продуктів харчування для домашніх тварин (Felix, Gourmet, Proplan), дитячому харчуванні (NAN, Gerber), холодних соусах («Торчин»), готових сніданках і молочних продуктах (Nesquik, Lion, Fitness), а також маємо вагомі долі ринку в каві (Nescafe, Starbucks) і кондитерських виробах («Світоч», KitKat, Lion). Це основні продукти, що впливають на наші продажі в кількісному та грошовому еквіваленті. Причому близько 70% об’ємів виробляється локально. Тому очевидно, що ми страждаємо через тимчасове закриття Харківської фабрики, де ми виробляємо вермішель "Мівіна«.

У наших надзвичайно складних умовах людям потрібна високоякісна поживна їжа, придатна для швидкого споживання та достатньо поживна, щоб відновити рівень енергії під час стресу чи у надзвичайних обставинах. І ми дуже наполегливо працювали над збільшенням обсягів виробництва та організацією імпорту продукції, яка не виробляється в Україні, щоб задовольнити високий споживчий попит і підтримувати запаси продуктів харчування на полицях роздрібних торгових точок у всіх куточках країни. Нещодавно ми поповнили наш портфель кулінарними виробами, імпортованими з Європейського Союзу, щоб забезпечити українців необхідними продуктами харчування та підтримати продовольчу безпеку в країні. У найближчі місяці ми очікуємо, що частка категорії кулінарних продуктів у нашому портфелі відновиться.

Ще одна категорія підвищеного попиту з перших днів повномасштабного вторгнення — це дитяче харчування. Його частка в портфелі зросла на 3% і ми бачимо значне зростання як за обсягом, так і в грошовому еквіваленті у порівнянні з попередніми періодами. Дитячі суміші мають попит, особливо в тих частих випадках, коли матері не можуть забезпечити грудне вигодовування через різні фактори, включаючи стрес. Поживне дитяче харчування є дуже потрібним в нових життєвих обставинах, коли сім’ї були змушені покидати свої домівки або шукати безпеки в укриттях.

З подібних причин і корми для домашніх тварин теж мали підвищений попит. Ми всі бачимо, як українці люблять своїх домашніх улюбленців і ніколи не відмовляться годувати їх якісними та поживними продуктами.

ー Які канали продажів в Україні є сьогодні ключовими для Nestlé?

ー Хочу відзначити, що наш відділ продажів докладав величезних зусиль з самого початку війни. Я надзвичайно захоплююсь тим, що вони зробили. Ми не зупинялися ні на день та забезпечували максимально повну дистрибуцію нашої продукції по регіонах України, куди була можливість постачання. Ми об’єднали зусилля з нашими партнерами — дистриб’юторами та національними мережами, щоб забезпечити людей продуктами харчування.

Ми були однією з небагатьох компаній, які продовжували постачати продукти на полиці магазинів з першого дня, а в деяких випадках ми були однією з нечисленних компаній, присутніх на полицях. Таким чином, ми спостерігаємо потужне зростання каналу національних ритейл-мереж і водночас скеровуємо наші зусилля на підтримку окремих магазинів і невеликих роздрібних мереж, щоб вони мали достатню пропозицію та продовжували працювати.

Аналогічний підхід маємо і з окремими зоомагазинами. Ми присутні в HORECA, а також у невеликих кав’ярнях і ресторанах швидкого обслуговування — і саме тут сталися основні втрати, оскільки вони або закрилися, або відновлювали свою діяльність повільно.

З початком війни наш канал експорту було депріоритезовано. Наприкінці травня ми знову відновили експорт, але все одно 90-95% того, що ми зараз виробляємо, залишається в Україні.

Щоб адаптуватися до нової реальності, ми трансформували нашу операційну діяльність в частині продажів, в тому числі впровадили систему електронних інвойсів та оптимізовані інструменти лістингу, скоригували торгові умови. В межах цифровізації всієї діяльності компанії ми також зосереджуємося на стратегічних онлайн-ритейлерах.

ー Експерти прогнозують, що війна затягнеться. Чи вистачить у Nestlé сировинних та людських резервів, щоб працювати у таких умовах? Чи розглядає компанія можливість релокації своїх виробництв?

ー На початку повномасштабної війни ми зіштовхнулися з деякими проблемами з сировиною. Наші стандарти не дозволяють нам іти на будь-які компроміси щодо якості, а також вони мають суворі обмеження щодо типу інгредієнтів і упаковки, які ми використовуємо. Тому ми збільшили команду, яка займається пошуком потрібних матеріалів.

Наші відділи планування та закупівель наразі виконують надзвичайну роботу. Вона стає більше мистецтвом, ніж наукою: майже щодня їм потрібно знаходити креативні рішення, щоб знайти всі інгредієнти, матеріали й упаковку та доставити їх у повному обсязі вчасно. При цьому я можу з гордістю підтвердити, що ми жодного дня не зупинялися через брак сировини й продовжуватимемо виробляти та постачати продукцію без будь-яких компромісів щодо якості, зберігаючи цінність і стандарти продукції та брендів, як це було і до війни.

Наявність у людей можливості працювати й переорієнтація навичок — новий виклик для нас. Наразі ми перерозподілили деяких наших людей на більш актуальні й ефективні зараз види робіт і для цього нам потрібно було переконатися, що вони мають відповідні навички та підготовку. Навіть в такі безпрецедентні часи ми надаємо нашим людям можливості розвитку в межах Nestlé в різних країнах. Але на майбутнє нам потрібно буде додатково наймати працівників ззовні і це серйозний виклик, оскільки частина наших талановитих колег працюють за кордоном.

Додатковим завданням для нас є забезпечення психологічного здоров’я наших людей. Після майже п’яти місяців війни ми бачимо, як втома впливає на здатність людей залишатися зосередженими та продовжувати працювати. Ми дбаємо про це, залучаючи внутрішні та зовнішні ресурси.

Наразі немає плану щодо релокації наших фабрик та активів. Як зазначалося, дистрибуційні центри та фабрики на Заході України повністю функціонують, разом з тим ми сподіваємося безпечно відновити роботу в Харкові.

В Україні ми також маємо дуже престижний сервісний центр у Львові. Тут ми продовжуємо діяльність в повному обсязі, хоча співробітники працюють дистанційно — в основному з України, а частина колег зараз у Польщі.

ー Які плани в українського офісу Nestlé на період, що залишився до кінця поточного року?

ー Пріоритетом Nestlé в Україні під час війни є фокус на здоров’ї та безпеці наших людей, а також застосування рушійної сили бізнесу на благо. Ми будемо продовжувати підтримувати 5800 наших співробітників в Україні та забезпечувати продовольчу безпеку в країні. Ми й надалі інвестуватимемо наші ресурси в підтримку запасу продуктів на полицях, щоб забезпечити українців високоякісними поживними продуктами харчування та будемо продовжувати надавати гуманітарну допомогу продуктами харчування людям, які цього потребують.

Ми вже надали гуманітарну допомогу на суму понад 9 мільйонів швейцарських франків (близько 300 мільйонів гривень) і продовжуємо виконувати наше зобов’язання щодо надання 15 мільйонів швейцарських франків допомоги народу України. Nestlé інвестує в українську економіку понад 27 років: розвиває три заводи та міжнародний центр сервісу для бізнесу, який обслуговує Nestlé у 40 країнах. Nestlé підтримує співробітників і є одним із найбільших платників податків в Україні. Ми будемо й надалі допомагати українцям та Україні подальшими інвестиціями, гуманітарною допомогою та участю у заходах з відбудови для забезпечення майбутнього розвитку та процвітання нашої країни.

Підсумовуючи, я хотів би сказати, що надзвичайно пишаюся своєю командою в Україні та глибоко вдячний моїм колегам із родини Nestlé по всьому світу. Командний дух був для нас величезним джерелом підтримки в ці дні. Сміливість і «я можу» — менталітет, які були частиною нашої щоденної роботи ще до війни, допомогли нам залишатися сильними, зосередженими на результатах і ефективними з точки зору надання підтримки в цих безпрецедентних обставинах, у найважчі часи української історії.

×

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або