«З 24 лютого ми ні на день не закривали торгові точки», — Марина Сергієнко, в.о. гендиректора мережі «КОЛО»
Марина Сергієнко, в.о. гендиректора мережі магазинів «КОЛО» у розмові з Оленою Макаренко, керівницею групи форензік та напрямку “сталий розвиток” KPMG Ukraine, розповіла про управління компанією у перші місяці війни, фінансові втрати та видозмінення українського ритейлу. All Retail ретранслює основні тези цієї бесіди.
Перші дні «воєнного режиму»
Марина Сергієнко, в.о. генерального директора мережі «КОЛО»:
— Для українців наша мережа завжди буде «магазинами коло дому». Але під час війни для нас, працівників компанії, з’явився ще один сенс цієї назви. Тепер ми – велике родинне КОЛО. Велике дружнє КОЛО однодумців, українців, колег і друзів.
Протягом трьох місяців, допоки більш-менш не владналася ситуація з логістикою та постачанням товарів, кожного дня о 9:00 ранку у команди «КОЛО» були оперативні збори, де обговорювалися питання безпеки людей, роботи бізнесу та інших проблем. Відтак, як зазначає в.о. гендиректора мережі Марина Сергієнко, рівень координації компанії став щільнішим.
З 24 лютого мережа ні на день не закривала торгові точки. Проте не обходилося і без труднощів: обстріли автомобілів, відсутність пального або товару.
Працівники мережі повернулися, 80% з них працює у регулярному режимі. Як зазначає Марина Сергієнко, команда протрималася, з точки зору стійкості бізнесу «ми позиціонували себе як люди, які на великій місії, забезпечуючи клієнтам доступ до продуктів харчування поблизу дому».
Зараз у мережі довоєнний режим роботи — при цьому, у новому офісі. Керівництво компанії змінило локацію, оскільки у попередньому офісі не було облаштовано бомбосховища — питання безпеки зараз у пріоритеті.
Довгострокове планування в умовах війни
«У нас був план на випадок наступу, проте, як показала практика, все пішло не за сценарієм. Тому план переписався за декілька годин».
В.о. гендиректора мережі «КОЛО» зазначає, що зараз мережа рухається за «оперативним планом» та оцінює фінансові результати. Щобільше, навіть в умовах війни, компанія орієнтується на потенційний фінансовий результат. При цьому, Марина Сергієнко зазначає, що поки мережа будує плани не далі, ніж до кінця року, щоб контролювати товарообіг та грошовий потік.
Збитки
«У нас є велика кількість проблем, пов’язаних з війною», — говорить Марина Сергієнко. Торгова мережа втратила товар, склади та має кредиторську заборгованість, але є план, який працює і дозволить компанії довгостроково бути стійкою та стати сильнішою.
Гнучкість та кооперація на ринку
З початку війни компанія зайнялася переорганізацією всіх процесів та зміною застарілих інструментаріїв. За словами в.о. гендиректора мережі магазинів «КОЛО», компанія стала набагато «гнучкішою».
Також Марина Сергієнко додає, що видозмінилася взаємодія гравців ринку: тіснішою стала комунікація з виробниками, аграріями, Міністерством інфраструктури та фінансів. Така кооперація проводиться з метою пошуків шляхів для вирішення проблем бізнесу.
Стресостійкість керівника мережі в умовах війни
В.о. гендиректора мережі магазинів «КОЛО» Марина Сергієнко підкреслила те, що в умовах війни важливо швидко оцінювати ситуацію та приймати рішення. Коли склади зазнавали бомбардувань — їх перевозили, коли торгові об’єкти опинялися в безпосередній близькості до бойових дій — магазин закривали, проводилася інкасація, вивозився товар. «Для виживання це було базовою навичкою», — підкреслює керівниця мережі «КОЛО».
Перші місяці війни бізнес України думав над тим, як вижити. Зараз, завдяки консолідації різних структур та переорганізації ритейлерів, з’являється тенденція перебудови таким чином, щоб розвиватися та ставати стійкішими.