SPAR: незламність, міжнародна підтримка України та майбутнє після Перемоги
Понад рік в Україні триває активна фаза повномасштабної війни. Однак деякі бренди не тільки продовжують роботу в Україні, а й масштабуються. Один із них – міжнародна мережа супермаркетів SPAR. Про те, чому вигідно бути частиною світового бренду та як допомагають SPAR International та країни-партнери SPAR у скрутний час, ми поговорили з Віктором Мольченком, генеральним директором мережі SPAR Україна.
— Сьогодні SPAR Україна — це частина інвестиційної групи VolWest Group. У портфелі цієї компанії є ще одна мережа супермаркетів — «Наш Край», яка працює з 2001 року, а у 2004-му відкрила напрямок франчайзингу. Фактично, ви створили конкуренцію своїй же компанії. Чому було прийняте рішення отримати ліцензію від SPAR?
- Насамперед бути частиною міжнародного добровільного об’єднання SPAR — це вигідно. Тож наші інвестори вирішили масштабувати світовий бренд SPAR в Україні. Адже це зовсім інші можливості для розвитку та співпраці: ми маємо доступ до всіх міжнародних напрацювань у сфері роздрібної торгівлі і постійно обмінюємося досвідом з іншими партнерами. Звісно, є можливість завозити власний імпорт і товари ВТМ (власної торговельної марки) з усього світу на вигідних умовах, впроваджувати європейські стандарти та якість вже за налагодженою та апробованою бізнес-моделлю. Тому з 2017 року SPAR офіційно відновив роботу в нашій державі як один із бізнес-напрямків діяльності інвестиційної групи VolWest Group. Ми підписали договір про ексклюзивну співпрацю. До слова, сьогодні в Україні працює 84 магазини.
Додам, що SPAR — це міжнародне добровільне об’єднання, що складається з незалежних приватних роздрібних і оптових компаній, які працюють у децентралізованій структурі. Відповідно інвестиції та операційне ведення бізнесу здійснюються в кожній країні локальними підприємствами, які працюють на території даної держави. Центральний офіс SPAR International розташований у Нідерландах.
- Однак, ми знаємо, що магазини під цим брендом працювали раніше. Розкажіть, як це сталося?
- Бренд SPAR намагався закріпитися в українському ритейлі кілька разів, ще з 2002 року. Кілька українських підприємців брали ліцензію, відкривали магазини, але згодом за тих чи інших обставин змушені були згорнути діяльність і закрити свою мережу. При цьому окремі власники магазинів продовжували роботу, а після 2017 року уклали договори з нами.Наприклад, ми досі працюємо з харківськими колегами. Зараз ми вдало масштабуємо цей бізнес в Україні.
— Дуже дражливе питання — це магазини SPAR в так званих ДНР та ЛНР. Зрозуміло, що війна розпочалася ще у 2014 році, а ви маєте ліцензію в Україні з 2017. Тож як сталося, що магазини з цим брендом працюють на Луганщині та Донеччині?
— Як я вже казав раніше, деякі магазини працювали в Україні до того, як ми взяли ліцензію. Наприклад, в Луганські області магазини SPAR були відкриті ще до 2014 року, а пізніше вони опинилися на окупованій території. Відповідно, з моменту їх окупації, з ними ніхто не підтримує зв’язки, не постачає товар, і немає жодної іншої комерційної чи консультаційної, чи будь-якої іншої співпраці. І у 2017 році, коли ми укладали ліцензійну угоду, ми чітко обумовили, що SPAR в Україні працює саме на підконтрольній частині, тобто в усіх регіонах, окрім Донецької, Луганської областей та Автономної республіки Крим. Ми не мали і не маємо жодних намірів вести бізнес та інші економічні відносини та цій території до її повернення під контроль України. Тож про жодну взаємодію, а тим більше — постачання товарів, не йшлося.
- А чому ви не подаєте судові позови за використання бренду?
- З терористами ніхто не веде переговорів. Зараз, у так званих республіках, діють інші закони. Якщо ми розпочинаємо юридичні процедури з діючим там ФОПом, чи громадянином так званої республіки, або навіть просто напишемо офіційного листа з вимогою зняти вивіску, ми офіційно визнаємо їхню владу і судочинство легітимним. А вони такими не є. Ми, як і весь світ, як і SPAR International, вважаємо, що це територія України, яка наразі перебуває під окупацією. Після повернення її в склад нашої держави ми, звісно, розпочнемо всі юридичні процедури та покажемо людям, що таке насправді світовий бренд SPAR і які високоякісні товари та сервіс він пропонує.
До речі, важливо наголосити, що з початком повномасштабної війни компанія SPAR International припинила все постачання продукції та ділові операції з юридичними особами росії, не має жодних активів чи власності там, не володіє магазинами і не управляє цим бізнесом.
Крім того, партнери SPAR по всій Європі прийняли рішення вилучити російську продукцію з продажу і, своєю чергою, активно працюють над тим, щоби закуповувати більше продуктів від українських компаній і постачальників.
- Нам відомо, що SPAR International в перший же день війни оголосила про підтримку України, започаткувала фонд допомоги, залучивши партнерів з усього світу...
- Так, насправді ми отримали неймовірну підтримку та допомогу від наших міжнародних партнерів з перших днів війни. І ми говоримо не лише про фінансові суми допомоги. А про те, що увесь бізнесовий світ об’єднався та показав, що він з нами. Вони вивішували прапори у своїх магазинах. Розміщували візки для збору продуктів. Запрошували на роботу українських біженців. Писали нам слова підтримки...
Допомога надходить майже від усіх країн-партнерів SPAR: Іспанія, Нідерланди, Польща, Великобританія, Грузія, Данія, Гран-Канарія, Албанія, Норвегія, Німеччина, Угорщина, Швейцарія, Австрія, Ірландія, Італія, Бельгія та інші. Партнери організували спеціальний хаб на кордоні з Україною, де концентрували усі гуманітарні вантажі, звідки ми вже забирали всю допомогу.
А це були понад 430 тонн гуманітарної допомоги, зокрема продукти та засоби гігієни, 151 тонна кормів для тварин, 12 генераторів, медицина та медичні засоби на понад 100 тисяч євро. До слова, саме на медицину зараз ми маємо найбільше запитів до колег, адже щодня укомплектовуємо індивідуальні аптечки та тактичні медичні наплічники, які далі безкоштовно передаємо ЗСУ.
- Щодо підтримки. На початку активної фази війни в Україні з’явився дефіцит певних товарів. Через розірвані логістичні ланцюжки, обстріли, зупинку підприємств, ... Як я розумію, ви закрили потребу у цих товарах завдяки партнерам?
- Так, ми маємо лінійку власного імпорту і дуже її розширили. Ми майже цілодобово були на зв’язку з партнерами та постачальниками. Насправді процес укладення договорів в Європі набагато довший, ніж у нас. Однак вони увійшли в нашу ситуацію і оперативно почали налагоджувати співпрацю. Тому ми дуже вдячні за це. Знову ж — це доводить, що гасло «Краще разом», яке використовує SPAR, — це не лише слова, а й дія. Адже коли ти маєш надійну підтримку навіть у час війни, то можеш розраховувати на неї.
- Повернімося до VolWest Group. Засновник і голова ради директорів — Віктор Корсак. Ви ж — генеральний директор двох мереж: «Наш Край» і SPAR. Розкажіть, як співпрацюєте з управляючою компанією?
- Насправді у цій інвестиційній групі всі бізнеси дуже гнучкі та самостійні. Віктор Корсак як інвестор, звісно, не втручається у наші операційні процеси, адже для ефективної роботи бізнесу є топ-менеджери. З першого дня великої війни він запустив чимало волонтерських проєктів, які згодом об’єднав у волонтерський VolWest хаб. Саме цьому напрямку він зараз приділяє найбільше часу. Оскільки він кандидат медичних наук, то розробив та викладає курс тактичної медицини як для військових, так і для цивільних. В Луцьку досі функціонує шелтер для внутрішньо переміщених осіб, який прихистив уже понад 7000 людей. Запущено виробництво кровоспинних турнікетів MIC, іммобілізаційних шин, медичних нош та евакуаційних строп, які безоплатно надаються військовим.
До речі, у ці процеси залучені й наші працівники, які волонтерять, та певний відсоток від заробітної плати щомісяця переказують на формування аптечок та тактичних наплічників.
Також Віктор Корсак популяризує сучасне українське мистецтво у світі. Наразі він з родиною — фундатор найбільшого в Україні Музею сучасного українського мистецтва Корсаків. А минулоріч розпочався масштабний проєкт «Космогонія». Будь-хто може завітати у Музей сучасного українського мистецтва Корсаків та на власні очі побачити, як Петро Антип створює найбільшу у світі картину. Автор родом з Горлівки, що на Донеччині, однак з початку війни, у 2014-му, переїхав до Києва, а зараз працює в Луцьку та Німеччині.
У процес творення «Космогонії» залучені й працівники розподільчого центру мереж супермаркетів SPAR та «Наш Край». Адже з січня РЦ знаходиться безпосередньо у тому ж просторі, де пишеться картина, тож вони — живі свідки та водночас учасники перформансу. Після завершення певного фрагмента його закріплюють на стіну. Тому композиція — це по суті живий організм, який народжується та виростає на очах у тисяч людей.
- Наостанок, хотіли б запитати, чи має компанія плани на «після Перемоги»?
- Насправді попри все ми продовжуємо працювати і розвиватися. Бо економіка України має працювати, в тому числі щоби утримувати армію та допомагати нашим захисникам і захисницям. Кожен наш новий франчайзинговий партнер і магазин — це новий бізнес, робочі місця та податки в місцеві бюджети.
Навіть у 2022 році ми продовжили розвивати мережу та відкривати нові магазини. Тож в планах «після Перемоги» точно відновити зруйновані та окуповані магазини. Й нарешті, офіційно отримати ліцензію та відкрити справжні, а не фейкові магазини міжнародного бренду SPAR у Донецькій та Луганській областях, а також у Криму.
Надія Козак