All Retail
Опубліковано

Співзасновник Glovo Саша Мішо про €80 млн інвестицій в Україну та наміри щодо поглинання Zakaz.ua

Теги:
Glovo

2023-й – не найкращий рік для стартапів у ніші швидкої доставки. Проте не для Glovo в Україні. Про вихід українського бізнесу на беззбитковість, звільнення та чутки про купівлю Zakaz.ua в інтерв’ю Forbes розповів співзасновник Glovo Саша Мішо.

24 лютого топменеджмент іспанського сервісу доставки Glovo вирішив припинити всі операції в Україні. «Памʼятаю новини, які ми бачили на BBC», — рік по тому згадує співзасновник компанії Саша Мішо, 52. Відновити роботу вже на початку березня переконали співробітники українського офісу. І мали рацію — попри війну, українська частина бізнесу вийшла на самоокупність.

Завоювання українського ринку Glovo почав на четвертий рік свого існування — у 2018-му. Тепер Україна — п’ята за обсягом замовлень для стартапу. Тут він значно наростив свої позиції після банкрутства конкурента Rocket та закриття кількох дрібніших регіональних сервісів. Влітку 2022-го Glovo фіналізував угоду із давнім інвестором — німецькою компанією Delivery Hero, яка придбала 39,4% акцій стартапу й оцінила його у €2,3 млрд.

В інтерв’ю Forbes Мішо розповів, скільки Glovo інвестував в український ринок і чи буде у списку інвестицій Zakaz.ua, який до війни міг коштувати близько $40 млн.

Glovo вийшов на український ринок, коли війна з Росією вже тривала. Чи прораховували ви ризики повномасштабного вторгнення й на скільки вони збіглися з реальністю?

Ми бачили можливості і, звичайно, ризики. Проте вважали, що Україна — достатньо важливий ринок, щоб брати на себе ці ризики й інвестувати. І ми надзвичайно задоволені цим рішенням. До повномасштабної війни Україна була третьою країною за обсягом замовлень. Сьогодні вона все ще пʼята з 25 країн.

Сподіваюся, ця жахлива реальність невдовзі закінчиться і ми зможемо зосередитися на зростанні економіки та збільшенні інвестицій. Україна — унікальна країна в регіоні, що має багато талантів. Тому я вважаю, що вона дуже приваблива для іноземних компаній.

Ваша країна сильно орієнтована на технології. Коли я повернувся в Іспанію після попереднього візиту в Україну, у розмові з нашим міністерством цифрової трансформації запропонував наслідувати Україну. Бо вона має найкращий додаток для громадян, який я будь-коли бачив.

Повномасштабне вторгнення створило більше ризиків для бізнесу, ніж війна у 2014-му. Якою була ваша перша реакція 24 лютого?

Перша реакція головного офісу в Барселоні стосувалася безпеки команди, кур’єрів, користувачів і партнерів. Тому ми вирішили припинити всі операції. Памʼятаю новини, які ми бачили на BBC. Друге — фінансове питання. Тоді було багато шуму навколо потенційного закриття банківських систем, тому ми хотіли переконатися, що наші співробітники отримають свої зарплати, тож здійснили виплату наперед.

Коли ми зупинили все, курʼєри почали використовувати Telegram та інші додатки для здійснення соціальних доставок. Ресторани та магазини також хотіли продовжувати роботу. Тому вже за кілька днів місцева команда сказала, що нам потрібно відновити бізнес. Ми запитували їх, чи впевнені вони в цьому, адже триває повномасштабна війна.

Місцева команда запевнила, що потрібно відновлювати операції. Ми склали план поетапного відновлення, починаючи з найбезпечніших районів. Також ми вносили технологічні зміни в застосунок, щоб можна було зупиняти всі операції на час повітряної тривоги. Нині ми працюємо в 35 містах України, до повномасштабного вторгнення — у 39.

Скільки Glovo сукупно інвестував у розвиток бізнесу в Україні з 2018 року?

В Україну ми вклали €80 млн. Це кошти на операційну діяльність, інфраструктуру, маркетинг. В українському Glovo працює 250 співробітників у головному офісі в Києві та восьми менших офісах.

Коли очікуєте окупності інвестицій в український ринок?

Український офіс вийшов на самоокупність, якщо відкинути підтримку головного офісу у вигляді інженерів, інфраструктури тощо. Сам бізнес в Україні як такий нам не коштує нічого.

Тому що Glovo — монополіст на українському ринку?

Ні, у нас є конкуренція. У нашій галузі відбувається консолідація. Проте ми працюємо в багатьох нішах. Доставляємо не лише страви з ресторанів, а й продукти та товари з магазинів.

Яка частка України у глобальному бізнесі Glovo у виторгу?

Ми не розкриваємо такі дані. Україна — важлива частина нашого бізнесу, п’ятий ринок за кількістю замовлень.

На початку 2022-го українські медіа писали, що Glovo планує поглинути український стартап Zakaz.ua. Чи справді були переговори?

Ні, ми їх не купували й не плануємо. На ринку було багато чуток і припущень. У нас є особисті зустрічі з багатьма гравцями, але головна тема розмов не M&A. Ми обговорюємо плани розвитку і те, як ми разом можемо рухати ринок.

Як ви оцінюєте бізнес-результати української команди у 2022-му?

Вони вражають, беручи до уваги те, що сталося. Замовлень стало більше, ніж до вторгнення. Бізнес не лише адаптувався, а й зріс. Для нас це тільки початок. Україна — ключовий ринок і лідер регіону.

Чи зросла українська локація за виторгом і на скільки?

Всі важливі показники зросли — від виторгу до кількості замовлень. Поліпшився також час доставки. Нещодавно у нас був рекордний місяць, і ми перевищили показники, які були до вторгнення.

У низці міст обсяг замовлень зріс удвічі-втричі порівняно з довоєнним рівнем, зокрема у Хмельницькому замовлення зросли на 318%, у Вінниці — майже на 300%, у Тернополі — на 275%, у Рівному, Івано-Франківську й Луцьку — майже на 250%, у Чернівцях — на 200%.

Які ваші бізнес-цілі на український ринок?

Наші плани щодо розширення на українському ринку залежать від багатьох факторів. Очевидно, для нас дуже важливі безпека і стабільність ситуації. Світ і так динамічний, а в Україні ця динаміка помножена на 10. Тому наші плани розширення залежатимуть від рівня безпеки й стабільності, а також від стратегічних рішень нашої місцевої команди щодо розвитку в різних містах та районах.

Місцева команда в Україні демонструє велику інноваційність. Ми запускаємо нові сервіси, яких немає в інших країнах. Наприклад, ми вперше впровадили телемедицину в нашому застосунку в Україні. Це лише один з прикладів. Ми часто впроваджуємо різні ініціативи саме на українському ринку, а не на іспанському, наприклад.

Я дуже вірю в потенціал Glovo у сфері швидкої доставки з роздрібних точок. Ми можемо допомогти роздрібним магазинам цифровізувати свій бізнес і продавати товари онлайн з максимальною швидкістю. Наша візія — надати клієнтам можливість отримувати товар за 30 хвилин.

З якими показниками глобальний Glovo закінчив 2022-й і які цілі ставите на цей рік?

У грудні минулого року ми досягли 500 млн замовлень. На глобальному рівні Glovo ще не прибутковий. Наприкінці 2021 року нас придбала компанія Delivery Hero. Цей процес офіційно завершився через девʼять місяців. Відтоді наша основна мета — досягнути прибутковості до кінця наступного року і збільшувати бізнес на 30–35% щорічно.

На початку 2023-го Glovo звільнив 6,5% фахівців, звільнення зачепили й український офіс. Чи плануються ще скорочення?

Ми розробляли наш бізнес-план наприкінці 2022 року, коли настав загальний спад споживчої активності у всьому світі. Макроекономічна ситуація — зростання відсоткових ставок та інфляція — знизили купівельну спроможність, тому деякі споживачі замовляли менше. Щоб підтримати наш шлях до прибутковості в часи економічної невизначеності, ми оптимізували наші операційні налаштування, співпрацю та загальні процеси з метою стати ефективнішими.

В Україні звільнення зачепили дуже малу частину команди, бо це одна з наших найбільш швидкозростаючих країн. У майбутньому ми не маємо наміру проводити будь-яку додаткову реструктуризацію.

Із 2019-го ситуація для стартапів у ніші швидкої доставки двічі змінилася радикально. Як через усе це проходить Glovo?

У нас немає відповідей на питання, буде рецесія чи ні і які регіони будуть розвиватися. Ми працюємо в різних частинах світу, але наші регіони не однакові. Загалом країни, де працює Glovo, демонструють вищий рівень зростання порівняно із середнім світовим показником.

Що змінилося для компанії після того, як вона стала частиною Delivery Hero?

Це гарантія майбутнього проєкту. Щорічний збір коштів — це непросто. Це потребує часу та зусиль. Ми мусили щороку переконувати інвесторів, що наші дії правильні, та просити їх інвестувати в нашу компанію. Це велика праця, виконана командою, зокрема Оскаром П’єром — CEO та співзасновником компанії. Тепер наш проєкт має гарантії існування.

Delivery Hero мають до 10 брендів по всьому світові, кожен з яких функціонує незалежно. Вони також мають власні технології та платформи. У нас є можливість навчитися багато нового і поділитися нашим досвідом із їхніми брендами. Гадаю, ми приєдналися до одного з найкращих гравців у галузі та одного з лідерів у всьому світі.

За свою кар’єру ви змінили кілька ролей: кофаундер молодого стартапу, потім — компанії, що швидко зростає, на гарячому ринку, тепер — великої компанії всередині Delivey Hero. Як змінилися підходи до управління, навички й візія?

Я обрав технології, коли заснував свою першу компанію у 25 років, і тоді цей сектор швидко розвивався, завжди пропонуючи нові можливості для навчання. Те, що могло бути ефективним 10 років тому, не обовʼязково буде найкращим вибором для стартапу сьогодні.

Початкові роки Glovo були спрямовані на швидке зростання і розширення, і саме на це йшли інвестори. Проте сьогодні вони більш зацікавлені в компаніях із чітким баченням досягнення прибутковості, з фокусом на стабільному зростанні. Часи швидко змінюються.

Постійне навчання важливе. Не можна думати, що тільки тому, що ви вже щось зробили одного разу, ви знаєте все. Ви ніколи не перестаєте навчатися й повинні завжди починати знову. Glovo є особливим проєктом, оскільки він поєднує цифрову платформу, технології та логістику у місті. Ми працюємо у фізичному і цифровому просторах одночасно, що створює значні виклики. Мені довелося навчитися багато нового. Я вірю в постійне навчання, раціоналізм та наполегливу працю.

Об’єднання зусиль із Delivery Hero створило унікальні умови, щоб зростати більш стратегічно і з довгостроковою візією. Тому я повністю націлений на розвиток Glovo. Це моя пристрасть.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або