All Retail
Опубліковано

Food Master & Private Label: Синергія постачальників і рітейлерів

Фото:
All Retail

24 липня в Києві успішно пройшла 12-та Щорічна конференція «FoodMaster&Private Label: Синергія постачальників і рітейлерів. У боротьбі за прибутковість бізнесу і лояльність нового покупця».

Організатором конференції виступила В2В медіа-група TradeMasterGroup, а учасниками стали понад 200 власників і топ-менеджерів роздрібних мереж України та ближнього зарубіжжя (власників, генеральних та комерційних директорів, директорів по роботі продажу та маркетингу, закупівель, керівників ВТМ), провідні виробники та імпортери товарів FMCG (від міжнародних компаній-лідерів до невеликих регіональних виробників продуктів харчування).

Розподіл учасників за сферами діяльності виглядав так:

- виробники — 54%;

- рітейлери — 22%;

- суміжні галузі (IT, упаковка, консалтинг, друкарня) — 13%;

- дистриб'ютори — 7%;

- ЗМІ — 4%.

Розподіл аудиторії за рівнем менеджменту являв наступну картину:

- національні менеджери по роботі з мережами — 16%;

- генеральні директори, СЕО — 14%;

- директори з маркетингу, маркетологи — 13%;

- керівники проектів, директори з розвитку — 12%;

- менеджери з продажу — 12%;

- директори з продажу — 11%;

- комерційні директори — 10%;

- керівники відділів СТМ — 7%;

- категорійні менеджери — 5%.

Партнерами конференції стали компанії:

Чайний Партнер — Соломія

IT Парнери — Спілка Автоматизаторів Бізнесу

Трансформаційний Партнер — YouCoach

Партнер кава-брейків — Trevi

Партнер по Упаковці Київський картонно-паперовий комбінат

Партнер з Безпеки — Sterilox

Екологічний партнер — ТОВ "Житомирський картонний комбінат"

Поліграфічний партнер — Паперовий Змій

Партнер з електронного документообігу — Linkos Group

Першим спікером конференції стала Олена Попляс, директор ТОВ «Амлак Стерілокс Україна», яка представила доповідь на тему "SterilOx - революція в натуральній дезінфекції".

Олена зазначила, що в результаті пандемії коронавіруса, використання дезінфікуючих засобів досягло безпрецедентного рівня. Однак, це розкрило і проблему, на яку раніше не надто звертали увагу: звичайні дезинфікуючі засоби викликають роздратування і алергічну реакцію і можуть бути токсичними.

Таким чином, нова реальність, з урахуванням збільшеного застосування антисептиків, вимагає нового підходу до дезінфекції.

Спікер представила новий продукт компанії — SterilOx. Це інноваційна розробка на ринку дезінфікуючих засобів не містить спирту і шкідливих хімічних сполук. Лабораторні випробування підтвердили 99,99% ефективністі SterilOx проти вірусів, бактерій, грибків, цвілі, тютюнового диму, неприємних запахів. Засіб також безпечний для очей, шкіри, дихальної системи і шлунково-кишкового тракту. За словами Олени Попляс, головною діючою речовиною SterilOx є хлорнуватиста кислота, що утворюється в процесі електрохімічної активації води. Під її впливом мікроорганізми гинуть протягом декількох секунд. Позитивно характеризують SterilOx також нейтральна кислотність (pH = 7), оптимальний рівень окисно-відновного потенціалу (ORP) і стабільність діючої речовини (18 місяців).

Наступним спікером виступила комерційний директор Consumer Panel & Services Ukraine GfK Марина Забарило. Вона представила доповідь "FMCG 2020: перехід до нової (не)нормальності".

Спікер представила результати дослідження, проведеного GfK серед 4 тисяч домогосподарств в Україні. Метою дослідження було вивчити — як адаптувалися споживачі до ситуації з COVID-19? За словами Марини, спалах коронаввірусної інфекції призвела до паніки, яка згодом змінилася адаптацією до карантинних умов, а надалі — до усвідомлення нової нормальності, в якій доведеться жити.

Пандемія викликала економічний спад, який впливає на страх втрати роботи і фінансове положення. Однак, хоча кількість покупок FMCG в першому півріччі 2020 року впало на 8% в порівнянні з аналогічним періодом 2019-го, обсяги продажів зросли на 8%. Це пояснюється зростанням розміру покупки, який склав в середньому 18%. Дослідження показує, що, починаючи з березня, споживачі стали купувати рідше, але великими обсягами. Спікер зазначила, що зростання закупівель спостерігалося за всіма макрокатегоріями, особливо в категорії продуктів для готування і тривалого зберігання і товарів для дезінфекції та чистки. За словами спікера, реальне споживання FMCG порівняно з 2019 роком зросло на 3%. При цьому, продажі Private Label випереджали продажі брендових товарів — +19% проти +12%, але все ж споживач не переключився на дешеве.

На закінчення Марина Забарило дала ряд порад про те, як завоювати і утримати покупця в умовах нової реальності:

- розкажіть про те, яким особливим може бути перебування вдома;

- створюйте ідеї, які максимально використовують «небезпечний» час — сімейні розваги тощо;

- дізнайтеся більше про лояльних клієнтів, знайдіть нові touch points для них;

- не забувайте про винагороду для постійних клієнтів — зберігайте ціну або навіть знижуйте, і вони будуть пам'ятати, що ви залишилися з ними в кризі;

- допоможіть клієнтам у плануванні здорового, простого і доступного харчування;

- підкресліть, що ви пропонуєте хороші продукти для повсякденного життя;

- створюйте інтерактивний і заснований на досвіді маркетинг;

- впроваджуйте привабливі промо для повторного знайомства з втраченими покупцями;

- переходьте на безконтактні безпечні покупки, самообслуговування.

Впливу пандемії коронавіруса і карантинних заходів на споживчу поведінку стала темою виступу Марини Костромін, Account Director Kantar в Україні. Вона виступила з темою «Споживач у новій реальності: закупівлі, e-commerce, економія». Спікер зазначила, що карантин в Україні триває вже понад 135 днів, і рівень стурбованості ситуацією в країні вище, ніж в країнах, які найбільше постраждали від коронавіруса — Італії, Іспанії, США. Це відбилося в соціологічних дослідженнях. Так, 58% респондентів вказали, що, коронавірус вже вплинув на їхні доходи, а 26% очікують цього в майбутньому. Суттєво змінилася і картина зайнятості населення. 14% перейшли на роботу за скороченим графіком зі зниженням зарплати, 11% втратили роботу, 9% пішли в неоплачувані відпустки, 7% стали отримувати скорочену зарплату при колишньому робочому графіку.

За словами спікера, всі ці фактори призвели до того, що після безпрецедентного зростання індексу споживчих настроїв (у вересні 2019 року він вперше за десять років перевищив позначку в 100 одиниць), у травні 2020-го цей показник впав до 76.

На закінчення виступу Марина Костроміна привела «дорожню карту» для рітейлу, яка допоможе йому в боротьбі за покупця:

- виживуть ті, хто реально допоможе споживачеві, хто й далі буде в ефірі / на зв'язку з споживачем;

- необхідність безперебійного доступу споживача до продукту, готовність до даунтрейду, так і до імпульсних покупок;

- ключ до успіху — цифрова трансформація, швидкість і гнучкість прийняття бізнес рішень;

- загроза безробіття є хорошим мотиватором, однак без зворотного зв'язку з персоналом в цьому році не обійтися.

Наступний виступ був присвячений питанню конкуренції регіонального рітейлу з національними мережами. Засновник та ініціатор «Асоціації Регіональних Мереж» Віталій Денисенко представив доповідь на тему "Перший Легальний Союз Рітейлерів України. Чого чекати ринку?"

Спікер розповів про організації «Асоціації Регіональних Мереж», в яку увійшли Файно Маркет, мережа магазинів Делікат і Novus. На початку Віталій Денисенко розповів про стан справ в українському рітейлі і про відносно національних виробників до глобальним і регіональним торговим мережам — регіональні рітейлери отримують гірші умови співпраці, оскільки виробники роблять ставку на розвиток партнерства з великими гравцями. Союз рітейлерів поставив перед собою наступні головні цілі:

1. Збереження конкуренції на ринку FMCG України.

2. Забезпечення покупців якісними товарами за справедливими цінами.

3. Підвищення ефективності відносин між виробниками та регіональними мережами.

4. Забезпечення розвитку регіональних мереж.

У той же час, за словами спікера, Асоціація регіональних мереж відкриває і привабливі можливості для національних постачальників — в тому числі, збільшення обсягів продажів через розширення представленості асортименту; економія збутових витрат — зменшення фізичних і тимчасових витрат; урівноваження структури збуту продукції постачальника, що дозволить почувати себе більш незалежним від великих гравців; зменшення питомої ваги посередників додаткової вартості; зменшення ризику виконання досягнутих домовленостей.

У висновку Віталій Денисенко привів і очевидні переваги від об'єднання регіональних гравців на українському ринку рітейлу, які дозволять їм конкурувати з національними операторами. Це поліпшення умов і підвищення надійності поставок, консолідація зусиль у ВТМ, спільний імпорт, доступ до технологій, бенчмаркетинг.

Олексій Коваленко, управляючий акціонер і творець бренда «ЕПІКУР» — курячого м'яса, вирощеного без антибіотиків та стимуляторів росту, виступив з доповіддю "Як споживача зробити щасливим: синергія рітейлера і виробника."

Спікер розповів про філософію унікальної корпоративної культури своєї компанії, головною об'єднуючою ланкою якої став біг. Співробітників «ЕПІКУРА» пов'язує спільне захоплення, вони краще себе почувають, менше хворіють, а в колективі сильніше виражений командний дух.З першого дня компанії біг тут просувається як загальнокорпоративний хобі: співробітники тренуються разом, разом їздять на забіги і навіть проводять свій власний забіг Epikur Run у Володимир-Волинському.

Сам Олексій Коваленко є відмінним прикладом для своїх співробітників — він фінішер повної дистанції і трьох половинок IRONMAN. «Здоровий спосіб життя не випадково визначено нашою командою як одна з основних цінностей. Адже ми створюємо натуральний продукт для здорового способу життя. І для того, щоб робити інших здоровими і щасливими, потрібно бути такими самим», — резюмував спікер.

Спікер Наталія Нікітенко, Managing Director, ТОВ СП «СОЛОМІЯ», розповіла про те, як вести Традиційний бізнес у нетрадиційних умовах.

Як і весь бізнес, компанія Наталії Нікітенко, виробник кількох торгових марок чаю, зіткнулася з викликом під час кризи COVID-19, який призвів до необхідності пристосовуватися до роботи в нових умовах. За статистикою, в Україні 86% населення споживають чай, при цьому 46% — чорний чай, в тому числі торгової марки «Батік» виробництва «СОЛОМІЇ». Спікер зазначила, що без більш глибокого розуміння культурного бренди можуть зіткнутися з труднощами при виявленні деяких потенційних бар'єрів для створення значимої, автентичної та інтуїтивної взаємодії зі споживачем.

Це можна досягти, якщо дотримуватися трьох простих правил:

1. Визначити рушійні сили і аспекти, які визначають культурну ідентичність наших споживачів у різних країнах, сегментах і регіонах.

2. Розуміти роль, яку може зіграти бренд, допомагаючи споживачам справлятися з невизначеністю з урахуванням їх культурних особливостей.

3. Створити точне і просте повідомлення для роботи із споживачами у цей невизначений час, який динамічно змінюється.

Наступним спікером виступила Ольга Тугаева, керівник відділу бізнес-аналізу компанії «СІЧЕНЬ∙UA». Тема її виступу — "Як ERP система може допомогти бізнесу адаптуватися до нової реальності?«

Ольга познайомила учасників конференції з IT-продуктом для бізнесу — BAS ERP, яку вона охарактеризувала як «екосистему підприємства». Це комплексне рішення, по суті, є середовищем, в якому «живуть» всі підрозділи компанії.

BAS ERP забезпечує моніторинг і аналіз всіх показників діяльності підприємства і надає широкі можливості для керівників компанії, які можуть «охопити» весь бізнес одним поглядом, побачити відхилення від плану, отримати аналіз планів на основі попереднього досвіду. Серед основних функцій системи спікер виділила організацію нормативно-довідкової інформації, управління продажами, управління закупівлями, складом і запасами, управління виробництвом, організацію ремонтів, управління витратами і розрахунок собівартості, управління персоналом та розрахунок заробітної плати, управління фінансами, бюджетування.

Таким чином, BAS ERP являє собою єдину інформаційно-управлінську систему планування ресурсів, ефективність якої підтвердили десятки компаній у різних сферах діяльності.

Сергій Рудковський, перший заступник генерального директора «Житомирський картонний комбінат», представив доповідь на тему "New mind — green mind".

Він розповів про набуваячі популярності екологічні упаковки серед споживачів, які, згідно з дослідженнями, вже в 2015 році готові були переплачувати за біорозкладану паперову тару замість звичної пластикової.

З тих пір ця тенденція тільки посилюється. Дослідження, проведене компанією Nielsen у 2017 році в 63 країнах світу, показало, що 57% споживачів готові заради збереження навколишнього середовища відмовитися від покупки продукції бренду, який використовує пластикову упаковку.

Спікер розповів, що сучасні покупці байдужі до здоров'я планети і вибирають бренди зі схожими переконаннями:

- 88% клієнтів лояльніші до еко-френдлі рітейлерів, які допомагають їм дбати про довкілля.

— 92% покупців більше довіряють еко-френдлі торговельним мережам.

— 62% покупців подобаються бренди, які скорочують використання пластику.

— 72% клієнтів хочуть купувати у еко-френдлі брендів — це на 15% вище, ніж в 2013 році.

— 73% мілленалів готові платити більше за екологічні товари.

Наступним виступив Євген Нетреба, комерційний директор сервісу доставки продуктів з гіпермаркетів Zakaz.ua. Він представив доповідь "Food tech технології. Перспективи трансформації культури споживання".

У своєму виступі спікер розкрив, як розвивається продуктовий e-commerce останні 10 років, чого хоче споживач від сервісів, які працюють у сфері продуктового e-commerce, і може онлайн-бізнес FMCG впливати на культуру покупок самостійно. Євген зазначив, що цифрові технології вже проникли в різні сфери — виробництво, пакування, контроль якості, доставка їжі та ін. Особливістю розвитку ринку Foodtech в Україні є те, що середній чек у нашій країні лише на 20% нижче середнього показника по Європі, тоді як витрати на обслуговування сервісу набагато нижчі.

Спікер підкреслив, що для успішної роботи на ринку, слід розуміти, що споживчі очікування дуже високі, а отже, компанія повинна забезпечувати:

- зручний інструмент для замовлення (сайт і додаток);

- оперативну доставку;

- повноту кошика;

- якість збірки;

- швидкий зв'язок з клієнтом.

Персоналізація спілкування з клієнтом та прагнення максимально відповідати його очікуванням, змусять покупця знову і знову звертатися до компанії, зазначив на завершення Євген Нетреба.

По закінченні виступу спікерів учасники «Food Master & Private Label 2020» продовжили роботу за столами переговорів «Мережа-постачальник». Це унікальний формат бізнес-зустрічей, під час яких провідні і нові постачальники українського ринку знайомляться і укладають домовленості про майбутні постачання. В цей раз «Столи переговорів» зібрали представників 30 торгових мереж і більш 100 постачальників.

В рамках конференції відбулося вручення Національних премій «Retail in-Ukraine 2020: Кращий партнер року» і «Made-in-Ukraine 2020: Кращий партнер року серед виробників».

«Retail-in-Ukraine — 2020: Кращий партнер року» стимулює роздрібні мережі до поліпшення рівня та якості співпраці з постачальниками.

Понад 350 виробників і дистриб'юторів оцінили понад 100 кращих рітейлерів України за останні 12 місяців.

Переможцями Національної премії «Retail-in-Ukraine — 2020: Кращий партнер року» стали:

- у номінації Динаміка продажу —Мережа супермаркетів "РОСТ";

- у номінації Стабільність взаєморозрахунків — "МЕТРО Кеш енд Кері Україна";

- у номінації Професіоналізм команди — "Ашан Україна Гіпермаркет";

- у номінації Якість логістики — "АТБ-Маркет".

"Made-in-Ukraine 2020: Кращий партнер року серед виробників" покликана публічно відзначити досягнення виробників України у сфері взаємовідносин з роздрібними мережами, а також безпосередньо оцінити якість їх роботи.

В опитуванні взяли участь понад 70 роздрібних мереж України, які оцінили співпрацю з національними виробниками за останній рік у 29 категоріях, що дало можливість охопити всіх національних представників FMCG.

Переможцями Національної премії «Made-in-Ukraine 2020: Кращий партнер року серед виробників» стали:

- в категорії Морозиво і десерти — АТ "Житомирський маслозавод";

- в категорії Молочні продукти — ПРАТ "Тернопільський молокозавод";

- в категорії М'ясопродукти — ТОВ "Житомирський Мясокомбінат";

- в категорії Рибопродукти — ТОВ "Юніверсал Фіш компані";

- в категорії Яйця — ТОВ "Ясенсвіт";

- в категорії Заморожені фрукти і овочі — АТ "Житомирський маслозавод";

- в категорії Безалкогольні напої — ПРАТ "Індустріальні та дистрибуційні системи";

- в категорії Заморожені напівфабрикати — ТОВ "Три Ведмеді";

- в категорії Бакалія (макаронні вироби, крупи) — ПРАТ "Чумак";

- в категорії Бакалія (соус, кетчуп, майонез) — ПРАТ "Чумак«;

- в категорії Бакалія (приправи, спеції) — ДП КК «РОШЕН»

- в категорії Бакалія (олія) — ДП "Сантрейд";

- в категорії Чай — ТОВ "ОРІМІ УКРАЇНА";

- в категорії Кава, какао — ПРАТ "Якобз Дау Эгбертс Україна";

- в категорії Хлібобулочні вироби — ТОВ "ТД "Київхліб";

- в категорії Снеки — ТОВ "Сандора";

- в категорії Кондитерські вироби — ДП КК «РОШЕН»

- в категорії Овочі і фрукти — ТОВ "Тропік";

- в категорії Алкогольні напої — ТОВ "Баядера Логістик";

- в категорії Пиво — ПАТ "Карлсберг Україна";

- в категорії Тютюнові вироби — ПРАТ "Філіп Морріс Україна";

- в категорії Дитяче харчування — ТОВ СП "Вітмарк-Україна";

- в категорії Household (товари для будинку) — Корпорація Біосфера;

- в категорії Товари особистої гігієни — ПАТ "Київський картонно-паперовий комбінат";

- в категорії Побутова хімія — ТОВ фірма "СВ";

- в категорії Косметика і парфумерія — ТОВ "Ельфа Лабораторія";

- в категорії товари для тварин — ТОВ "Кормотех".

Медіа-група TradeMasterGroup вітає всіх переможців Премії та учасників конференції!

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або