All Retail
Опубліковано

Бізнесмени України побоюються зростання цін та обвалу гривні

Теги:
інфляція
бізнес
Фото:
Економічна правда

Підприємців лякає зростання інфляції та курсу гривні до долара, проте вони вірять, що темпи падіння виробництва сповільняться.

У ділових колах, згідно з даними щоквартального опитування НБУ, очікують прискорення інфляції, просідання гривні та готуються до скорочення працівників. Однак є й позитивні моменти: більшість вірить у те, що зможе зберегти своє фінансово-економічне становище і що темпи падіння виробництва знизяться.

Підвищення інфляції та обвал гривні

Український бізнес очікує у найближчі 12 місяців подальшого прискорення інфляції. Керівники українських підприємств очікують на зростання споживчих цін протягом року на рівні 25,2%. Таких висновків дійшли в НБУ у звіті «Ділові очікування підприємств України за третій квартал 2022 р.» Для порівняння: у першому кварталі інфляція очікувалася на рівні 8,7%, у другому кварталі — 21,7%.

Різко погіршився прогноз щодо міцності національної валюти. Якщо у другому кварталі прогнозували курс долара на рівні 36,06 гривні, то тепер підприємці прогнозують різкий обвал гривні та курс долара за 41,93.

Олександр Охріменко, президент Українського аналітичного центру, пояснює очікування бізнесу війною.

"Зараз йде війна в Україні і не має нічого дивного у песимістичних настроях бізнесу. Адже бойові дії на території країни наробили багато проблем, які, на жаль, складно вирішити. Тому справді бізнес очікує інфляція, зростання курсу гривні до долара та інші проблеми", — каже він.

Швидше за все, наступного року війна не закінчиться і на Україну чекає дуже велика інфляція та девальвація. Зараз бізнес просто намагається вижити, про доходи й не думає. Коли буде перемога, тоді й слід очікувати по-справжньому позитивного прогнозу.

На думку експерта Максима Орищака, аналітика компанії «Центр біржових технологій» (ЦБТ), ситуацію в Україні на фоні світової інфляції погіршує війна. Поведінкова модель населення України дещо змінюється як через війну, так і через подорожчання товарів. Усі страждають від високих цін, у звʼязку з чим економлять на базових потребах, великих покупках, новому одязі. Чим менше споживає населення, тим менше бізнес завозитиме в країну товарів. Відповідно, для збереження норми прибутку бізнесмени змушені підвищувати ціни, щоб компенсувати просідання прибутковості.

Війна спричинила закриття сотні магазинів у багатьох регіонах — закриваються великі та дрібні торгові точки. Це все втрати бізнесу, а утримувати співробітників все ще потрібно. Тому навіть зберігаючи заробітні плати на тому рівні, на якому вони зараз, представники бізнесу все одно підвищуватимуть ціни, щоб зберегти свою діяльність.

Закупівля товарів через подорожчання долара в Україні, при цьому не є причиною зростання цін, оскільки за статистикою населення все більше звертає увагу на вітчизняну продукцію та намагається купувати найдешевші товари. Дорогі імпортні товари просто не мають попиту в Україні.

Водночас експерт, на відміну від бізнесменів, не очікує на обвал гривні.

"Для падіння гривні потрібен попит на долари. А якщо багато українців і далі втрачатимуть роботу, то купувати іноземну валюту їм не буде на що. Валютні запаси також допоможуть утримати курс. Тож пропозиція валюти на ринку буде достатньою. Падіння економіки України як фактор тиску на гривню не варто розглядати, оскільки нас продовжують фінансувати та кредитувати західні країни, які співчувають українцям через війну", — каже М.Орищак.

Скорочення працівників та зниження темпів падіння

Близько третини бізнесменів готуються до скорочення своїх підприємств. М.Орищак вважає такі побоювання бізнесменів небезпідставними.

На його думку, підприємці готуються до звільнення працівників через те, що змушені продовжити скорочення кількості точок, що працюють. Логістичні труднощі негативно впливають на бажання бізнесу доставляти різноманітну продукцію на регулярній основі. Швидше за все, сфокусуються на базових продуктах харчування та поповнюватимуть роздрібні точки у конкретні дні, як це роблять у віддалених від великих міст селах нашої країни. Відповідно, деяких співробітників буде звільнено, бо роботи для них не буде.

Крім того, підприємці не розраховують, що у найближчі 12 місяців їм вдасться збільшити обсяги виробництва чи хоча б зупинити їхнє падіння.

М.Орищак каже, що поточна оцінка показує адекватність та реалістичність планування наших бізнесменів. З початку війни понад 30% населення втратили роботу і ця тенденція збережеться.

Але є й позитивні моменти: у ділових колах очікується уповільнення темпів падіння виробництва. Якщо у другому кварталі було прогнозовано скорочення обсягів виробництва на 48,7%, то у третьому дали інший прогноз: виробництво скоротиться на 37,9%. У таких умовах очікується скорочення обсягів реалізації продукції. Щоправда, і тут очікування стали трохи оптимістичнішими: 31,7% у третьому кварталі проти 43% у другому.

Загалом попри всі проблеми, бізнесмени розраховують, що їм вдасться зберегти своє фінансово-економічне становище.

М. Орищак вважає, що така думка ґрунтується на тому, що частково виробництва вже скорочується і підприємці розуміють, що поки триває війна, так буде й надалі. Проте очікування стали оптимістичнішими через те, що підприємці сподіваються через підвищення цін та звільнення співробітників стабілізувати норму прибутку. Оптимістичні прогнози щодо темпів скорочення обсягів реалізації продукції експерт повʼязує з тим, що бізнес фокусуватиметься на тих продуктах та промислових товарах, які купують люди, а не на різноманітності.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або