Мережа «Сільпо» розглядає можливість відкривати супермаркети у Польщі. Чи спроможна вона боротись із Biedronka чи Lidl?
За інформацією новинних порталів Allretail.ua і Wiadomoscihandlowe.pl, віце-лідер українського ринку продовольчого ритейлу Fozzy Group шукає можливості розвивати свою мережу супермаркетів «Сільпо» у Польщі. Компанія шукає локації, де могла б відкрити свої перші магазини в Польщі.
Мережа «Сільпо» відома (в тому числі й за межами України) в першу чергу завдяки своїм незвичайним, «тематичним» магазинам. Зокрема, ритейлер вже створив продуктові супермаркети в стилі театру тіней, стімпанку, космосу чи цирку; також функціонують магазини з лейтмотивами, присвяченими Ніколі Теслі, Маленькому принцу чи грі S.T.A.L.K.E.R.
Унікальна концепція магазину, а також сильні ринкові та фінансові позиції мотивують оператора шукати інвестиційні можливості та партнерства на зовнішніх ринках. Згідно з неофіційними даними порталів Wiadomoscihandlowe.pl і Allretail.ua, у Fozzy Group цікавляться ринками Центральної та Південної Європи. Однією з очевидних цілей експансії є Польща — не лише через її географічну та культурну близькість, а й через величезну кількість українців, які проживають у цій країні. Мова йде не лише про воєнних біженців, а й про українців, які приїхали до Польщі на заробітки ще до повномасштабної російської агресії лютого 2022 року.
За неофіційною інформацією польського порталу Wiadomoscihandlowe.pl, «Сільпо» також веде подібні переговори в інших країнах і у компанії ще не прийняли остаточного рішення щодо напрямку міжнародної експансії. Польща, на думку інформаторів видання, виглядає логічним напрямком розвитку оператора. У неофіційних розмовах журналістів з представниками українського ритейлу також фігурують, серед іншого, Словаччина, Чехія, Румунія чи Болгарія. Так чи інакше, регіони, де нарешті відкриються магазини «Сільпо», залежатимуть від того, де компанія знайде вигідні локації для інвестицій.
За інформацією Wiadomoscihandlowe.pl, у Польщі існує дефіцит якісних площ, які б задовольнили керівництво української групи. Тому компанією розглядаються не тільки приміщення для оренди (в торгових центрах і ритейл-парках, або в окремостоячих будівлях), а й придбання діючих мереж у відповідному форматі чи викуп окремих приміщень у мереж гіпер- і супермаркетів, що працюють на польському ринку.
Портал Wiadomoscihandlowe.pl задав Fozzy Group низку питань, пов’язаних із потенційним дебютом «Сільпо» у Польщі. Журналісти хотіли дізнатися, скільки магазинів оператор планує відкрити в Польщі, коли і в яких місцях відкриються перші торгові точки, чим торгові точки відрізнятимуться від тих, що працюють в Україні тощо. Незважаючи на те, що чітких відповідей на ці запитання отримано не було, проте «Сільпо» підтвердило свою зацікавленість у польському ринку та співпраці з місцевими компаніями.
«Останніми місяцями торгова мережа «Сільпо» почала досліджувати ринок роздрібної торгівлі Польщі. До повномасштабного російського вторгнення ми вивчали найкращі практики роздрібної торгівлі FMCG товарами у США, Великобританії, Китаї, Іспанії, Франції та інших країнах ЄС. І ми продовжуємо це робити в Польщі«, — зазначили в прес-службі Fozzy Group.
У мережі також підкреслюють, що багато українців знайшли сьогодні притулок в ЄС, зокрема в Польщі, і коли вони повернуться, їхні очікування щодо продуктового магазину можуть змінитися. «Тому „Сільпо“ має розвиватися, щоб незалежно від війни пропонувати найкращий сервіс. Досліджуючи польський ринок, ми виявили, що польські експерти з роздрібної торгівлі зацікавлені в досить унікальній ціннісній пропозиції „Сільпо“. Ми налагодили чудову співпрацю, наприклад, з польськими пивоварнями, фермерами та шеф-кухарями. Тому було корисно поділитися досвідом і вивчити спільні можливості для розвитку», — додали в прес-службі ритейлера.
Ігор Гугля, директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine, зазначає, що останніми роками супермаркети «Сільпо» відкриваються або в торгових центрах, або в окремо розташованих будівлях, часто побудованих спеціально під цього ритейлера. «Якщо мережа має намір застосувати такий же підхід у Європі, її менеджерам з розвитку доведеться наполегливо попрацювати, щоб вивчити раніше невідомі ринки», — зазначає експерт.
«Якщо мережі «Сільпо» вдасться вийти на якийсь із закордонних ринків, вона може одночасно стати амбасадором багатьох українських брендів у Європі, досі невідомих місцевому споживачу. Від цього виграють і українські виробники, які знайдуть для себе нові ринки збуту, — додає Ігор Гугля. Він не сумнівається, що чудове промо бренду «Сільпо» можуть зробити громадяни України, які після початку війни масово виїхали в різні країни Європи: «Я думаю, що ритейлер теж це розуміє і — якщо проект отримає зелене світло — він в першу чергу відкриватиме свої супермаркети в тих містах, де спостерігається велика концентрація українців» .
Експерти ринку ритейлу вважають можливе рішення Fozzy Group вивести мережу «Сільпо» на польський ринок досить розумним кроком — особливо через те, що сьогодні відбувається на українському ринку і те, що через російську війну купівельна спроможність українських споживачів зменшується. Тому компанія має шукати альтернативу на зовнішніх ринках. Водночас керівництво «Сільпо» має усвідомлювати, що польський ринок надзвичайно конкурентний і боротьба за споживачів зосереджена тут на пропозиції низьких цін. Без відповідного рівня український оператор матиме мало шансів конкурувати з такими операторами, як Biedronka чи Lidl.
Експерти, яких журналісти Wiadomoscihandlowe.pl попросили оцінити шанси «Сільпо» в Польщі, додають, що українська мережа може бути тут успішною, тільки якщо знайде свою нішу та свого клієнта на місцевому ринку. Ідеальною відповіддю на цей виклик видається відкриття концептуальних магазинів (як, наприклад, в Україні). Унікальний досвід покупок у поєднанні з незвичайним дизайном інтер’єру та широкою пропозицією делікатесів та інших преміум-продуктів може зробити компанію не тільки здатною розпочати експансію, але й реально розвиватися. Звичайно, оператор повинен враховувати специфіку ринку і те, що майже всі концепції делікатес-маркетів у Польщі (Alma, Bomi, Piotr і Paweł) зазнали невдачі в зіткненні з мережами дискаунтерів. Єдиним оператором, який успішно бореться за покупців у Польщі своїм асортиментом делікатесів, наразі є Carrefour, який додав елемент преміум-пропозиції до своїх окремих супермаркетів та гіпермаркетів.
Чи може «Сільпо» розворушити польський ринок і успішно конкурувати з такими мережами, як Biedronka, Lidl чи Dino? Безумовно, це потребуватиме величезних інвестицій і, можливо, навіть поглинання якоїсь середньої місцевої мережі. Польський ринок food-ритейлу все ще набагато менш консолідований, ніж у країнах Західної Європи. Останніми роками тут спостерігають не появу нових мереж зі значним потенціалом, а, скоріше, вихід з країни (приклад Tesco).
«Сільпо», бажаючи бути не просто локальним гравцем у Польщі, який зосереджується лише на обслуговуванні лояльних клієнтів з України, повинне буде адаптувати свій асортимент під польського споживача та пропонувати привабливі ціни. Вже в найближчому часі мережа повинна буде почати генерувати багатомільярдні доходи, щоб мати можливість конкурувати з іншими ритейлерами. Вже сьогодні роздрібні мережі Польщі з виручкою нижче 10 мільярдів злотих з кожним роком мають дедалі більше проблем із дискаунтерами, які панують на ринку. Прийде час, коли вони почнуть закриватись.
Одночасно з цим, польський ринок не є зацементованим, про що свідчить несподіване зростання мережі Dino за останні роки. Так, ця мережа існує з ще далекого 1999 року, але лише нещодавно вона несподівано вийшла на вершину ринку. Котирувана на Варшавській фондовій біржі, польська мережа Dino продовжує свій тріумфальний хід із заходу країни на схід, відкриваючи нові магазини та забезпечуючи низькі операційні витрати. Чи зможе «Сільпо» повторити цей успіх, символічно пройшовши зі сходу на захід? Не можна виключати, але це буде колосальний виклик.