Żabka Deutschland вже працює: що це означає в контексті міжнародної експансії мережі
- Фото:
- Dlahandlu.pl
Żabka вивчає потенціал німецького ринку та планує міжнародну експансію.
Минулого літа стало відомо, що Żabka працює в невеликому масштабі в Німеччині. Тоді польські ЗМІ поширили інформацію про те, що мережа тестує автономний магазин Nano на заводі Tesla біля Берліна. Зараз, як стало відомо, у виробничому комплексі компанії Ілона Маска працює не одна, а дві торгові точки мережі.
До того ж Żabka з 2021 року керує компанією Maczfit, яка займається кейтерингом у Німеччині під брендом Catch a Box. Catch a Box Gmbh було засновано у 2019 році, коли Maczfit ще не належав польській мережі. У серпні 2023 року назву компанії було змінено на Zabka Deutschland Gmbh, і після подальших змін у керівництві за бізнес у Німеччині відповідає Френк Мрос та Адріан Вохна. Перший — консультант з багаторічним досвідом роботи в торгівлі. Серед іншого — колишній генеральний директор російської мережі «Пятерочка». Цю посаду також обіймав у Lidl у Польщі, Німеччині та Великобританії.
Зареєстована у Німеччині діяльності Zabka Deutschland включає укладання європейських та загальнонаціональних франчайзингових та ліцензійних договорів, а також роздрібна торгівля товарами повсякденного попиту (включаючи торгівлю продуктами харчування, тютюновими виробами та алкогольними напоями). Зокрема у форматах магазинів з вендінгами (формально — Żabka Nano) і традиційних, де клієнт самостійно здійснює процес покупки на основі технологій штучного інтелекту.
Міжнародна експансія
Відповідаючи на питання про експансію на зовнішні ринки, Żabka вже давно повторює, що вивчає потенціал кількох ринків. У жовтні цього року Адам Маніковскі, керуючий директор Żabka Polska, сказав: «Ми не приховуємо факт, що маємо амбіції розвивати концепцію нашого магазину за межами Польщі. Однак я мушу підкреслити, що хоча ми велика організація, зарубіжна експансія є дуже важкою та вимагає якісної підготовки».
У мережі розглядають багато ринків Західної та Південної Європи. Експерти висловлюють припущення, що Żabka готується оголосити про міжнародну експансію потенційно навіть до кінця 2023 року.
Варто нагадати, що півтора десятиліття тому тодішній власник компанії Żabka, чесько-словацький фонд Penta Investments, відкрив декілька торгових точок у Чехії. Через два роки було приблизно 100 чеських магазинів Żabka, і було оголошено, що протягом трьох років буде відкрито ще 250 точок. Проте ці плани не вдалося реалізувати. У 2011 році Penta Investments продав бізнес фонду Mid Europa Partners у Польщі, а чеські магазини перейшли Tesco. У Чехії мережа тривалий час залишалася недоінвестованою, і її розширення відновилося лише у 2018 році. У свою чергу, восени 2020 року відкрилася перша Żabka у Словаччині. Зараз у Чехії працює 117 магазинів Żabka, у Словаччині — 27.
Чехія та Словаччина могли б стати ідеальними ринками для міжнародної експансії мережі, якби не той факт, що там вже присутня локальна Żabka. Вихід польської мережі на вищезазначені ринки вимагатиме придбання бізнесу у Tesco.
Не можна виключати, проте Żabka радше асоціюється з органічним розвитком. При цьому представники мережі не приховують, що компанія готова розвиватися і шляхом поглинань.
Незважаючи на це, Żabka також має ще один план розвитку за межами Польщі. Мережа нещодавно підтвердила, що планує зробити технологію автономних магазинів Nano доступною для іноземних організацій.
«Наша операційна філософія в цьому аспекті трохи схожа на Amazon. Ми створюємо технології для себе, але якщо будуть сприятливі умови і зрілий формат, ми можемо подумати про співпрацю з іншими компаніями на неконкурентних ринках. Наприклад, у Японії чи іншій країні. Точно не з Biedronka і не з Orlen, тому що ми боремося з ними за одного клієнта, навіть якщо формат інший», — поділився Томаш Бліхарскі, віце-президент Żabka Group.