All Retail
Опубліковано

Масовий обвал: як скоротилися продажі рітейлерів і чого чекати далі

Директор консалтингової компанії Retail&Development Advisor Таїсія Литовченко в колонці для порталу НВ Бізнес розповіла, наскільки істотно скоротилися продажі українських ритейлерів у період карантину і до яких наслідків може призвести нинішня ситуація для сфери роздрібної торгівлі.

Пандемія коронавірусу стала глобальним викликом для всього людства. Слідом за швидким поширенням епідемії в різних країнах і введенням жорстких карантинних обмежень, світ входить у нову глобальну кризу. Її наслідки вже відчули на собі сфери туризму, роздрібної торгівлі та девелопменту. У тому числі і в Україні.

Після введення в країні жорстких обмежень, вимушено призупинили роботу десятки тисяч торгових точок та закладів громадського харчування. Велика частина їх співробітників вирушила у неоплачувані відпустки, а їх орендодавці залишилися без орендного доходу. Однак істотно просіли навіть ті ритейлери, які продовжують роботу в період карантину.

Ми працюємо з найбільшими ритейлерами країни — у всіх регіонах України і сегментах торгівлі. В останні тижні аналітики компанії збирали дані від роздрібних мереж щодо динаміки їх продажу в період карантину, і ці дані виявилися невтішними.

Найбільші мережі супермаркетів констатують, що в період карантину їх товарообіг скоротився, незважаючи на ажіотажний попит в перші дні після введення обмежень.

Навіть найбільш успішні гравці відзначають, що в кращому разі продажу рік до року в гривневому еквіваленті знаходяться на рівні минулого року. З урахуванням інфляції це означає спад продажів у натуральному вираженні.

При цьому в деяких магазинах, особливо розташованих в ТРЦ чи далеко від житлових районів, зниження товарообігу коливається в діапазоні від 15% до 70%. Істотно просіли і торгові точки, розташовані в місцях з високим трафіком — на вокзалах і раніше жвавих вулицях. Вони втратили від 50% до 80% товарообігу. Втім, в сегменті магазинів біля будинку також спостерігається спад. Незважаючи на невелике зростання середнього чека, кількість транзакцій в окремих операторів цього сегменту знизилася більш ніж на третину.

Трохи краща ситуація у дискаунтерів, формат яких передбачає продаж товарів за цінами нижче середньоринкових. Після оголошення карантину їх продажу почали рости, особливо в категорії соцтоваров. Проте позитивна динаміка спостерігалася лише до 23 березня. Після введення обмежень на відвідування магазинів сталося падіння і негативний тренд посилюється.

Негативна динаміка продажів не дивна: з одного боку, споживачі закупили продукти наперед, з іншого — населення вже почало економити в умовах повної або часткової втрати доходів.

А доходи дійсно втратили багато. Посудіть самі, в країні перестали працювати всі ринки і торгові центри, магазини одягу, взуття, спортивних товарів, ювелірної продукції. І багато компаній не можуть забезпечити працівників 100% зарплатою в період простою. Частково продовжують працювати магазини електроніки, господарських товарів, drogerie, АЗС, однак і вони втратили значну частину обороту.

Приміром, одна з найбільших у країні мереж АЗС в березні зафіксувала спад продажів бензину майже на 30% і прогнозує погіршення ситуації в квітні — до 50%.

Мережі магазинів побутової техніки та електроніки, за даними GfK, вже в перший тиждень карантину в середньому втратили 54% продажів.

У сегменті drogerie магазини в спальних районах демонструють падіння обороту на 30-40%, а торгові точки біля метро втратили від 50% і більше. При цьому найбільш продавана у них продукція на сьогоднішній день — побутові товари та особиста гігієна. Тоді як до карантину левову частку в обороті становила декоративна косметика, креми, парфуми та засоби догляду за волоссям. При цьому продаж косметики та електроніки, за інформацією рітейлерів, збільшилися в онлайні. Проте це зростання було не таким значним — всього 5% і 20% відповідно.

Переорієнтувати продажу на онлайн і доставку намагаються і в ресторанній сфері. Однак навіть значне зростання за цим напрямом не перекриває втрату відвідувачів в стаціонарних закладах.

Навіть ті оператори громадського харчування, які швидко почали продавати в онлайні, втратили до 70% продажів і більше. Трохи менше постраждали заклади, які були орієнтовані на онлайн раніше, однак вони також констатують спад. При цьому учасники ринку очікують подальшого зменшення товарообігу найближчим часом.

Слід зазначити, що практично всі працюють магазини, крім операторів аптечних мереж, в умовах зниження продажів ведуть переговори з орендодавцями про знижки.

У більш сприятливих умовах перебувають рітейлери з власними приміщеннями. Однак і вони в нинішніх обставинах не виключають оптимізацію бізнесу, аж до закриття збиткових торговельних точок і скорочення персоналу.

Що стосується орендодавців, то в питанні надання знижок вони набагато більш охоче йдуть на поступки. Всі розуміють, що в цей період знайти іншого орендаря на локацію за попередньою вартістю буде практично неможливо.

Таким чином, ми можемо говорити, що ринок орендодавця змінюється ринком орендаря. Саме останній тепер може диктувати свої умови в переговорах.

Прогнозувати, як довго триватиме цей період зараз не візьметься ніхто. Дуже багато залежить від динаміки розповсюдження коронавіруса, термінів закінчення карантину, глибини глобальної економічної кризи і темпів відновлення економіки. При самих оптимістичних розкладах, при скасування карантину з травня і отримання Україною нового траншу від МВФ, ринок буде волотильно відновлюватися протягом року.

Автор: Таїсія Литовченко, директор консалтингової компанії Retail&Development Advisor