All Retail
Опубліковано

Чому Glovo і Raketa залишилися одні на ринку доставки і хто може скласти їм конкуренцію

Теги:
Glovo
Raketa
сервіс доставки
Фото:
All Retail

З початку літа Glovo і Raketa буквально розцвіли, адже з ринку за цей період пішли відразу два їх конкурента.

Не досягнувши очікуваних показників, Україну покинули американська Uber Eats і вірменська Menu Group (розвивала сервіси menu.ua і eda.ua). Обидві вирішили сфокусуватися на інших країнах. В редакційній статті журналу НВ аналізуються причини успіху двох компаній і невдач їх конкурентів. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами матеріалу.

Іспанська Glovo, що прийшла в Україну в жовтні 2018-го вибилася в національні лідери. Сервіс доступний вже в 22-х містах України. При цьому «підключення» нових населених пунктів відбувається з випередженням запланованого раніше графіка, каже Дмитро Расновський, генеральний менеджер компанії Glovo в Україні. У компанії більше 3 млн завантажень програми та приблизно 3000-3500 підключених ресторанів.

Кур’єрська служба Raketa розпочала роботу в Дніпрі з березня 2018-го, а підкорювати столицю взялася через рік після приходу Glovo. Щоб закріпитися на ринку, компанія запропонувала споживачам безкоштовну доставку і мала намір утримувати цю конкурентну перевагу близько року. Але показники, яких співвласники планували досягти до грудня 2020-го, вони отримали вже в квітні. І з 4 травня Raketa стала стягувати плату — по 40 грн з клієнта за замовлення. Як говорить Олексій Юхимчук, співвласник сервісу, число нових користувачів все одно компенсує відтік колишніх клієнтів, які не побажали платити за доставку. «За березень, квітень, травень ми виросли за кількістю замовлень десь в чотири рази», — пояснює бізнесмен.

На даний момент до сервісу підключені понад 2000 ресторанів, з яких понад тисячу — столичні заклади. Raketa покриває 15 міст, а до кінця року буде три десятки. Компанія навіть готується до масштабування в інші країни.

Зараз вартість залучення клієнтів нижче за рахунок органічного трафіку, бо люди самі шукають доставку, щоб зменшити кількість контактів. Тому Glovo прискорила підключення не найбільших міст — Броварів, Борисполя, Кривого Рогу.

Крім того, сам по собі цей ринок молодий, а тому активно розвивається. "Якщо в Західній Європі або США рівень проникнення онлайн-замовлень становить 20%, — розповідає Станіслав Дмитрик, ще один співвласник Raketa, — то в Україні приблизно 4%. Навіть у деяких пострадянських країнах цей показник вище«.

Ринок доставки їжі з ресторанів, за світовою статистикою, становить 80-90%, решта — супермаркети, аптеки, квіти та інші товари. І все це «інше» також буде рости.

Через те що люди в період карантину намагалися менше виходити з дому, стало популярним підвезення продуктів з супермаркетів. Зростання відповідних пошукових запитів в Google досягало 1000%, розповідають співвласники Raketa. Тому в максимально стислі терміни (замість кінця 2021 року перші доставки пішли в квітні 2020-го) в сервісі запустили цей новий для себе напрямок.

У Glovo така опція була доступна з самого початку. «У період карантину ми побачили стрибок замовлень з супермаркетів і аптек — показник подвоювався і навіть потроюється з тижня на тиждень», — каже Расновський. І хоча тепер зростання сповільнилося, все одно показники вище докарантинних.

Menu Group покинула ринок, на який прийшла близько року тому, коли купила сервіс замовлень eda.ua — агрегатор, який не мав власної кур’єрської служби. Засновник Menu Group Ваган Керобян пов’язує невдачу з поганим знанням місцевого ринку.

Uber Eats вирішила припинити роботу не тільки в Україні, а й ще в шести країнах. Продовження роботи на цих ринках суперечило б стратегії компанії, згідно з якою та повинна бути № 1 або № 2 на ринку. До того ж іще на етапі запуску Uber Eats послабила історія з переходом їх відповідального за запуск менеджера в Glovo.

Компанія Uber Eats дуже повільно розвивалася і не змогла налагодити роботу з великими мережами, такими як McDonald’s і KFC, що стало одним з головних чинників їх ринкової поразки. А без співпраці з подібними компаніями конкурувати на ринку доставки складно.

Як пояснює Тарас Потічний, керівник українського офісу Bolt, який готується протягом 1-1,5 місяця запустити свій сервіс доставки, всі подібні бізнеси спочатку збиткові, і щоб вийти в прибуток, треба не тільки вливати в справу фінанси, а й максимально швидко захопити значну частку ринку. Інакше все втрачає сенс.

Крім того, бізнес-модель повинна врахувати чужі помилки, пояснює топ-менеджер. Наприклад, місцева юрособа стане приймати платежі і відправляти їх ресторанам. «Все буде тут, на місці. Це одна з тих помилок, які зробив Uber Eats: вони не локалізували повністю бізнес», — говорить Потічний.