All Retail
Опубліковано

COVID-19 у Польщі з точки зору торгівлі: хто і коли заробив на коронавірусі

За два роки пандемії частота покупок товарів повсякденного попиту знизилася на 13% з одночасним збільшенням вартості купівельного кошика на чверть. Однак цей час не був таким щедрим до всіх каналів продажів. Дані інституту GfK Polonia показують, хто з них найбільше виграв, а хто втратив.

Дані, представлені на вебінарі «FMCG-ринок і клієнт: сьогодні і завтра. Польський покупець в умовах пандемії» в рамках Insigt Summit Poland 2021 ясно показує, що перший і другий роки COVID-19 виглядали зовсім інакше з погляду роздрібної торгівлі, пише wiadomoscihandlowe.pl.

Щедрий рік для багатьох, але не для всіх

- У 2020 році «у плюсі» виявилося багато магазинів, які пропонують товари повсякденного попиту, зокрема, в основному продукти харчування, — підкреслює Міхал Максимец, голова відділу роботи з клієнтами GfK Polonia. Пандемія у Польщі явно надала крил дискаунтерам, які з початку 2020 року до третього кварталу включно зафіксували зростання вартості покупок порівняно з аналогічним періодом роком раніше на 15,4%. Місцеві супермаркети та дрібні магазини, як мережеві, так і немережеві, також виграли. Вартість покупок у них збільшилася на 13,1%, 7,9% та 6,2% відповідно.

З іншого боку спеціалізовані магазини малого формату відзначили невеликий мінус (зниження на 0,2%). Найбільше втратили гіпермаркети (зниження на 2,3%), які експерт інституту GfK Polonia повʼязує з виходом мережі Tesco із Польщі.

- У цей період, також завдяки міркуванням безпеки, виграли магазини біля дому, а також ті, де можна купити найбільше товарів та, таким чином, подбати про всі основні потреби. Отже, тут виявилося дві тенденції — близькості та універсального шопінгу, — пояснює Міхал Максимец.

Відворот від дрібного формату

На другий рік пандемії ситуація для більшості форматів роздрібної торгівлі стала менш яскравою. Приріст вартості покупок за девʼять місяців 2021 року порівняно з аналогічним періодом 2020 року відзначили лише два канали: дискаунтери, де він становив 11,2%, а також місцеві супермаркети (+1,6%).

Малоформатні мережеві магазини відзначили занепад на 4,4%, а немережеві — на 7,2%. Подальше погіршення результатів спостерігалося щодо спеціалізованих малоформатних магазинів. За даними GfK Polonia, вартість покупок у них знизилася на 4%. Гіпермаркети теж були нижчими за позначки, але їх котирування трохи покращилися — вони знизилися на 2,1%.

Вартість купівельного кошика стрімко зростає

Як підкреслив Міхал Максимец, пандемія призвела до значної зміни купівельної поведінки, яка вимірюється таким показником, як частота відвідувань магазинів. — За порівнянням даних за перші девʼять місяців 2021 і 2019 років, тобто за дворічний період, частота покупок FMCG знизилася на 13%. З погляду відвідувань магазинів це на 35% менше і є значним показником, — каже він, додаючи, — що обмеження відвідування торгових точок було помітнішим у перший рік пандемії. Нині спостерігається менше зниження частоти покупок чи його уповільнення.

У той же час середня вартість кошика FMCG збільшилася на 25% за два роки, і аналітики GfK Polonia відзначають це зростання по всіх каналах продажів. Найбільша зміна відбулася у невеликих немережевих магазинах (+29%), місцевих супермаркетах (+27%) та дискаунтерах (+23%). Дискаунтери також були єдиним типом магазинів (крім онлайн-каналу), де клієнти купували товари повсякденного попиту не рідше, а частіше ніж до пандемії.

Дискаунтери зміцнюють свої позиції

Зміни, що відбулися в купівельних звичках споживачів, відбиваються на частках окремих каналів у FMCG-купівлях домашніх господарств. — Щодо дискаунтерів — це +38,5%, що означає, що за два роки від початку пандемії їхній канал продажів зріс майже на 6%. Це збільшення справді значне та показує, кому пандемія насправді допомогла найбільше, — резюмує Міхал Максимец.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або