ТОП-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів та темпами відкриттів за три квартали 2021 г.
Хто з FMCG-операторів українського рітейлу відкривав найбільше магазинів, які регіони стали пріоритетними та як змінилися позиції у першій пʼятірці гравців за три квартали 2021 року.
Дослідницька компанія GT Partners Ukraine підготувала черговий звіт «Топ-180 торгових операторів FMCG за кількістю магазинів, третій квартал 2021-го». У рейтингу представлені всі нині діючі продуктові торговельні мережі України.
Експерти проаналізували: хто з рітейлерів і де відкриває нові торгові точки, які формати магазинів найбільш популярні, на що робить ставку той чи інший гравець національного чи регіонального масштабу. Цього року відбулися суттєві зміни щодо темпів зростання різних мереж.
Як уже зазначалося раніше, у топ-5 мереж FMCG за темпами розширення у лідери вибилася Fozzy Group. За три квартали 2021-го їй вдалося відкрити 74 магазини проти 31-го року раніше. Це дозволило рітейлеру обійти за цим показником одразу двох гравців, які лідирували в торішньому рейтингу — КОЛО та АТБ.
Тепер АТБ на третьому місці з показником у 69 нових торгових точок, а КОЛО зміг відкрити лише 56 нових локацій та зайняв лише четверте місце. Для порівняння: минулого року за девʼять місяців КОЛО та АТБ відкрили 90 та 84 магазини відповідно.
Успіх Fozzy Group можна пояснити покупкою магазинів Фуршет, місце яких наразі займають нові супермаркети Сільпо. Також цього року активізувалися відкриття магазинів жорсткого дискаунтера Тhrash! Траш!, який також розвиває Fozzy Group.
Втім, АТБ впевнено скорочує відрив і цілком може за підсумками року знову вийти в лідери, оскільки восени активно відкривав і модернізував свої магазини. Чого не можна сказати про мережу КОЛО, яка дещо знизила темпи розвитку, адже ще за підсумками першого півріччя була на другому місці. Наразі його займає новий учасник — мережа роздрібних магазинів Мʼясомаркет, яку розвиває аграрний холдинг МХП. За девʼять місяців відкрилося одразу 73 такі торгові точки. І якщо плани МХП будуть повністю втілені в життя і загальна кількість магазинів на початок 2022 досягне 200, цей гравець також може претендувати на лідерство.
Ще один новачок у списку лідерів серед гравців, що швидко розвиваються, — вінницька мережа Домашній маркет, яка за три квартали відкрила 45 торгових точок. Якщо розглядати розвиток мереж у регіональному аспекті, то в лідерах тепер Західна Україна, яка нарешті випередила столицю: 26,2% відкриттів проти 21,7% відповідно. Ще на початку літа вони були на рівних, відповідаючи приблизно половину всіх відкриттів магазинів країни.
Західний регіон (Волинська, Рівненська, Тернопільська, Львівська, Івано-Франківська, Хмельницька, Чернівецька, Закарпатська області) вже який рік залишається одним із найпривабливіших регіонів для відкриття продуктових магазинів, особливо для загальнонаціональних гравців. При цьому до осені дещо зросла частка освоєння ритейлерами північної частини країни (16% проти 15,4% за шість місяців 2021-го), а популярність інших регіонів не змінилася.
Що стосується розстановки сил на роздрібному ринку нашої країни в національному масштабі, то перша пʼятірка у топ-10 лідерів рейтингу залишається з початку року колишньою: АТБ, Сільпо, Volwest Retail (Наш Край, SPAR), КОЛО та Рукавичка.
Незмінний лідер вітчизняного FMCG-рітейлу — мережа АТБ — вже налічує 1266 магазинів. На другому місці за кількістю обʼєктів Fozzy Group −684. Третій гравець на ринку за масштабами мережі VolWest Retail цього року скоротив свою мережу з початку року на 9 торгових точок, до 272-х. Майже так само зменшилася мережа ЕКО маркет до 136 магазинів, який у першій половині року зʼїхав на сьоме місце. Втім, керівництво цього одного зі старожилів українського продуктового рітейлу має план як зміцнити свої ринкові позиції.
Водночас рітейлер Делві, який обійшов суперника і зайняв шосту позицію у топ-10, відкрив з початку року 14 магазинів, закріпив своє становище.