All Retail
Опубліковано

Українській бізнес демонструє стійкість та адаптивність: 87% компаній працюють як і раніше або частково

Спеціально для Київського Міжнародного Економічного Форуму (КМЕФ) дослідницька компанія Gradus Research на початку листопада 2022 провела опитування малого, середнього та великого українського бізнесу, в якому взяли участь 203 компанії.

Дивлячись на ці дані, можемо говорити про певні тренди, що існують наразі в українському бізнес-середовищі: як почувають себе компанії загалом, які уроки вони виносять з війни.

Бізнес працює у довоєнному режимі

45% компаній працюють як і раніше, ще 42% — працюють частково. В першу чергу мова про такі індустріі, як інформаційно-консультаційні послуги, оптова та роздрібна торгівля, але також і виробництво товарів і будівництво.

Компанії зазнають зниження доходів

Більше третини бізнесів (35%) констатують зниження доходу більше, ніж на половину. Ще 23% опитаних компаній говорять про скорочення доходів на чверть або більше. І лише 5% респондентів заявляють про збільшення доходу за час війни.

Чверті українського бізнесу вдалося зберегти або навіть збільшити команду

23% компаній залишаються із довоєнною кількістю персоналу або примножили його. Проте майже така ж частка — 26% компаній мали скоротити свої команди до третини. При цьому переважно працівники мають меншу зайнятість і меншу оплату (33%) — оскільки це є одним з механізмів як зберегти всіх людей у компанії.

Серед ключових пріоритетів бізнесу — зберегти команду і ринки збуту

Компанії більшою мірою фокусуються на тому, щоб зберегти людей, адже знають, що потім шукати нових — довго і дорого. На другому місці за пріоритетністю — збереження ринків та клієнтів.

Третина бізнесів трансформувалися, чверть — релокувалися або планують

39% компаній або зазнали галузевої трансформації, або потребують її і наразі знаходяться в пошуку нових форм ведення бізнесу. А половина (49%) залишаються працювати у довоєнному форматі.

61% опитаних компаній вважають, що не потребують релокації. При цьому 19% бізнесів або вже змінили місце свої діяльності, або готуються це зробити.

Більшість (52%) з тих, що зазнали релокації, перемістилися або плануються переміститися в межах України. І лише 20% переїжджають за кордон.

Переважно релокуються до країн Євросоюзу (83%). Польща — країна № 1 за вибором для переміщення бізнесу. Другим за привабливістю ринком є Німеччина. Основними драйверами вибору є наявність ділових зв’язків та місця проживання у країні, куди переїжджають.

Український бізнес переконаний у своїй конкурентності на ринках ЄС

90% підприємців вважають, що український бізнес спроможний бути конкурентним та успішним на європейських ринках.

Половина українських підприємців вважає, що війна триватиме до кінця 2023 року

На думку 50% опитаних членів української бізнес-спільноти, активні бойові дії в Україні продовжуватимуться до кінця 2023 року.

"Ми бачимо з даних дослідження, що основними запоруками для відновлення України бізнес вбачає боротьбу з корупцією, реформування судової системи та створення привабливих умов для інвесторів. Такі запити не нові, вони були актуальні ще до війни, і залишаються в топі й зараз. При цьому українські підприємці переважно налаштовані оптимістично, і вважають, що війна стане запорукою швидкого зростання, такою собі ін’єкцією адреналіну в економіку країни", — коментує Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця та директорка дослідницької компанії Gradus Research.

Повний звіт дослідження доступний на офіційному сайті Gradus Research за посиланням.

Дослідження проведене спеціально для Київського Міжнародного Економічного Форуму. Період проведення опитування — 1-9 листопада 2022, у ньому взяли участь 203 респонденти (власниками / керівниками малого, середнього та великого українського бізнесу) . Метод опитування — самозаповнення анкети у спеціальному додатку Gradus у смартфоні.

×

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або