All Retail
Опубліковано

10 тисяч українських компаній відкрилися в Польщі: кого і як вони наймають?

За останні пів року в Польщі зареєстрували понад 10 тисяч українських компаній. Серед них лідери логістичного, ресторанного ринку, банки, будівельні компанії та навіть державні сервіси. Загалом в Польщі вже понад 25 тисяч компаній з України.

До початку повномасштабного вторгнення росіян в Україну в Польщі знаходилося від 1,5 до 2 млн українців, а потім приїхало ще стільки ж. Якась кількість людей повернулася додому, але це не більше 400 тисяч. Тобто зараз у Польщі живуть і працюють від 2 до 3 мільйонів наших громадян. Навіть якщо бізнес бере орієнтири тільки на українців, це вже величезний ринок. Ті послуги або товари, які з України передислокуються до Польщі, вже мають одразу кілька мільйонів потенційних клієнтів. До того ж й самі поляки готові пробувати нове.

Рік тому в Гданську відкрився магазин українських продуктів — у підворітті, маленький, абсолютно непомітний, без вивісок. Але там постійно величезна кількість покупців. Тому що ми, українці, хоч і любимо європейські продукти, але туга за своїми бере верх. І це явище стосується практично усіх ніш.

Але тут з’являється кілька неочікуваних моментів, з якими зіштовхнеться той, хто приїде завтра відкрити бізнес у Польщу.

Перше, що буде незвично — цінність людського робочого часу набагато вища, ніж в Україні. У Польщі люди набагато сильніше цінять свій час. Офісні працівники отримують зарплату за місяць, у них є 8-годинний робочий день і ніхто не відхиляється від цього графіку. В Україні часто буває, що людина приходить в офіс о 9:00 і працює там по 10-12 годин. В Польщі працівники офісів дуже поспішають додому.

Що стосується людей, які працюють на виробництвах, то вони отримують зарплату погодинно. В середньому, якщо говорити про роботу з низькою кваліфікацією, така як сортування та упакування товарів, це 15-17 злотих за годину. У такому випадку люди самі обирають, скільки вони хочуть працювати — 8, 10 або 12 годин.

Є ще один нюанс. Зазвичай, коли українці відкривають компанії в Польщі, першочергово наймають спеціалістів з продажів. І перше, з чим стикнеться український бізнес, це запит на велику ставку та маленькі відсотки від продажу зі сторони польських спеціалістів. А ще краще — дуже велика ставка і ніякого відсотка. І не секрет, що український бізнес дуже хоче працювати навпаки: платити великий відсоток і невелику ставку, щоб людина була мотивована працювати на результат. Але в Польщі так не буде.

Поляки дуже цінують свій спокій і хочуть у ньому працювати. Коли бізнес стикнеться з тим, що потрібно розвиватися та здійснювати агресивні продажі, буде дуже незвично працювати з поляками або з українцями, які вже давно живуть у Польщі та звикли до такого стилю життя. Як вони говорять, краще менше та краще. У цілому Західна Європа тримає курс на політику work-life balance для своїх громадян, до того ж ряд країн розглядає чотириденний робочий тиждень.

Українці хочуть працювати в українських компаніях, щонайменше через можливість опинитися у звичному мовному середовищі. До того ж це можливість отримати гарну посаду без знання польської мови та працювати за кваліфікацією не нижче, ніж в Україні. Водночас в українських компаніях також є бажання працювати з українцями.

З серпня минулого року зафіксовано зростання запитів саме на україномовних працівників. Якщо кілька років тому запити серед роботодавців на працівників зі знанням української в середньому становили 200−250 на рік, то у другій половині минулого року сума запитів вже перевищила тисячу, а з початку 2023 року динаміка продовжує зростати. Безумовно, це пов’язано з відкриттям українських бізнесів у Польщі.

Ідеальна формула для українських бізнесів при формуванні нової команди — поєднання поляків та українців. Поляки юристи та бухгалтера глибше розуміються на особливостях польського законодавства, а маркетологів, логістів, акаунт-менеджерів можна шукати серед українців.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або