All Retail
Опубліковано

Борис Марков: Як влаштована логістика АТБ-Маркет

СЕО і голова ради директорів корпорації АТБ " Борис Марков в новому випуск відеопроекту «Інтерв'ю з топом» розповів про логістичну інфраструктуру компанії, будівництво нових розподільних центрів і впровадження інновацій на складах компанії.

Генеральний директор корпорації АТБ також розповів про розмір інвестицій у будівництво складів, оновлення автопарку, автоматизацію та підвищення продуктивності праці на РЦ, а також багато чого іншого. Редакція RAU опублікувала текстову версію інтерв’ю.

Про складські потужності АТБ і ефективність логістики

Наша складська логістика складається з десяти розподільчих центрів: восьми власних і двох орендованих. Три наших РЦ знаходяться в Дніпропетровській області, по два — в Київській та Харківській областях. При цьому харківські РЦ ми орендуємо. Ще по одному в Одесі, Львові та Херсоні. Загальна площа цих розподільчих центрів складає більше 200 000 кв. м. Середньодобовий вантажообіг становить понад 8000 тонн на добу, а в період пікових навантажень — 10 000-11 000 тонн на добу.

Враховуючи, що АТБ сповідує класичний підхід до дисконтно-орієнтованої торгівлі та цінового лідерства за ключовими групами товарів, ми намагаємося оптимізувати витрати по всьому ланцюжку поставок. Практично у всіх роздрібних операторів, в тому числі й у нас, друга за значимістю стаття витрат — це логістика: складська, транспортна, інформаційна тощо. Тому приділяємо підвищену увагу цьому напрямку. І з моєї точки зору, логістика АТБ — безумовна конкурентна перевага компанії в порівнянні практично з усіма операторами в Україні.

Досить давно ми прийняли рішення про розвиток власних логістичних потужностей в складській логістиці, а також приблизно про 70% власних потужностей в транспортній логістиці.

Уже багато років підтримуємо ці принципи, вони дозволяють нам бути попереду конкурентів у питаннях вартості та якості продуктів, а також простоти й швидкості приймання\обробки товарів. Комплекс цих заходів уже довгі роки дає можливість утримувати витрати на логістику в межах до 4% від обороту.

Про нарощування логістичних потужностей і будівництво нових РЦ

Зараз перебуваємо в активній фазі будівництва власного розподільчого центру в Харкові. Плануємо ввести його в експлуатацію на початку наступного року, а в другому кварталі — запустити власну логістику в харківському регіоні, замінивши два орендованих РЦ.

АТБ-Маркет

Найбільший за товарообігом і кількістю магазинів рітейлер України. За підсумками 2019 року товарообіг АТБ-Маркет становив 126,8 млрд. грн. У березні 2020 року мережа компанії нараховувала 1098 магазинів.

Також в активній фазі придбання земельної ділянки в Хмельницькій області під розміщення нового розподільчого центру. За нашими планами будівництво відбуватиметься в 2021 році, а в першій половині 2022-го розраховуємо отримати його в своє розпорядження і запустити повний комплекс складських операцій.

Кожен з нових РЦ займатиме площу близько 30 000 кв. м. Таким чином орієнтовно до кінця 2021-го — середини 2022-го ми підійдемо до рубежу в 250 000 кв. м складських площ.

Це дуже технологічні розподільчі центри зі спеціальними кліматичними зонами, з найсучаснішою складською технікою та IT-рішеннями. Інвестиції в РЦ такого класу знаходяться в діапазоні $900-1000 на кв. м.

Розширення складських площ дасть можливість покрити всі потреби мережі на найближчі три роки, а надалі все залежатиме від інтенсивного і екстенсивного зростання. Адже логістика виконує обслуговуючу функцію: її стратегія розвитку безпосередньо залежить від стратегії розвитку торговельної мережі.

Про розвиток власного автопарку

У нас в розпорядженні один з найбільших автопарків в країні. За нашою інформацією, він найбільший серед роздрібних операторів і входить в трійку серед усіх транспортних операторів в Україні, включно з західними компаніями. Зараз автопарк АТБ складається з 655 одиниць автотранспорту різної тоннажності — від 3-5 до 20 тонн.

В цьому році ми повинні отримати ще 86 нових автомобілів. Старі авто марки МАЗ будуть виведені з експлуатації до кінця цього — початку наступного року.

Розвиток автопарку зосереджено на автомобілях німецької фірми MAN з найсучаснішими будками і охолоджуючими агрегатами. При цьому кожне придбання і річна закупівля супроводжується тендерами і порівнянням комерційних пропозицій. Ми дуже ретельно стежимо за якістю автопарку, його працездатністю і за комерційними умовами придбання.

Про IT-рішення для управління логістикою і автоматизацією складів

Ключовий програмний продукт, який ми використовуємо — це WMS-система Manhattan. За класифікацією WMS-систем, це як умовний Bently в світі авто. За нашою інформацією, крім нас в Україні таку технологію використовують тільки дві компанії. Ми були змушені зупинити свій вибір на цій дорогій та складній з точки зору доопрацювання системі в силу великих обсягів наших операцій, кількості транзакцій та необхідності частково централізованого, а частково децентралізованого управління системою. Зараз перебуваємо на етапі переходу від старої версії на версію 2018. У цьому проекті ми перші в Україні й одні з перших в країнах пострадянського простору.

Також на наших складах працює цілий комплекс інформаційних систем, в тому числі Yard Management System і TMS System, яка управляє подачею і розподілом транспорту.

Уже не перший рік реалізуємо цілий пул проектів, пов’язаних з підвищенням продуктивності праці та автоматизацією. Звичайно, ми все ще дуже далекі від роботизації наших складських площ. В першу чергу тому, що в Україні поки що відносно невисокий рівень оплати праці складського персоналу і відносно високі капітальні вкладення на придбання роботизованого обладнання. Але з огляду на тренд зростання фонду оплати праці та зниження вартості обладнання, вся цивілізована торгівля і логістика рухаються в бік автоматизації. Ми не виняток, але підходимо до цього процесу розумно, поступово і через економічне обґрунтування.

Про пріоритети в розвитку логістики та нові послуги для постачальників

Розглядаємо логістику як нашу кровоносну систему, тому і акцентуємо увагу на власних логістичних потужностях, намагаючись контролювати процес від початку до кінця. Наша подальша стратегія розвитку буде спрямована на підвищення продуктивності праці, поступове еволюційне заміщення персоналу софтом і залізом, а також на створення комплексного продукту для наших постачальників, для їх зручності, комфорту і більш ефективної роботи всього логістичного ланцюжка.

Здачу своїх складських площ в оренду не розглядаємо ні в короткостроковій, ні в середньостроковій перспективі. Однак уже найближчим часом плануємо вийти на ринок з пропозицією по наданню комплексної послуги 3PL оператора.

Завдяки цьому проекту у постачальника буде можливість поставити товар до найближчого розподільчого центру АТБ, після чого ми самі будемо займатися внутрискладською логістикою і розвозити товар по всій нашій логістичній системі. Це повинно працювати в конфігурації win-win і точно буде дешевше та зручніше для постачальника, ніж його власна логістика. Також це буде вигідно і для нас з точки зору завантаження виробничих потужностей і циклічності логістичних процесів. Думаю, що з цією комплексною пропозицією в тестовому режимі ми вийдемо на ринок вже в цьому році.