Холодильна індустрія в період пандемії
- Фото:
- All Retail
Вʼячеслав Мохов, СЕО компанії "РалкоТехник" — про останні тренди в сегменті холодильних технологій для рітейлу
- Вʼячеслав, яким видався 2020-ий рік для холодильної індустрії?
- Думаю, тут варто розділити компанії, які постачають обладнання рітейлерам, на 2 сегменти. Перші — це виробники холодильних меблів для супермаркетів, другі — це інжинірингові компанії — постачальники холодильного обладнання, як «Ралко Техник». Наскільки я володію інформацією, виробники не відчували особливих складнощів по реалізації товарів і проблем перевиробництва, оскільки працюють не тільки на локальному ринку, але і на зарубіжному, успішно продають обладнання в західні країни і на Близькому Сході. Для інжинірингових компаній ситуація дещо інша. В першу хвилю пандемії, коли не було чіткого розуміння ситуації і заходів, які має намір вжити уряд, деякі компанії могли відчути невеликий спад. Але ситуація швидко нормалізувалася.
Компанія Ralco Technic з 2007 року проєктує енергоефективні системи холодопостачання, здійснює монтаж і сервісне обслуговування холодильного обладнання для промислового, аграрного та комерційного сектора.
- Як поточна ситуація вплинула на вашу компанію?
- Нам дійсно довелося адаптуватися під нові умови, при цьому план розвитку компанії, який був прийнятий в минулому році, успішно виконується. Ми скористалися ситуацією, коли було більш низьке завантаження для оптимізації робочих процесів, провели новий етап навчання монтажних бригад, провели атестацію співробітників, впровадили стандарт оцінки якості робіт, провели перший наглядовий аудит на відповідність вимогам ISO 9001. Також ми відкрили новий офіс в Німеччині, приділили більше уваги міжнародним проектам і як результат цього року отримали більший досвід в реалізації великих замовлень за кордоном.
- Якщо говорити про міжнародний досвід, скажіть, чи складно компанії з України вести бізнес на такому конкурентному ринку?
- Я б поставив питання по-іншому. Що ми можемо запропонувати європейському споживачеві і за рахунок чого виділятися на тлі конкурентів? Коли ми тільки відкривали філію в Польщі, то нас, як компанію, ніхто не знав, тому ми прийняли рішення почати з надання послуг по сервісному обслуговуванню холодильного устаткування, показали високу якість робіт, заробили репутацію надійної компанії, налагодили контакт з місцевими рітейлерами і тільки потім перейшли до інжинірингу, постачання обладнання та монтажних робіт.
Для споживача завжди важливо, наскільки крутіше, швидше і якісніше ти можеш надавати послуги, і за якою ціною. Щоб відповідати цим критеріям, ми прийняли рішення, що філія в Польщі на перших етапах буде займатися операційною діяльністю, а питання інжинірингу вирішуватимуть співробітники офісу в Україні оскільки вони мають досвід міжнародної роботи.
Кілька сервісних інженерів з високою кваліфікацією погодилися переїхати на роботу до Польщі. Так, перші замовлення було отримувати складно, але ми бралися за роботу у вихідні дні та свята, коли місцеві компанії не працювали, зробили службу сервісу цілодобової, отримали сертифікацію «FGas», стали постійним учасником виставок і профільних заходів. Сьогодні, через півтора року, це вже цілком самостійний структурний підрозділ компанії з постійним потоком клієнтів.
- Ви згадали про великі проекти за межами України. Про які країни йдеться?
- Крім Польщі та Німеччини, це проекти в Азербайджані, Ізраїлі, а також поставка холодильного обладнання в Ісландію — зокрема інноваційної системи на природному холодоагенті СО2. Крім того, на даному етапі ми плануємо взяти участь у великому проекті в Таджикистані, але про це поки рано говорити.
- У цих країнах також є Ваші офіси?
- На даному етапі в цьому немає необхідності. Завдяки нашим партнерам і напрацьованому досвіду, ми змогли вибудувати таку модель взаємодії з клієнтами, що з питаннями інжинірингу та монтажу досить успішно справляється команда з України. Безумовно, є деякі складності з логістикою, перельотами, але їх можна вирішити.
- Скажіть, як Ваш міжнародний досвід впливає на бізнес в Україні?
- В першу чергу, цей вплив відчувають наші клієнти та партнери. Посудіть самі. Ми просто зобовʼязані надавати послуги дуже високої якості, щоб бути конкурентоспроможними, а значить розвивати персонал, покращувати програмне забезпечення, шукати кращі енергоефективні та безпечні рішення, оптимізувати процеси, забезпечувати сервісних інженерів найсучаснішим інструментом для діагностики і ремонту. Сьогодні наша компанія — єдина на ринку, яка вже впровадила європейський регламент з обслуговування холодильних систем. Я можу з упевненістю сказати, що наші інженерні рішення — одні з кращих на ринку, якщо не кращі. Більш того, піднімаючи планку ми змушуємо наших конкурентів ставати краще, що дуже вигідно для клієнтів.
- Включаючи вартість послуг?
- І це також. Я наведу простий приклад. В середині року у нас була планова поїздка до Німеччини. Метою було зрозуміти, як працюють компанії зі світовим імʼям в холодильній індустрії на місцевому ринку, де зовсім інша культура споживання послуг, система контролю якості, і взаєморозрахунків. Ми прийшли до висновку, що з точки зору економіки і безпеки, нам необхідно переглянути регламент роботи сервісних інженерів. У підсумку ми змогли знизити собівартість виклику, а значить і вартість послуг для клієнтів. Така ж ситуація з монтажем устаткування на обʼєктах. Ми оптимізували процеси таким чином, щоб не було простою персоналу, доставка комплектуючих здійснюється точно в строк власної логістичної службою, а монтажні бригади були укомплектовані всім необхідним інструментом. Саме тому навіть самий складний обʼєкт ми монтуємо оперативно, а це впливає на вартість монтажних робіт. Упевнений, незабаром інші компанії наслідуватимуть наш приклад.
- Які компанії або мережі є вашими ключовими клієнтами?
- Ми працюємо в кількох напрямках: продуктовий рітейл, промислові підприємства, логістичні центри, склади зберігання продукції, овоче- і фруктосховища. У цьому 2020 року ми успішно співпрацювали з національними і локальними мережами: «Семья», Thrash, «ЕКО маркет», «Сім23», «Точка», «Пчелка маркет», «Зеркальный», «Копійка», «Делікат», «MIDA», «Апельмон», «Везунчик». В кінці року також підключилися до реалізації нового проекту від компанії «Епіцентр К», сподіваємося тут на плідну співпрацю.
В цілому, я дякую нашим партнерам за надану довіру. Думаю, в наступному році кількість наших партнерів тільки збільшиться.