Як Rocket розвиватиме формат дарксторів в Україні
- Фото:
- All Retail
Чому в quick-commerce інвестують мільярди доларів, наскільки реально привезти клієнту замовлення з роздрібної торгівлі, вклавшись у 15 хвилин, і яку роль грають даркстори в доставці Rocket?
Про це розповів генеральний директор Rocket Михайло Дайнега в інтервʼю ain.ua.
За рахунок чого формат дарксторів набирає популярності?
Крім впливу пандемії, яка спонукала онлайн-замовлення в цілому, рітейлери нарешті звернули пильну увагу на e-commerce. Якщо раніше мало хто вірив, що роздрібна торгівля масово переходитиме в онлайн, то технологічний розвиток, зміна навичок покупців, зростання популярності та інвестиційної привабливості призвели до того, що сьогодні у напрямок «швидких» покупок, quick-commerce, вкладаються величезні кошти в Європі., США та інших країнах світу. Споживача вже не влаштовує планова доставка, є потреба в отриманні замовлення протягом 15 хвилин. Єдине рішення в цьому випадку – власні даркстори.
Даркстор (від англ. dark store — "темний" магазин) — магазин-склад без покупців із залом, орієнтованим на швидке складання онлайн-замовлень персоналом для подальшої оперативної доставки клієнту.
Чому власні?
Щоб доставляти справді за 15 хвилин, необхідно контролювати всі процеси на своєму боці. Насамперед процес складання. Складальник у торговому залі існуючого супермаркету не зможе фізично за пару хвилин зібрати замовлення. Партнери, навіть за заявленого часу 15-20 хвилин, часто можуть вкластися у зазначені терміни. Тому ми "винаходимо" склад, робимо його гіперефективним, розробляємо для цього і технологію, і софт. Працюємо над цим уже протягом трьох місяців, паралельно готуючи до запуску фізичні локації для дарксторів.
На сьогодні Rocket — потужна міжнародна компанія, яка вже оперує у 6 країнах. Після запуску доставки товарів FMCG-групи з роздрібної торгівлі ми переконалися у перспективності напряму. Тому даркстори стануть логічним розвитком як в Україні, так і за кордоном.
На яку аудиторію спрямовано послугу?
По суті, це вся аудиторія Rocket, оскільки даркстор працює в рамках того ж додатку та маркетплейсу. Початкова аудиторія, early adopters в Україні — молоді проактивні зайняті люди, котрі люблять пробувати нові формати. У перспективі доставка товарів FMCG-групи — набагато ширший ринок, який може охопити до 50% роздрібу. Ця послуга замінить щоденні покупки в таких форматах як «магазин біля дому» або кіоск.
Як будується цінове позиціонування?
Це один із визначальних факторів, оскільки тут є можливість працювати не в умовах рітейлу з його презентабельною вітриною та великим трафіком, а у складських. Економія на оренді та ремонті, а також правильний підхід до реалізації послуги дозволять зробити витрати нижчими, ніж у класичного роздрібу. Позиціонування в тому, щоб бути вигіднішим або, принаймні, не дорожчим.
Rocket пропонуватиме доставку з дарксторів нарівні з іншими типами доставок?
На початковому етапі це буде одним із варіантів у розділі «Доставка з магазинів». При цьому ми не сильно конкуруємо з роздрібними партнерами, оскільки все ж таки пропонуватимемо обмежений асортимент. Перший запуск послуги відбудеться в рамках програми з метою налагодження технології та процесів. Це заплановано зробити до кінця року. Як тільки розуміємо, що все працює добре, йдемо в зовнішній поступ як самостійний бренд.
За географією — де плануєте відкриватися насамперед? Скільки потрібно дарксторів, щоб охопити столицю?
Першим районом ми визначили для себе Позняки через високу щільність заселення та купівельну спроможність. Далі залежатиме від локації, до неї дуже багато вимог. Далеко не кожна підходить з позицій ефективності та швидкості, доступної площі та ін. Щоб дійсно доставляти за 15 хвилин, на Київ необхідно не менше 15 пікселів. Що стосується районів, кожен із них індивідуальний. Просуватимемося там, де у Rocket гарна «теплова карта» і вже зараз велика кількість замовлень. Якщо ставити за мету покрити рівномірно весь Київ, процес займе близько півроку.
Цього року плануємо запустити кілька локацій у столиці. А з початку наступного цілком можлива експансія до Європи.
Досвід яких країн та компаній є джерелом натхнення при розробці сервісу?
Як референс, із гучних імен можу назвати Gorillas — німецька компанія, яка вже працює на двох континентах. Загалом уже достатньо глобальних брендів. Лише у 2021 році запустилося понад 20 компаній. Не скажу, що ми суворо рівняємось на них, скоріше бачимо моменти для покращення та те, як ми збираємося конкурувати. Загалом ринок поступово рухається до консолідації.
Що важливо у взаємодії із партнерами? Чого від них вимагаєте?
Дуже важливо знайти хороших постачальників. Перше, що «вбиває» повторні покупки – недовіз. Цим відрізняється класичний рітейл, який зараз теж намагається робити швидку доставку. Але оскільки вона збирається у торговому залі, де відвідувачі можуть покласти у свої кошики товар, то до 50% від замовлених позицій часто не довозять. І клієнту все одно доводиться потім йти в магазин, що ставить під сумнів доцільність послуги доставки. Тому важливо працювати з живим складом, контролювати його, мати ефективний софт. Друге, важливо працювати з постачальниками, які здатні вчасно та регулярно підвозити хорошої якості товар, зокрема фреш-групу, овочі. Тому що нескінченно масштабуватися не вийде, склад все-таки за площею досить обмежений, і на перший план виходить оперативність доставок.
Наскільки складно знайти таких постачальників?
Ринок ще готовий. Одна з найскладніших категорій – саме овочі. У майбутньому ми навіть передбачили посаду дегустатора, щоб відбирати найкращий товар. Загалом ми спілкуємося з брендами, виробниками, дистрибʼюторами — всі дуже зацікавлені, вірять у цю модель і розуміють, що за нею майбутнє. Тому домовлятись досить легко. Складніше знайти постачальника, який готовий виконувати певні вимоги для наших умов. Тому іноді їх, постачальників, доводиться вирощувати самостійно (усміхається).
На які ключові показники орієнтуєтесь під час запуску?
Першочергове — якість та оперативність доставки. Адже ми працюємо на секундомір, зібрати замовлення треба за півтори хвилини і довезти максимум за 10 хвилин. Відповідно, всі показники повʼязані зі швидкістю збирання та доставки, наявністю товару, відсутністю браку. На відгук аудиторії, це вимір Net Promoter Score, вивчення задоволеності сервісом. Основне завдання на першому етапі – зробити хороший продукт, а не гнатися за кількісними показниками. Потенційна аудиторія тут більша, ніж вся поточна аудиторія Rocket.
Як вдається зібрати замовлення за півтори хвилини?
Як і загалом у світі, за рахунок інвестицій у технології. Як я вже казав, «винаходимо» склад. Так склалося, що більшість рітейлерів на ринку мають свій софт, який будувався, в першу чергу, з розрахунком на надійність зберігання даних, а не швидкість збирання. Це завдання ми успішно вирішуємо, розробляючи власний продукт. Другий компонент — безпосередньо операції на складі, формування хорошої цільової команди для локації. Оптимальне планування складу, управління та розподіл потоків, екіпірування збирача, робота з курʼєрами – все це складається у підсумкові швидкість та якість. Ключова інвестиція тут — у таланти, людей. Тому Rocket People є головною цінністю компанії.
Для автоматизації складу використовуєте своє рішення?
Ми залучили команду зовнішніх консультантів, розгортаючи кастомне рішення на базі існуючої ERP-платформи. Пріоритет у розробці – актуальні мови та технології. Досвід, зокрема закордонний, показує, що на цьому ринку виграє технологічний лідер. Зароблятиме той, хто ефективно витрачає. Тому використання рішень white label масштабування лише за рахунок робочого ресурсу для нас неактуальне. Не хотілося б, на кшталт деяких «успішних» на сьогодні компаній, будувати нескінченну інвестиційну, вічно неприбуткову історію. Тому програмне забезпечення розробляється з урахуванням повного поглинання та інтеграції з нашою платформою.
Яку аудиторію розраховуєте охопити послугою?
У Rocket вже зібрана чимала аудиторія. З Даркстор плануємо в районах присутності збільшити її до 120%, залучаючи на Rocket Market нових користувачів, які не замовляють їжу з ресторанів. Цифри та кількість покупців будуть для кожної локації унікальними. Як уже згадував, у довгостроковій перспективі можна охопити 50% аудиторії рітейлу.