All Retail
Опубліковано

30 років Mars в Україні: формула успіху, в основі якої люди, бренди, унікальна культура

Компанія Маrs Україна є частиною всесвітньо відомої компанії Mars, світового лідера у виробництві кондитерських виробів, продуктів харчування та кормів для домашніх тварин. Цього року компанія відзначає ювілей, 30 років на українському ринку. З цієї нагоди генеральний директор Mars Україна Олександр Карамарков у своєму інтерв'ю розповів про розвиток та трансформацію компанії, найбільші злети та падіння, як компанія переживає повномасштабну війну та які цінності допомагають команді приймати рішення у кризові періоди.

— Цього року Маrs Україна відзначає 30 років своєї діяльності на українському ринку. З чого все починалось? Які найважливіші віхи, поворотні моменти ви пройшли як компанія та бізнес?

— Так, у цьому році ми святкуємо 30-річний ювілей присутності компанії Маrs на українському ринку, саме 1994 рік став моментом реєстрації нас як юридичної особи, початком нашого бізнесу в Україні. На той час було кілька офіційних дистриб’юторів, які й були офіційними імпортерами продукції компанії Mars, саме з них все почалося. І, до речі, з деякими з партнерів ми досі продовжуємо плідну співпрацю.

Поступово, з 1997 року ми почали імпортувати продукцію через створений бізнес-підрозділ Mars Україна, і значно розширили логістичні, фінансові та інші функції. Вже саме після 1997 року більш організована модель бізнесу почала працювати в Україні, впроваджувалися перші стратегії трейду та маркетингу.

Визначним історичним моментом у 2016 році стало об’єднання Маrs Україна і Wrigley Україна в одну компанію, що дозволило керувати всіма сегментами, які зараз є в нашому портфелі. Звичайно, що в нашій історії були й кризові етапи, які продовжуємо проходити з гідністю.

— Наскільки трансформувалось представництво та команда від 94-го року до сьогодення?

— Команда та організаційна модель компанії будуються відповідно до потреб бізнесу та кон’юнктури ринку. На початку нашої діяльності у 90-х нас було декілька представників департаменту продажів. У 2000-х ми розвинулися до повноцінного бізнес-підрозділу з окремими функціями, які відповідають за логістику, фінанси, продажі тощо.

— Які емоції ви відчуваєте, коли оглядаєтесь на 30 років роботи Mars в Україні?

— Якщо відповісти коротко, то це гордість за досягнуті результати, незважаючи на безпрецедентні виклики, які ми успішно долаємо. Ми були першими у багатьох сенсах — зокрема, першими привезли в Україну нові категорії товарів. До появи нашого корму для домашніх тварин улюбленців було заведено годувати їжею зі столу та особливо не замислюватися, як це вплине на здоров’я та настрій тварини. Ми були тими, хто створив в розумінні споживача нову категорію, пояснивши, навіщо потрібні ті чи інші продукти.

Крім цього, ми пишаємось тим, як 30 років стабільно ведемо бізнес. Відчуваю гордість за команду та співробітників, за те, яку стійкість вони демонструють особливо впродовж останніх років неймовірних випробувань для всіх нас. Попри війну та зовнішній контекст у нас є впевненість у завтрашньому дні та наших власних силах.

- Чи залишився хтось з ваших колег, які працюють в компанії з перших днів на українському ринку?

— У нас є традиція — вітати співробітників, які працюють з нами 5 та більше років, і відзначати кожен ювілей далі: 10, 15, 20 років тощо. У нас багато людей, які з нами 15 років і більше, і навіть є одна співробітниця, яка з нами із самого початку, зараз вона відповідає за один з важливих каналів продажу. Це цікава особистість та дуже професійна людина, яка багато чого зробила для розвитку Маrs в Україні на різних посадах.

- У чому головний секрет успіху Mars в Україні: всесвітньо відомі бренди, високопрофесійна команда чи ефективна організаційна структура?

— Насамперед — наша команда. Люди — це основна цінність компанії, це те, що робить наш бізнес успішним. Маrs Україна сьогодні є лідером в багатьох сегментах, де ми оперуємо, і це велика заслуга тих людей, які зараз працюють або працювали раніше в компанії.

Друге — це бренди, з якими ми працюємо. Маrs в Україні оперує десятками всесвітньо відомих брендів. Деякі є частиною Mars близько 100 років. Покупці надають перевагу цим брендам, бо вони їм подобаються та задовольняють їхні потреби.

Третє — наша корпоративна культура і те, як ми приймаємо рішення. В її основі — П’ять принципів Mars: якість, відповідальність, взаємовигідність, ефективність, свобода.

Ми також завжди керуємося Глобальною Метою Mars, яка сформульована достатньо чітко: світ в якому ми хочемо жити завтра, починається з того, як ми ведемо бізнес сьогодні. Тобто ми думаємо не тільки про якість, показники ефективності або про наші фінансові досягнення. Ми думаємо, як ми будуємо свій бізнес, який вплив ми маємо на зовнішнє середовище, на соціальну, економічну сфери. І цей погляд теж є частиною нашого успіху.

- Які цінності об’єднують усіх співробітників?

— Як я вже згадав, це П’ять основних наших принципів: якість, відповідальність, взаємовигідність, ефективність, свобода. Якість починається з надання найкращих товарів та послуг людям та домашнім тваринам, для яких ми виробляємо нашу продукцію. Відповідальність проявляється у тому, що кожен з нас є носієм відповідальності за всі аспекти своєї роботи та підтримує відповідальність інших колег. Взаємовигідність стосується спільної вигоди, бо ми віримо, що win-win — найстійкіші стратегії, зокрема у роботі з партнерами. Ефективність допомагає нам досягати більше і витрачати менше, турбуючись про ресурси. А свобода дозволяє нам формувати наше майбутнє. Ці принципи допомагають нам приймати будь-які рішення та підтримують нас, вони в центрі всього.

Крім цього, нашій компанії притаманна відкрита культура спілкування та взаємодії. У нас немає особистих кабінетів, всі знаходяться в одному просторі. Ми даємо велику свободу співробітникам, і вона відображається у всьому — від прийняття рішень до свободи спілкування, зворотнього зв’язку тощо. Серед наших цінностей — доброзичливість, взаємоповага, готовність допомогти одне одному і постійне прагнення до розвитку — ми не стоїмо на місці. Якщо хтось звертається до колеги з питанням, яке не входить в межі її або його компетенції, цей співробітник все одно відгукнеться та допоможе.

Наші співробітники самі є такими амбасадорами цінностей, наших принципів як в компанії, так і поза її межами. Це нас об’єднує, тому багато людей працюють в компанії та залишаються з нами на багато років.

— Як американське походження корпорації Mars відображається у підходах до ведення бізнесу та управління командою в Україні?

— Американська модель — це західна модель управління бізнесом, вона передбачає амбітність з одного боку, а з іншого боку — ліберальність та демократичність. У нашій компанії свобода є одним з ключових принципів, будь це свобода комунікації поза ієрархією або свобода у прийнятті рішень. Члени нашої команди це розуміють і цінують. Крім того, Mars — це сімейний бізнес, тому сімейні цінності, в найширшому розумінні цього слова, відображаються і в діяльності на кожному ринку, зокрема й в Україні. Добре ставлення до людей — якраз і один з аспектів сімейних цінностей.

- Як Марс Україна адаптує свою діяльність до українських реалій? Як змінювали підходи до управління та роботи, що допомагало команді продовжувати працювати ефективно?

— Ми винесли для себе декілька уроків. По-перше, дуже важливо, щоби при ухваленні будь-яких рішень у компанії насамперед враховували інтереси команди. Яке б рішення ми не ухвалювали, перш за все, варто оцінити, який вплив воно матиме на людей. Говорячи про людей, ми завжди втілювали програми для підтримки здоров’я та добробуту співробітників. 2022 рік став найскладнішим роком для багатьох, і ми переконалися, що чітко сформована стратегія добробуту дала нам можливість адаптуватись до найважчих випробувань і підтримати наших колег. До нашої програми підтримки команди включене піклування про ментальне та фізичне здоров’я, фінансовий добробут (навчання фінансовій грамотності), соціальний добробут (соціальні програми) та кар’єрний добробут членів команд.

Ще один момент переростає із першого пункту: у кризовий період комунікація з командою є дуже важливою. Співробітники дивляться на свого менеджера як на лідера, подекуди як на рольову модель, і в кризовий момент значення комунікації з членами команди значно зростає.

Другий урок: завжди треба мати детальний план на випадок найгіршого сценарію, це допоможе нівелювати можливі ризики. Третій урок: при розгортанні найгіршого сценарію треба бути готовими ухвалювати рішення дуже швидко, за лічені години.

Останнє: підтримувати роботу можна і дистанційно. Це знання з нами ще з часів пандемії, але під час повномасштабного вторгнення ми в цьому ще раз переконалися. Дистанційна робота не обов’язково має бути стандартом, але на випадок форс-мажору вона може і має бути частиною "плану Б".

Підсумок з усіх форс-мажорів, які ми переживаємо в Україні останні роки: в кризовий період основою для прийняття рішень є цінності та культура бізнесу, саме на них спирається команда та кожний співробітник.

— Які головні ініціативи з підтримки українців, благодійні проєкти втілювала компанія?

— Ми ведемо благодійні проєкти в Україні безперервно, незалежно від обставин. У нас завжди є декілька постійних програм, які ми підтримуємо на корпоративному рівні Маrs Україна. Це допомога притулкам для тварин (ми надали понад 520 тонн корму як благодійну допомогу численним притулкам). Це постійна щорічна підтримка, яка продовжується. Крім того, ми допомагаємо дитячим будинкам необхідними речами в межах їх потреб на регулярній основі. Ще перед війною організували допомогу Київському міському центру реабілітації дітей з інвалідністю. Під час пандемії надавали благодійну допомогу лікарям та медперсоналу Київської обласної дитячої лікарні, лікарям ветеринарної медицини, а також дітям з особливостями розвитку. Це лише приклади, проєктів більше.

Крім того, у нас багато волонтерських і особистих проєктів, в яких наші співробітники незалежно беруть участь щодня, щотижня. Цей напрямок також важливий і актуальний для самореалізації нашої команди та підтримки суспільства.

- З якими викликами компанія зіткнулась за ці 30 років? Як вдалось пройти найкризовіші моменти?

— Ми переживали всі кризи разом з країною: під час кризи кінця 90-х, в період світової економічної кризи 2008-2009 років, і потім у 2014 році. Тоді перед радою директорів стояла основна мета: зберегти бізнес та допомогти нашим співробітникам, особливо тим, які знаходились тоді на тимчасово окупованих територіях. Ми впоралися, кожен з нашої команди на тимчасово окупованих територіях отримав допомогу.

Зараз ми проходимо надважкий етап як для компанії, так і для всієї країни — повномасштабне вторгнення 2022 року. На початку вторгнення ми думали, що втрачаємо бізнес в Україні, тому що не мали навіть доступу до нашого центрального складу, який знаходиться в Київській області. Це було вкрай важко. Ми були вимушені відбудовувати бізнес з нуля, створювати новий ланцюг постачання, знаходити нові склади, переформатовувати всі процеси. Тоді робота повністю вийшла за рамки посадових інструкцій кожного співробітника, але завдяки підприємницькому духу та нашим принципам ми змогли відновити бізнес у другій половині 2022 року. Зараз ми ще в надскладному стані, тому що ми думаємо не тільки про бізнес-показники, а і про безпеку, співробітників та партнерів. Нам треба балансувати кожне рішення, враховуючи велику матрицю різних факторів. Ось цей виклик ми ще проходимо. Але в мене є цілковита впевненість в тому, що ми його пройдемо, як бізнес Mars Україна, так і держава. Бо світло завжди перемагає темряву.

- Які ваші плани та бачення на наступні 10 років розвитку Mars в Україні та ролі в українському суспільстві?

— Я бачу Mars Україна успішною процвітаючою компанією, яка є лідером не тільки на ринку FMCG. Компанія, яка для багатьох є рольовою моделлю і гарним прикладом відповідального бізнесу (в широкому сенсі цього слова). Також моя мрія — мати в Україні виробництво в будь-якій категорії Mars. Це досить складний стратегічний процес, але я вірю, що колись це може стати можливим. Підсумовуючи: буде ще більше досягнень, більше приводів для радості, для гордості, про яку ми говорили на початку.

— Які пріоритетні напрямки діяльності, нововведення заплановані на найближчі 10 років?

- Ми точно будемо дарувати нашим споживачам якісні новинки. Звичайно, ми продовжимо інвестувати в наших співробітників, їхній розвиток навичок і здібностей для того, щоб вони не тільки відповідали ринковим тенденціям, а і йшли попереду, задаючи тренди для індустрії. Наша команда та наші партнери — це ті, хто робить наш бізнес.

- Якщо уявити, що Mars Україна це конкретна людина, якій виповнилося 30 років. Як би ви її охарактеризували та щоб могли побажати цій людині у майбутньому?

— 30 років — це молода людина, яка вже має певний досвід за плечима. З одного боку, є чим пишатися, з іншого боку — попереду є до чого йти. Це така людина, яка прагне розвитку, прагне відкритої, щирої взаємодії з іншими, стійка до викликів, сприймає їх як можливість для навчання. А ще — це точно людина з посмішкою і з гарним почуттям гумору. Я бажаю, щоб компанія Mars Україна завжди була відкритою до чогось нового, стійкою до нових викликів і впевнено рухалась вперед.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або