All Retail
Опубліковано

Носіння маски збільшує ризик крадіжки в магазині?

Фото:
https://павлоград.dp.ua

Крадіжки в магазинах знижуються, але чи надовго?

Крадіжки в магазинах - це одвічна проблема рітейлерів.

- У короткостроковій перспективі обмеження, пов'язані з епідемією короновируса, скоротили масштаби цього явища. Однак, коли настане неминучий економічна криза, ситуація може різко погіршитися, - говорить експерт Лукаш Гжесик, експерт по запобіганню крадіжок у магазинах.

Крадіжки в магазинах нечистих на руку покупців є серйозною проблемою, з якою рітейлери стикаються кожен день. У Польщі за рік передбачувані втрати в цьому відношенні можуть перевищувати 1-1,5% доходів. Є магазини, де втрати значно вищі, в інших - ситуація знаходиться під контролем, але тоді і витрати на охорону виростають в рази.

За останні роки польським рітейлерам не сприяє також положення Кодексу про дрібні правопорушення, які визначають поріг між адміністративним правопорушенням і злочином (від 250 до 500 злотих, тобто 1/4 мінімальної заробітної плати), викликаючи ефект крадіжки «з калькулятором в руках». Спільнота торговців вже багато років вимагає покращеної правового захисту, але поки безрезультатно.

В даний час коронавірус впливає на зміну цієї ситуації. За словами г-на Гжесика, в початковий період пандемії можна було спостерігати значне зменшення кількості крадіжок. Оскільки з середини березня деякі торговельні об'єкти були закриті, а в інших введені обмеження щодо кількості клієнтів, які одночасно можуть знаходяться в торговому залі, простір для традиційної крадіжки, природно, скоротився.

Внаслідок обмежень у торгівлі моніторинг трафіку клієнтів додатково сприяє зниженню числа крадіжок, накладаючи на персонал магазину обов'язок підвищеного інтересу до поведінки клієнтів. Так би мовити, посилена взаємодія між обслуговуючим персоналом і клієнтом зводить до мінімуму спроби крадіжки.

- В якості прикладу можна навести просту ситуацію. Покупець заходить в магазин, відбувається зоровий контакт – обслуга вітає його, пропонуючи використовувати захисні засоби (антисептик, рукавички, маску і т. п.) або дочекатися своєї черги. Відбувається тривала візуальна взаємодія, яке служить профілактичним заходом - співробітник служби охорони посилає клієнту сигнал «я запам'ятовую тебе і буду спостерігати за тобою». Це працює подібно перевірці представниками правоохоронних органів посвідчення особи - особа, у якого перевірили документи, може відмовитися від ідеї вчинення злочинного діяння. З цієї причини обмеження, пов'язані з соціальною ізоляцією і обмеженням свободи пересування - поряд із збільшеним присутністю поліцейських патрулів і муніципальної охорони, можуть викликати ефект «охолодження», відштовхувати злодіїв від правопорушень, - пояснює Лукаш Гжесик і додає, що аналогічно діє стримуючий вплив на злочинців реальний ризик зараження інфекцією.

За словами експерта, огляд преси та поліцейських звітів показує, що крадіжки в магазинах в епоху пандемії не являють собою серйозну проблему для рітейлерів. Що не означає, що ситуація не зміниться у найближчому майбутньому. Неминуче настання економічної кризи, викликаного епідемією, для багатьох людей буде означати значне зменшення чи втрату доходу. Тоді до групи «професійних» злодіїв можуть приєднатися люди, які вчиняють злочини через відсутність фінансів.

- Нестача коштів для задоволення основних життєвих потреб може підвищити мотивацію для крадіжок. Що гірше, це може сприяти створенню нової групи людей, що здійснюють їх, яка до цього навіть не розглядала таку можливість. У магазинах існує ризик раптового зростання кількості крадіжок зі стійкою тенденцією, раніше відомої рітейлерам в осінньо-зимовий сезон, але в набагато більшому масштабі. Стосовно таких «новачків» ми також можемо мати справу з ефектом підбадьорення - люди, які вперше крадуть для задоволення основних потреб, можуть бачити у цій процедурі джерело швидкого і легкого прибутку, - прогнозує пан Гжесик.

На його думку, в групу підвищеного ризику серед товарів, які найчастіше крадуть, належать насамперед продукти харчування і алкогольні напої. По-друге, серед засобів гігієни і ліків - це асортимент товарів дрогері і лікарські препарати.

- Ще однією проблемою для галузі може стати зростання інших правопорушень. На додаток до традиційних крадіжок у магазинах, також можуть почастішати напади на касирів і крадіжки зі зломом закритих магазинів і складів. У цьому випадку найбільш вразливими є магазини модного одягу, побутової електроніки і предметів розкоші, - продовжує експерт.

Загрозою для торгівлі може бути не тільки нечистий на руку клієнт. Схильність до крадіжки також може проявитися і у співробітників торгових об'єктів. Цьому може сприяти, крім фінансового чинника вибірковий підхід мережі до проведення ревізій та відсутність належного контролю за персоналом.

Одним з головних факторів, що сприяє масштабами крадіжки в магазинах, є потенційний брак відповідних служб. На поліцію і муніципальну охорону тепер покладені численні нові обов'язки - перевірка підтримки карантину, контроль за дотриманням правил ізоляції та використання засобів індивідуального захисту у громадських місцях, підтримка медичних служб і т. д. Недарма польська поліція недавно (в жарт) звернулася до злочинців із закликом обмеження активності під час епідемії. У цьому контексті, якщо брати до уваги все більше випадків виявлення COVID-19 у людей у формі, коли навіть цілі поліцейські ділянки піддаються ізоляції, слід враховувати значне зниження здатності відповідних служб виконувати поставлені завдання і збільшення часу реагування на події. Це, в свою чергу, напевно буде відзначено злочинцями і може стати додатковим чинником, що сприяє вчиненню злочинних дій.

Не слід забувати також про, здавалося б, тривіальну, але в контексті крадіжок в магазинах, важливу проблему - зобов'язання закривати обличчя маскою. Для магазинних злодіїв - особливо тих, хто використовує самий нахабний і примітивний метод «хапай товар і роби ноги» - можливість розчинитися в анонімному співтоваристві людей в масках - відмінний шанс підвищити свою безкарність.

- У найближчі тижні вирішиться, який сценарій відбудеться в торгівлі і наскільки негативними будуть його наслідки. Все залежить від того, наскільки глибоко коронакризис вплине на фінансовий стан населення і соціальні настрої. Якщо прогнози про насування глибокої рецесії збудуться, то безробіття і масштаби бідності зростуть, соціальні настрої погіршаться, що в кінцевому підсумку призведе до помітного зростання крадіжок у магазинах - я в цьому не сумніваюся, - резюмує Лукаш Гжесик.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або