Сам собі сусід: особливості експансії PROSTOR в локаціях КОСМО
- Фото:
- All Retail
Майже рік тому відбулося закриття угоди з купівлі бізнесу КOCМО мережею дрогері-магазинів PROSTOR.
Навіщо і чому компанія «Стиль Д» викупила КОСМО — в цілому зрозуміло. У Києві у PROSTOR не настільки міцні позиції, як на Сході країни, тому «ласі» локації КОСМО в столиці значно посилять вплив рітейлера в найбільш інвестиційно-привабливому регіоні. Ну і хто змарнує шанс стати віце-лідером ринку, обійшовши при цьому серйозного конкурента — мережу Watsons?
«Стиль Д» вдалося реалізувати свою мету: за 2020 рік мережа PROSTOR поповнилася 129 новими обʼєктами, (включаючи 97 торгових точок «КОСМО»). В цілому, на 31 грудня 2020 року мережа PROSTOR налічувала 426 торгових точок, займаючи вже друге місце в секторі дрогері-рітейлу України.
Але в експансії не може бути все і завжди гладко. Певними «підводними каменями» для «Стиль Д» в даній ситуації стали ті торгові точки КОСМО, які знаходяться дуже близько до вже чинних магазинів PROSTOR.
Зокрема, на прикладі обʼєктів PROSTOR і КОСМО, що є сусідами в Києві по вулиці Дорогожицькій, 13, екс-директор департаменту управління нерухомістю PROSTOR Артем Рєтін, припускав кілька подальших сценаріїв розвитку подібних подій:
- «PROSTOR залишить, в рідкісних випадках такого сусідства, обидва бренди. Принаймні, поки не розв'яже питання з «правильною» суборендою;
- Здадуть в суборенду одне з приміщень, як мінімум, в собівартість;
- Частину приміщення здадуть в суборенду іншому оператору, навіть в «невеликий мінус», який буде генерувати додатковий трафік, що позитивно вплине на товарообіг чинного магазину;
- Обʼєднають два обʼєкти в один магазин. Виходячи з мого досвіду і технічного конструктиву даного магазину — це реально;
- Повернуть власнику одне з приміщень, на мою думку кутове — оскільки воно 100% дорожче, а магазин точно не знизиться в товарообігу. По цьому сценарію не вірю, що EVA зайде свідомо в менший формат, тому рішення цілком обґрунтоване;
- Глобально правильний, але точно не реалізуємий нинішнім менеджментом сценарій — залишити обидва бренди та перевести один з них в інший ціновий рівень. Наприклад, PROSTOR залишать в ціновому сегменті «середній» і «середній мінус», а КОСМО — «середній плюс».
Але в ситуації з магазинами-сусідами на Дорогожицькій, 13, PROSTOR «скреативили» і придумали ще один варіант — здійснити ребрендинг обʼєкта КОСМО в ще один PROSTOR прямо через стінку. На думку експерта, це може ввести в оману потенційного клієнта, який може не зрозуміти, куди саме йому йти та чим відрізняються два магазини одного і того ж бренду. Крім того, подвоюється товарний запас і зарплатний фонд.
«Я розумію, що керівники компанії, які приймають рішення з даного питання, виходили із "шляху найменшого опору" і розуміння, того, що, якщо обидва бренди торгували та всім було "добре" - то і після відкриття другого PROSTOR стінка в стінку все залишиться так само. Частково така ситуація може бути, але навіщо подвоювати витрати, якщо можна їх зменшити або навіть скоротити?! Виходячи з мого досвіду, навіть якби PROSTOR пішов зі свого колишнього приміщення і перевів магазин в колишнє приміщення КОСМО — продажі б не впали, оскільки вони монополісти в даній локації» - вважає Артем Рєтін.
Оптимальним рішенням експерт бачить обʼєднання двох магазинів і здача невеликої частини площ в суборенду. При цьому, на думку пана Рєтіна, необхідно переформатувати весь загальний фасад в один стиль — щоб навіть візуально це виглядало як один магазин: «Буде багато технічних питань і погоджень з власниками — але воно того варто і точно буде менш витратним, ніж тримати два магазини через стінку».
«На момент мого останнього відвідування фасад старого магазину був частково ребрендований під новий брендбук, але магазини не обʼєднані між собою, що однозначно дає зрозуміти, що власникам обох об'єктів можна спати спокійно. А ось клієнтам доведеться і далі розбиратися, в чому відмінності між двома магазинами одного і того ж бренду. Асортимент магазинів теж візуально не відрізнявся — можливо керівництво внесе зміни в матрицю після переформатування і зроблять кутовий магазин в форматі "beauty", за типом аналогічного формату магазинів EVA» - зазначив експерт.