Микола Палієнко, EVO: Що чекає український e-commerce в кризу
Микола Палієнко, один із засновників компанії EVO, в інтерв'ю для EVO.Business розповів, що думає про епідемію коронавіруса, як вона позначиться на українському e-commerce, чого очікувати продавцям на Prom.ua і дав поради підприємцям на час кризи.
— В Китаї кажуть, що вже перемогли епідемію. Що дозволило країні швидко впоратися з ситуацією?
Можливості Китаю сильно перевищують можливості інших країн, тому там швидко стримали поширення інфекції і вже майже перемогли її. Складності були тільки із-за високої щільності населення.
Але таких технологічних можливостей відслідковувати людей і обмежувати їх пересування немає ні в одній країні світу.
Наприклад, китайці роздали всім медичні паспорти і спостерігали за показниками — якщо підвищена температура, не можна було виходити з дому.
— Як змінився e-commerce в Китаї?
Загальний обсяг продажів онлайн і офлайн скоротився в Китаї за січень і лютий 2020 року на 20,5%.
При цьому проникнення ecommerce зростало за рахунок продуктів харчування, а одяг скоротилася на 18%, електроніка — на 30%.
Загальний спад рітейлу зачепив і онлайн. Тому сподіватися на великий зріст всього онлайну за закриття офлайн не варто.
— У США і Європі не зможуть так швидко побороти вірус?
У будь-якому випадку поширення сповільниться, але незрозуміло, чи вийде його повністю зупинити в тих країнах, де карантинні заходи дотримуються не так жорстко.
Проблема в іншому. Зараз всі борються з епідемією, але якщо це скоро не закінчиться, частина людей втратять роботу і дохід. Тобто за карантином прийдуть економічні проблеми.
Криза 2014 року був тільки у нас, в світі все було добре. Тому ми швидко з нього вийшли. Зараз же мова йде про більшої частини світу — вийти з нього буде не так легко.
— Що чекає український e-commerce під час кризи?
Поточні карантинні заходи дозволяють електронної комерції існувати. Під час кризи люди почнуть більше купувати онлайн — на Prom.ua вже зараз трохи збільшилася кількість замовлень.
Зросли категорії, пов'язані з гігієною і товарами для дозвілля. Трохи просіли товари, придбання яких можна відкласти.
Але зараз переломний момент, люди пристосовуються до нового способу життя — багато перейшли на віддалену роботу, в Києві не працює метро. Через кілька тижнів споживання зміниться і популярними будуть інші категорії.
Очевидно, що якщо закрили величезна кількість оффлайн-магазинів, люди підуть купувати в онлайн.
Незрозуміло тільки, що буде з купівельною спроможністю населення. Перейдуть люди на режим економії і покупку тільки самого необхідного.
Ми спостерігаємо за ситуацією. У Китаї ecommerce в цілому не просів. В Італії у маркетплейсов та інтернет-магазинів той самий трафік, що й до кризи. В США Amazon оголосив, що набирає нових співробітників.
Швидше за все, ecommerce сповільниться, але не так сильно, як решті рітейл.
— Як Prom.ua бореться зі спекулянтами, які продають маски і антисептики за завищеними цінами?
Спочатку стежили за тим, щоб не було шахрайства і продавці виконували свої обіцянки.
Потім почали боротися зі спекулянтами. Наприклад, у категорії медичних масок продають тільки ті компанії, які займалися ними і до кризи — постачальники і спеціалізовані компанії. Не пустили нових продавців, які намагалися зайти, щоб реалізовувати за завищеними цінами.
— Що буде з безкоштовною доставкою Prom.ua?
Працюємо з Justin, ведемо переговори з іншими логістами. Будемо продовжувати.
— Що взагалі чекає логістику найближчим часом?
Якщо сценарій буде середньо песимістичний, доставка навіть виросте в обсягах.
Точно зросте доставка до дверей. Але її складно швидко масштабувати — багатьох продуктових мереж зараз не вистачає кур'єрів.
Можливо, через кризу люди звикнуть купувати так і після нього це залишається в звичкою.
— Як справи у інших проектів EVO?
Трохи впав інтерес до одягу і послугами домашніх майстрів. Але не критично. Реальну картину побачимо через кілька тижнів, зараз на ринку шоковий стан.
Думаю, після кризи все повернеться на свої місця.
— У EVO більше 1 000 співробітників. Вдалося перейти на віддалену роботу?
Масово перейшли на віддалену роботу з понеділка, до цього працювали дистанційно лише співробітники, які повернулися з-за кордону.
Зараз вже 95% людей працюють вдома. Всі процеси налаштовані, все працює в штатному режимі.
Працювати віддалено складніше, ніж в офісі — потрібно себе дисциплінувати. Але співробітники все розуміють. Поки ніяких осідань в ефективності немає.
Для покупців і продавців з точки зору сервісу нічого не змінилося, збережемо той же рівень сервісу.
— Prom.ua з'явився в 2008 році, в розпал кризи, потім була криза в 2014 році, зараз в 2020 році чергову кризу. Як підприємцям пережити цей час?
Під час кризи найважливіше — адаптуватися під поточну ситуацію. Ми, починаючи в кризу 2008 року, бізнесу дозволили бути присутніми в інтернеті дешевше і зручніше, ніж це було раніше.
Потрібно шукати можливості залишитися на плаву, а не здаватися. Електронна комерція — один з найбільш швидкозростаючих сегментів в Україні. Тут ці можливості буде знаходити простіше, ніж в інших нішах.