All Retail
Владислав Чечоткін
Опубліковано

Владислав Чечоткін: "Замовлень в рази більше, але операційка з'їдає прибуток"

Фото:
Економічна Правда

Владислав Чечоткін, засновник і співвласник інтернет-магазину Rozetka.ua найбільшої віртуальної площадки, що охоплює більше 40% інтернет-користувачів, в інтерв'ю delo.ua розповів про те, як карантин змінив бізнес, які витрати зросли, що буде в середньостроковій перспективі з поставками, складами і ціною на продукти та що робити для мінімізації форс-мажорів в логістиці, яка відчуває нестачу кур'єрів і ліній колл-центрів. А також про те, якою реальної підтримки чекає бізнес від держави.

Владислав Чечоткін - український бізнесмен, співвласник компанії Rozetka.ua

Владислав, ваша оцінка стану бізнесу в українському рітейлі в загальному і в e-коммерс зокрема на 8 квітня 2020?

Всього ритейлу довелося швидко адаптуватися до ситуації. Хтось зробив це оперативно і вдало, почавши шити маски, захисні костюми і випускати антисептики, а комусь просто не вистачило швидкості або ресурсу. Ми постаралися максимально швидко перебудувати бізнес-процеси для того, щоб відповідати на нові запити суспільства.

Наскільки більше стало замовлень і продажів з початку карантину?

Загалом кількість замовлень зросла більш, ніж у два рази. Але потрібно розуміти, що "дорогі" категорії падають (наприклад, електроніка), а продукти і товари першої необхідності навпаки зростають.

Карантин продовжено до кінця квітня — як думаєте, динаміка та тенденції зростання замовлень збережуться так само, як в березні чи зміняться? Якщо зміниться, то як? У середньостроковій перспективі — до кінця літа — які у вас прогнози по роботі бізнесу? Ви бачите схожість з кризою 2008?

Прогнозувати, чим все закінчиться, складно. З одного боку у Rozetka зростає кількість замовлень. З іншого зростають операційні витрати, пов'язані з обробкою замовлень, з логістикою і з заходами безпеки, які ми вживаємо, щоб захистити наших співробітників і клієнтів. Вважаю, що зараз ми повинні зберегти темп.

Що стосується середньострокової перспективи — тут взагалі неможливо передбачити. Є непередбачувані фактори, начебто поширення вірусу, його мутації і так далі.

З кризою 2008 року є схожість у тому, що як і тоді, зараз самий відчутний удар отримав малий і середній бізнес. Великі гравці поки тримаються на плаву.

Як перебудовується Rozetka у зв'язку зі сформованою ситуацією, якої ще не було. Що виявилося "авралом" і довелося терміново міняти ведення бізнесу? До чого встигли підготуватися?

Rozetka - український інтернет-магазин і маркетплейс, найбільший онлайн-рітейлер в країні

Карантин привів до різкої зміни поведінки людей. Ми зіткнулися з необхідністю перебудовувати процеси (віддалена робота і необхідність доставки тих співробітників, які працюють в розподільних центрах) і логістику: адже довжина чека зросла, а загальна вартість товарів не змінилася.

Раніше люди замовляли у нас телефони, зараз — тонни гречки, макаронів і миючих засобів. Раніше в чеку був один-два дуже дорогих товару, зараз може бути два десятка товарів першої необхідності, в яких операційка з'їдає прибуток. Це складно, але ми не скаржимося. Для нас важливо зберегти бізнес і команду.

Зростання продажів в Rozetka.ua

  • товари для фітнесу — на 250%,
  • товари для творчості — на 280%.
  • книги — на 40%,
  • настільні ігри — на 156%.
  • сухі сніданки, макарони, крупи, товари особистої гігієни, корми для домашніх тварин — загальне зростання за цим категоріям понад 200%.

Скорочення продажів в Rozetka.ua

  • побутова техніка і електроніка — на 37%.

До яких ризиків повинен бути готовий рітейл, які специфічні ризики очікуєте у e-коммерсе? На що підвищаться витрати компанії?

Правило сьогоднішнього дня: змінюйся, щоб виплисти. Ритейлу і виробництвам особливо складно адаптуватися по клацанню. Знадобиться багато часу, щоб вирішити проблеми з сировиною, навчити людей, оптимізувати внутрішні процеси. У нас, крім збільшення витрат на логістику, з'явилася суттєва стаття витрат — карантинні заходи, тобто обслуговування всіх точок самовивозу та забезпечення кур'єрів.

Ми у величезних обсягах закуповуємо маски і захисні окуляри для співробітників. У кожній точці самовивезення є санитайзеры і підлогові покажчики про дотримання відстані в черзі. Плюс зараз величезна проблема щодня доставляти людей до місця роботи.

Якою буде політика ціноутворення? Наскільки очікуєте падіння попиту із-за безробіття?

Товари, куплені за старим курсом, ми продаємо за старою ціною. Вартість нових партій прямо залежить від постачальників, які орієнтуються на курс долара.

Деякі категорії трансформуються. Менше купують електроніку, більше — продукти харчування і товари першої необхідності. Ще кілька місяців ми точно будемо спостерігати такий розподіл за категоріями товарів. І безробіття навряд чи суттєво змінить ситуацію.

Тимчасове припинення роботи оффлайн-магазинів і ТРЦ в даній ситуації з коронавирусной епідемією зможете використовувати на свою користь або виникають інші негативні чинники?

Зараз ми, по суті, закриваємо щоденні запити українців: у нас купують те, за чим раніше ходили в супермаркети і ТЦ. Не можна сказати, що ми використовуємо цю ситуацію в своїх цілях. Ми швидше відчуваємо величезну відповідальність, адже повинні працювати в посиленому режимі, щоб закрити базові потреби мільйонів людей.

Що буде з постачанням? Наскільки вистачить того, що є? З поставками з яких країн зав'язані найбільше? Коли відновіть поставки з Китаю?

Ми замовляємо більшість товарів в Україні. З поставками з Європи та Китаю зараз складності, вони затримуються або скасовуються. Якщо чесно, я сподіваюся, що карантин стане каталізатором змін у країні. Наприклад, важливо переглянути аграрну політику: ми замовляємо гречку і часник з Китаю, так чомусь дешевше.

Що відбувається зі складами? Вам потрібно більше площ? Вартість оренди складських приміщень збільшується?

Склади Rozetka — наша власність. Зараз ми активно шукаємо нові площі і працівників на склади, оскільки процеси логістики доводиться оперативно перебудовувати. Круто, що є люди, які йдуть назустріч. Власник Арт-заводу "Платформа" Офер Керцнер дізнався, що у нас не вистачає потужностей закривати таку кількість замовлень і забезпечувати продуктами людей. Він безкоштовно віддав нам у користування 10 тисяч квадратних метрів простору під склад.

Що у вас з кількістю необхідного персоналу? Як поступаєте з співробітниками? Кого залишили працювати наживо, як захищаєте?

Всього в компанії працює 4 тисячі осіб. За день до оголошення карантину ми перевели більше 1 тисячі співробітників на удаленку. Але є працівники складів, кур'єри та експедитори: вони кожен день як і раніше ходять на роботу. Ми намагаємося максимально подбати про їх безпеку: закупили захисні маски, окуляри і санитайзеры.

У пунктах самовивозу ми одні з перших встановили правило: одна людина на 10 квадратних метрів для максимальної безпеки, не тільки клієнтів, але і співробітників.

Скільки додали ліній кол-центру? Скільки взяли додатково операторів колл-центру?

Ми задіяли всі наші резерви, поки людей вистачає.

На скільки вас хвилює програма уряду з підтримки МСП? Що ви вважаєте, потрібно зробити Кабміну в першу чергу для бізнесу з того, що ще не зроблено? А що необхідно терміново зробити для людей?

Що має зробити держава? В першу чергу це шанс внести важливі зміни: такі як ухвалення ринку землі або ПНВК. Багато підприємств на стопі, туризм не працює, кінотеатри закрилися і так далі.

У сформованій ситуації бізнес потрібно стимулювати. Зрозуміло, що дотацій не буде, у держави просто немає на це коштів. Але можна, як мінімум, прибрати податок на прибуток: на півроку — рік, а в ідеалі прийняти ПНВК. Справа в тому, що всі, хто понесли величезні збитки, їх перекладати на майбутні періоди часу і платити податки їм буде нічим.

Також мене засмучує, коли держава зменшує бюджет на освіту, культуру та науку. Так, це жертви, без яких економіці не вижити. Але у всьому потрібно шукати баланс.

Ви самі маєте можливість максимально самоізолюватися або бізнес не дає цього зробити?

Я не хочу наражати на небезпеку свою сім'ю, тому по максимуму використовую засоби відео - та іншої дистанційного зв'язку. Технології нас рятують.

5 рекомендацій бізнесу і 5 рекомендацій людям?

Бізнесу:

  • не бійтеся змін;
  • прислухайтеся до своїх споживачів;
  • будьте швидкими і гнучкими, допомагайте тим, хто цього потребує;
  • шукайте партнерів, разом легше знайти вихід із складних ситуацій.

Людям:

  • мийте руки;
  • піклуйтеся про близьких;
  • сидіть вдома;
  • сидіть вдома, сидіть вдома!

Соціальні програми — берете участь у них? Які вважаєте корисними, а що сприймаєте як піар?

Пропозиції та ідеї співпраці надходять щодня, ми відкрито обговорюємо різні активності з продуктовими мережами. Ми активно розвиваємо проект допомоги літнім людям разом з "Новою поштою" та благодійним фондом "Життєлюб" за підтримки соцслужб міст. Кожен бажаючий може оплатити й "підвісити" продуктовий набір на сайті Rozetka. Ми акумулюємо пакети і разом з партнерами розподіляємо і доставляємо їх соціальним службам міст. А ті, в свою чергу, розвозять набори за адресами пенсіонерів, які потребують допомоги.

Який ресурс вкладаєте в цей проект?

Щоб втілити цей проект в життя, наші команди працюють по 18 годин на добу. На даний момент українці "підвісили" понад 43 тисяч продуктових наборів для літніх людей. Перші пакети вже доставлено адресатам у Львові, Дніпрі, Києві, Кременчуці, Новій Каховці. Попереду вся Україна.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або