Глава JYSK в Україні: «Ми дуже чекаємо виходу IKEA в нашу країну»
- Фото:
- прес-служба JYSK
На українському ринку мережа JYSK працює понад 15 років, пропонуючи своїм покупцям меблі в скандинавському стилі, а також різні варіанти облаштування затишку в домі, від освітлення до декоративних елементів інтер'єру. Багато років працюючи в дуже стійкій позиції, компанія продовжує набирати обертів у нашій країні. Як українській філії JYSK вдається успішно конкурувати на вітчизняному ринку, ми запитали у виконавчого директора компанії Євгена Іваніци
- У минулому році українська мережа данської бренду JYSK відсвяткувала свій ювілей - 15 років з відкриття першого магазину. Чи змінилися Ваші підходи в роботі в нашій країні за цей період?
- За 15 років компанія JYSK пройшла через різні етапи в своєму розвитку – від незнайомого для покупців франчайзингового магазину, де цінники вирізували ножицями, онлайн-продажу були відсутні, а концепти політики служили переліком необов'язкових рад, до національної мережі з більш ніж 60 магазинами. Ми динамічно розвиваємося і користуємося увагою у споживачів, які полюбили JYSK, який став частиною їхнього життя. Тому, з цієї точки зору – так, дуже сильні, разючі зміни.
У той же час, в компанії працює багато тих самих людей, які працювали 15 років тому. Саме вони гарантують, що компанія, модернизируясь, зберігає ті ж цінності, де споживач і повага до нього - перш за все. А ще цінуються і пропагуються щире бажання допомогти, позитив, креативність, ініціативність, командний дух і амбітність.
- Чи сильно відрізняється концепт українського JYSK від його данського «прабатька»?
- Мережа JYSK розвиває три концепту магазинів:
• класичний - з торговою площею магазину орієнтовно 1000 кв. м;
• JYSK City – формат поменше, орієнтовно 400 кв. м;
• JYSK XL, де площа магазину становить 1700-1900 кв. м.
Класичний концепт є найбільш широко розповсюдженим у більш ніж 50 країнах світу, де є мережа. Магазини JYSK в усіх країнах, у своїй базі, мають однаковий розмір, подібну форму, ідентичний асортимент товарів і торговельне обладнання. Крім того, тут єдині концепти і політика, сервіс і ставлення до покупців. Тобто, споживач повинен відчувати себе так само комфортно у магазині в Норвегії та в Україні.
Звичайно, існують певні відмінності в рівні країни, пов'язані з культурними, законодавчими або історичними особливостями. Тобто, якщо в Україні та Норвегії стандартні розміри подушок будуть 50х70, в Німеччині або в Данії – це зовсім інші стандарти. Якщо в Україні великим попитом у споживачів користуються матраци з високим рівнем підтримки і ортопедичності, то в Данії більш звичними будуть БОКС-матраци з високим рівнем комфорту і анатомічності. В цілому, ми говоримо про ідентичність магазинів і концепцій на 85-90%.
- Датське керівництво JYSK не висловлює стурбованість, що наш ринок перманентно страждає під впливом внутрішньоукраїнських або глобальних криз?
- Якщо ми говоримо про останній кризі – пандемії короновируса, то це світова проблема, а не лише України. Так, глибина кризи в кожній конкретній країні різна. У Данії, Норвегії, Швеції, Фінляндії, Нідерландах магазини JYSK, як і об'єкти інших рітейлерів, не закривалися взагалі. А в Україні - так само як в Італії або Іспанії, Австрії або Німеччині - всі магазини JYSK на початок травня все ще закриті.
Унікальність України в тому, що одним рітейлерам дозволено працювати, а іншим – ні. Чому в «Епіцентрі» спостерігаються натовпу людей без якого-небудь обмеження або дотримання відстані між покупцями, а інші бізнеси закриті? Цього пояснити моїм колегам з Данії я, як кантрі менеджер, не можу. Така практика точно відсутній на інших ринках, де присутня JYSK.
Також мої колеги з інших країн повідомляли про типовою практиці підтримки мережі та часткову компенсацію державою витрат на оплату праці працівників. В Україні ж, поки що, ні про яку державну підтримку JYSK або іншого подібного бізнесу в ситуації, коли всі працівники знаходяться в оплачуваній просте, говорити не доводиться.
Іншими словами, існує великий потенціал для встановлення рівних умов для всіх операторів ринку ритейлу, забезпечення прозорості та незаангажованості з боку державних органів. У той же час, ми в JYSK сподіваємося на позитивну відповідь з боку уряду на наш запит про можливість відкрити пункти видачі онлайн-замовлень споживачів в магазинах JYSK.
- Чи змінилися плани компанії на поточний рік у зв'язку з введеним карантином в країні? В яку сторону?
- У компанії було забюджетирован приріст продажів по порівняльних магазинах в 2020 фінансовому році на рівні 120%. За перше півріччя фінансового року (вересень 2019 – лютий 2020 рр..) ці цілі були досягнуті. А далі магазини були закриті на карантин і зрозуміло, що досягти планових показників за чотири, що залишилися до кінця фінансового року місяці буде надзвичайно важко.
У планах розвитку на 2020 також було відкриття 12 магазинів. Ми все ще сподіваємося втілити ці наміри в життя. З початку фінансового року було відкрито чотири магазину JYSK і два перебудовано. Відразу після завершення карантину ми плануємо відкрити двері магазинів, які вже готові приймати покупців. А саме:
• ТЦ NOVUS, м. Київ, вул. Лобановського;
• ЦУМ, р. Павлоград;
• ТЦ Фуршет, р. Полтава;
• ТЦ Сіті, р. Умань.
Зараз ідуть підготовчі роботи з відкриття:
• 3-го магазину JYSK в Вінниці, ТЦ Мегамолл;
• у Крюковщине, під Києвом, ТЦ Наше Небо;
• у Дніпрі - оновлений і розширений третій магазин JYSK, ТЦ Аполло;
• в Києві, ТЦ Retroville.
Як ви бачите, JYSK послідовно наближає свої магазини до споживача для того, щоб гарантувати більш зручні умови сервісу.
- А за якими критеріями ви обираєте майданчики під Ваш магазин? Як ви оцінюєте перспективність і ємність українського ринку Вашого сегмента товарів?
- Питання критеріїв вибору площ під відкриття нових магазинів JYSK дуже важливий, комплексний і, мабуть, заслуговує окремого інтерв'ю. Якщо ж коротко, то це ємність ринку, платоспроможність населення, віддаленість від наявних магазинів JYSK, зручність для споживачів в під'їзді і парковці, логістика, складські площі, можливість організації ефективної та продуктивної роботи працівників, вартість оренди, тривалість договору оренди, відносини з орендодавцем (а саме, наявність довіри у партнерів один до одного) і т. д.
JYSK оголошував плани по відкриттю 150 магазинів в Україні. Ці плани залишаються в силі і ємність ринку не переглядалася - в незалежності від рівня поточної турбулентності економіки за вікном.
- У період складної епідеміологічної ситуації більшість компаній повністю перейшли на онлайн-торгівлю. Наскільки збільшилася навантаження на онлайн-майданчик мережі JYSK?
- Хороше питання. Квітень був дуже цікавим місяцем. Онлайн-продажі у пікові тижня зростали більш ніж у десять разів. Штат відділу обслуговування було збільшено більш ніж удвічі для того, щоб збалансувати рівень навантаження і бути здатними обробляти кількість звернень, які лавиноподібно зростали і досі тримаються на рівні Чорної П'ятниці.
Такий одноразовий зростання замовлень у більшості країн став великим випробуванням для наших розподільних центрів у Європі. Для скорочення термінів доставки було внесено зміни у схему онлайн-замовлень, а саме, шляхом впровадження сервісу «Замовляй і отримай» була налагоджена швидка доставка протягом трьох днів залишків з наявних магазинів. Одночасно це дозволило зменшити навантаження на розподільчі центри.
В цілому ми прогнозуємо, що в квітні показники продажів складуть лише 40% від минулорічних результатів і все це завдяки онлайн-замовлення та сервісу «Замовляй і отримай». Враховуючи те, що раніше частка онлайн-продажів становила лише 12%, такий істотний ріст частково компенсував втрати із-за закриття фізичних магазинів.
- Які асортиментні позиції/категорії JYSK є флагманськими в Україні? Чи є якісь відмінності в перевагах покупців по регіонах? Чи Можете Ви зробити порівняння докарантинного і сьогоднішнього періодів?
- Щоб робити якісь далекосяжні висновки, потрібно дочекатися завершення періоду (квітень). Загальна тенденція – структура споживчих переваг кардинально не змінилася. Власне, JYSK різко не міняв асортиментну структуру і тому було б невірно очікувати якихось кардинальних змін.
Щодо асортименту, в цей час року традиційно попитом користуються садові меблі, батути, гойдалки, лаунж мережі, набори для пікніків. Споживачі усамітнюються на дачах, облаштовують затишок на балконах. Саме тому і літній декор, і пледи, і шезлонги, та розкладні крісла – все це допомагає зробити побут в карантині більш комфортним. Саме це ми і бачимо в статистиці продажів. Рівень акційних знижок додатково збільшений, щоб гарантувати реалізацію сезонного товару, запущені акції з додатковими знижками для споживачів послуги «Замовляй і отримай». А для всіх клієнтів, які купують на суму від 5000 грн. з безготівковою формою оплати доставка товару здійснюється безкоштовно.
- Як ви оцінюєте конкурентне середовище в країні? Стало складніше конкурувати з DIY-ритейлерами в останні роки?
- JYSK не є DIY-магазином. Порівнювати ці два формати, на нашу думку, не дуже коректно. Розмір, концепти, культура споживання, асортимент, обіцянки покупцям, ціни тут різні. Те, що різні щорічні галузеві конкурси традиційно об'єднують в один пул і формати DIY-магазинів, і невеликі бутіки декору, і JYSK – ще раз підкреслює те, що ринок України є недостатньо насичений, щоб його більш детальне сегментування мало сенс.
Ми також не бачимо ніяких істотних ознак змін в конкурентному середовищі на рівні країни за останній рік. Така низька насиченість ринку може бути пояснена низьким купівельним попитом і, можливо, тієї ж турбулентністю і непрозорістю. Ми дуже чекаємо виходу IKEA. Сподіваємося, що криза не вплине на їхні плани.
- Що посприяло розвитку Вашої мережі концепту 3.0? Яку кількість магазинів JYSK в країні працюють в цьому форматі? Чи вплинуло введення концепту 3.0 на підвищення показників компанії?
- Так, упевнений, що новий формат 3.0. споживачі прийняли добре. Як я вже зазначав, ми задоволені результатами першого півріччя фінансового року і запуск формату 3.0. був одним з позитивних драйверів. Ми відзначаємо високий темп приросту виручки в цих магазинах після перебудови.
Посилаючись на зворотного зв'язку споживачів, які відвідали знайомий їм магазин після перебудови, вони не могли дізнатися ні магазин, ні асортимент (який виглядав інакше, в більш виграшному світлі). Клієнти відзначають, що експозиція товарів стала більш натхненною, споживачам стало легше і комфортніше приймати рішення з підбору асортименту, формувати єдиний дизайн їх будинку. Ми також фіксуємо, як інші оператори ринку починають перебирати практику концепту JYSK 3.0. і реалізовувати у своїх магазинах. Це хороший знак.
На даний момент вже працює 14 магазинів JYSK в форматі 3.0. в Україні і їх кількість продовжує зростати.
- Як реагує український покупець на філософію хюгге в магазинах JYSK, чи цікавляться українці цим стилем при виборі меблів або інших товарів для дому?
- Хюгге зараз в тренді. В Україні існує вже не одне хюгге-кафе або хюгге-готель. Якщо ж ми говоримо про філософію JYSK, то елементи хюгге проглядаються у всіх стилях дизайну і комплексних рішеннях, які ми пропонуємо покупцям.
Сучасний світ задає все більш високий темп життя, а в Україні, мабуть, більш ніж достатньо причин перебувати у стресі, тому потреба відновитися, відпочити фізично і психологічно, розслабитися в домашніх умовах перетворюється з примхи обраних в потребу більшості. А коли затишок і комфорт в будинку приносить не тільки психологічне відновлення, але й естетичне задоволення – споживач виграє подвійно. Я дуже радий, що саме JYSK стоїть біля витоків масової популяризації руху хюгге в Україні.
- Які цілі Ви ставите особисто перед собою, працюючи в мережі магазинів JYSK?
- Відверто кажучи, під час роботи я не розрізняю свої цілі та цілі компанії. Для мене це нормально, як і для багатьох моїх колег. Цілі компанії визначені в місії і бачення. Я дійсно роблю все можливе і неможливе для того, щоб компанія JYSK була вибором №1 серед покупців в Україні, була роботодавцем №1 у сфері рітейлу в Україні, щоб компанія JYSK мала найбільш розгалужену мережу в Україні, щоб компанія була успішною і прибутковою. Щоб працівники JYSK були мотивованими, лояльними, зарядженими і щасливими. Наявність професійної команди однодумців, яка гарантує постійний стабільний успіх JYSK – ось моє головне завдання.