Розробка маркетплейсу — що важливо знати?
- Фото:
- All Retail
В рамках розвитку закритого ком'юніті Marketplacers Роман Киригетов, засновник Kabanchik і Crafta, взяв розгорнуте онлайн-інтерв'ю в Андрія Павленка, СЕО IT-платформи Scallium, команда якої розробляє маркетплейси повного циклу (зокрема, робили маркетплейс для Leroy Merlin Vostok).
Команда Scallium підготувала для All Retail основні питання та відповіді цього інтерв'ю. Розмова більшою мірою стосувалася IT-розробки.
— Андрію, привіт! Чому зараз всі говорять про розвиток маркетплейсів? Невже трансформація інтернет-магазину в маркетплейс дозволить вирішити всі проблеми бізнесу?
— Швидше навпаки — маркетплейс створить проблеми :) Треба чітко розуміти, що маркетплейс — це бізнес-модель, яка кардинально відрізняється від класичного e-commerce (ви не продаєте товари не свого складу, а пускаєте на свою вітрину сторонніх постачальників). Щоб рітейл запустив повноцінний маркетплейс, необхідно змінювати всі бізнес-процеси, починаючи з оргструктури. А іноді навіть змінювати цілі і вектор розвитку компанії.
Світовий досвід показує, що тільки шляхом створення маркетплейсу рітейл може масштабуватися. Тому що:
- Модель дозволяє швидко розширити асортимент товарів або послуг (це особливо важливо зараз, коли життєвий цикл товарів невисокий — в електроніці, наприклад, асортимент може оновлюватися на 30% щорічно);
- З допомогою маркетплейсу e-commerce може розвинути ті категорії, в яких у нього немає експертизи. Грубо кажучи, мені не потрібно розбиратися у велосипедах, щоб продавати їх на своєму майданчику — я пускаю на свою вітрину мерчанта, який в цьому розбирається;
- Маркетплейс дає неймовірний стрибок стрибок у трафіку, так як у вас з’являється величезна кількість карток товарів. Це важливо для тих проектів, які вперлися в трафікову стелю.
— Яка роль IT-розробки у створенні маркетплейсу?
— Маркетплейс — це бізнес-модель, тобто операційка. IT — це технічне рішення, яке дозволяє вибудувати операційку на платформі, яка знаходиться в хмарі. Теоретично можна найняти 5000 чоловік і зробити умовний Amazon без ІТ-платформи — просто розписати бізнес-процес і кожному співробітнику делегувати якусь конкретну роботу, як гвинтику в системі. В принципі, буде те ж саме.
Але IT-рішення дає можливість знизити витрати.
— Як правильно розподілити ресурси між складовими маркетплейсу: IT, операційний блок, маркетинг?
— Класичний трикутник, відомий всім стартапам. Якщо під ресурсами ми розуміємо зусилля і фінанси, то на кожному етапі це може бути по-різному. На старті, швидше за все, розробка. На етапі розвитку і масштабування — природно, маркетинг. Але і сервіс важливий, без цього ніяк.
Якщо ми оптимізуємо бізнес, ми повинні оптимізувати його в комплексі. Якщо приділяти увагу чомусь одному, можна потрапити в оману під назвою «локальна оптимізація». Вона слабо корелює з загальною оптимізацією. Ми ні до чого не прийдемо.
- Якщо говорити про бек-офіс маркетплейсу, з чого він складається?
- Все залежить від завдань і потреб. В ідеальному випадку, щоб покрити всі бізнес-процеси маркетплейса, розробка повинна включати в себе модулі управління товаром (PIM), управління замовленнями (OMS), мерчант-портал, систему білінгу і модуль аналітики. Все має інтегруватися з зовнішніми системами: CRM, логістичними сервісами та ін.
Якщо дуже схематично показати:
— Чи є щось, що важливо враховувати при розробці інтеграцій?
- Важлива архітектура, яка дозволить інтегрувати будь-які додаткові сервіси. А що конкретно потрібно інтегрувати — залежить від бізнес-моделі.
У великих компаній всередині знаходиться «зоопарк технологій». Основна робота — зв’язати все правильно.
— Розкажи внутрішню кухню розробки маркетплейсів на прикладі Scallium: як побудувати команду розробки? Який стек технологій потрібен?
— Тут немає чогось специфічного. Якщо стоїть завдання самим розробити маркетплейс, то це стандартні ІТ-команди від 3 до 9 осіб. В класиці 2 back-end, 2 front-end, 3 QA. Кількість команд залежить від модулів, які будуть в маркетплейсі.
Важливий не склад команди і не кількість співробітників, важливе знання доменної області. В першу чергу, у Product Owner. Тому що скільки б ви не посадили хлопців, продукт у підсумку може бути неробочим саме через недостатні знання в e-commerce.
Що стосується мов програмування і інших деталей, знову ж таки, це другорядне. У нас основна частина написана на PHP і Symphony. Тут важливіше те, що ми робимо ставку на адаптивність, так як в майбутньому плануємо працювати з інтеграторами. Наша система замислювалася як легко розширюваний продукт на будь-якому етапі розробки. Якщо через 4 роки хтось захоче додати будь-яку фічу на будь-якій мові програмування, він зможе це зробити.
Зараз у нашій команді до 70 розробників.
— На що варто звернути увагу на стадії формування техзавдання для розробників?
- Технічне завдання — це далеко не перший крок у розробці маркетплейсу. Адже маркетплейс, нагадаю — інструмент, який вирішує конкретні завдання. Спочатку потрібно ці завдання сформулювати.
Знайдіть вашу бізнес-модель, розпишіть її (це може зайняти 3-4 міс, а може і півроку). Може виявитися так, що цей бізнес-план потрібно реалізовувати не тільки розробкою. Якусь частину можна вирішити операційно. А, можливо, ви побачите, що частково бізнес-модель покривається найдешевшим рішенням на ринку, яке просто можна доповнити якимись інтеграціями. Цього може вистачити для того, щоб провести експеримент і зрозуміти, чи підходить вам модель в принципі.
Виходячи з цього, в самому техзавданні я б рекомендував розглянути майбутній маркетплейс в розрізі 3-х складових:
- Бізнес-процеси;
- IT-архітектура;
- Операційна модель. В майбутньому її можна і навіть потрібно міняти так часто, як того вимагає ситуація. Якщо через півроку ви захочете дати мерчантам можливість самим додавати контент, то це повинно легко налаштовуватися.
Моя ідеологія полягає в тому, що маркетплейс з точки зору розробки — це безліч підсистем. Тому платформа повинна бути швидкою, адаптивної, керуватися на знанні ринку.
— Скільки коштує розробка маркетплейсу? На прикладі Leroy Merlin, наприклад?
- Важливо розуміти, що наша робота в кейсі з Leroy Merlin складалася виключно з розробки: ліцензія, створення MVP і його доопрацювання. Ми не консультували. Хлопці підійшли дуже відповідально — у них було більше 20 аналітиків, які до нас розписали і деталізували всі бізнес-процеси. І вже на основі цього народилися вимоги до ІТ. Тобто, у них уже все було готове, і тут з’явилися ми з продуктом Scallium, який на 80% закривав це техзавдання. Це унікальний випадок. Рівнозначно тому, що метеорит акуратно потрапить у виділений для нього кратер.
Розробка маркетплейсу залежить від бізнес-процесів. Які проблеми ви хочете вирішити, запустивши маркетплейс? В залежності від проблем, пишеться і IT-рішення.
— На завершення трохи про плани. Є інформація, що ви плануєте випустити більш бюджетне рішення за передплатою?
- Так. Ми працюємо над SaaS рішенням. По суті, це та ж платформа для створення власного маркетплейсу, але за передплатою. Припускаємо, що реліз вийде восени.