All Retail
Опубліковано

«Якщо зробимо все правильно, то станемо частиною таких монстрів, як Danone і Nestle» — інтервʼю CEO компанії IDS Ukraine

Виробник «Моршинської» за неповний рік планує випустити 340 млн пляшок. До довоєнних продажів потрібно наростити 15% від цих обʼємів, розповідає генеральний директор IDS Ukraine Марко Ткачук у новому випуску «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» від Forbes. Як виробник планує розвиватися в умовах війни і дискусій довкола акціонерів компанії.

Марко Ткачук — топменеджер з 24-річним досвідом. На початку своєї кар’єри він працював регіональним директором в Україні іспанської компанії з виробництва напівфабрикатів Gallina Blanca. У 2004 році Ткачук став директором з продажів найбільшого виробника бутильованої води в Україні IDS Ukraine, а потім обійняв посаду генерального директора компанії. IDS випускає відомі марки води «Моршинська», «Миргородська» та «Аляска».

У 2022 році Бюро економічної безпеки заарештувало корпоративні права росіян-акціонерів холдингу IDS Ukraine, до якого входять Моршинський завод мінеральних вод «Оскар», Миргородський завод мінеральних вод, дистрибуційна компанія IDS та оператор доставки води «ІДС Аква Сервіс».

Серед акціонерів компанії — Михайло Фрідман і партнери, які є також співвласниками «Альфа-Груп». За підсумками 2022 року виторг компанії знизився на 18%, до 4,6 млрд грн.

У 2023 році за підсумками конкурсу управителем арештованих корпоративних прав стала компанія «Карпатські мінеральні води». Вона входить до трійки найбільших гравців на ринку мінеральної та бутильованої води. З результатами конкурсу IDS Ukraine не погодилася і звинуватила «Карпатські минеральні води» у рейдерстві.

На який виторг очікує компанія IDS за підсумками 2023-го, на скільки зросла доля її продуктів «Лимонади» та енергетика «Воля» на ринку та чого очікує компанія у наступному році.

Про ринок води та IDS у 2024 році

Довоєнний ринок бутильованої води в Україні налічував 2,1 млрд л. Зараз обʼєм ринку на 20–30% менший — 1,6–1,7 млрд л бутильованої води. У 2024 році він може збільшитися щонайменше на 7–9%. Головна причина — тенденція повернення до 1 млн українців з-за кордону в Україну. Грошове зростання також буде, але за рахунок інфляції.

Виторг компанії IDS Ukraine виріс до 20% у 2023 році відносно минулого року, за деякими позиціями — на 24%. Споживач «Моршинської» — жінки 25–45 років. Це найбільший кластер, який виїхав із України. Нині ми повернули свої ринкові позиції за рахунок того, що кількість цивільних чоловіків, які споживають бутильовану воду, збільшилася.

Якщо у 2021 році ми продавали 430 млн пляшок «Моршинської», а у 2022-му — 309 млн, то в цьому році виходимо на 340 млн. Нам залишається 15% до довоєнних продажів.

Про бізнес після втрати Borjomi

Раніше IDS Borjomi була гомогенною організацією з основним брендом Borjomi. Після початку широкомасштабного вторгнення ця структура розвалилася, і ми стали незалежною від решти організації одиницею. Borjomi ми не продаємо з кінця 2022 року, навіть як дистрибʼютор. Ми перестали бути частиною цієї організації, але маємо спільних акціонерів.

Продажі Borjomi давали нам 30% прибутку. Якщо він був $20 млн, то $6 млн з них — це була вода Borjomi. Тому перед менеджментом стало завдання замінити великий «шмат» грошей, який пішов від нас. Ми не могли взяти зовнішнє кредитування, бо вся ця «метушня» навколо компанії закрила можливості зовнішнього фінансування через українські та іноземні банки.

І нам треба було щось робити, чимось замінити Borjomi. Не це стало причиною запуску енергетика «Воля» і «Лимонади», але вони стали одним із чинників, які вплинули на закриття фінансової дірки, яка у нас утворилася. І досить успішно. Завданням команди було нарощення продуктивність компанії.

Про трансформацію компанії

Компанія IDS радикально змінила концепцію розвитку у 2018 році, коли було прийнято рішення рухатися в сторону напоїв. Ми орієнтувалися на США і Китай, де кожен рік на ринок виходять десятки тисяч нових напоїв. З них виживають 2000–3000, а зірками стають два-три нових бренди напоїв.

IDS — одна з трьох у світі компаній, яка досягла успіху тільки на білій мінеральній воді. У 2019 році ми почали рух у бік безалкогольних напоїв. Концепція була побудована на розширення лінійки, але структура IDS Borjomi не була готова. Ми звикли постачати на ринок величезні обʼєми води і не вміли робити маленькі речі. Для цього треба було суттєво трансформувати компанію, переробити процеси, які мали би підтримати інноваційний напрям, дослідницький дух.

До цього моменту у нас ніколи не було напряму нових продуктів. Ми тільки змінювали етикетки, наклейки, пляшки. Потім прийшов COVID-19, який нас загартував, а потім — війна, яка змінила плани. Але у нас залишилися можливості експериментувати.

Про IDS через пʼять років

IDS за пʼять років — лідер ринку газованої води і напоїв, який буде входити в десятку європейських компаній, що продають напоїв. Якщо ми зробимо все правильно, то IDS стане частиною таких монстрів, як Danone і Nestle.

Я прийшов у компанію у 2004 році з тим, що за три роки ця компанія має бути в два рази більша і буде продана стратегічному інвестору. Останнє ми ще не реалізували, але можемо реалізувати.

Про частки ринку, які вдалося зайняти з енергетиком «Воля» і лимонадом

Енергетик «Воля» — продукт, який ми придумали вже на початку великої війни. Його не було у нас в стратегічних планах. Його ціль — запустити затребуваний на ринку і серед військових продукт. Наразі IDS Ukraine має 1,1% ринку енергетичних напоїв в Україні. Попри те, що запустилися на місяць пізніше, ніж планувалося, план виконуємо.

"Моршинська Лимонада" — це не зовсім новий для нас продукт, але він розширює лінійку «Моршинської». Зайняли 3–4% частки ринку. Конкуренти дуже збуджені і з нами воюють.

Маємо в рукаві ще один цікавий продукт, запустимо його весною 2024 року. Ми вже відкатали схему і розуміємо, що буде працювати. Розраховуємо, що частка додаткових продуктів у портфелі компанії буде 30% до 2027 року. Але чого точно не робитимемо, так це не плануємо заходити у нішу алкоголю в найближче десятиліття.

Про споживання води серед українців і відмову від пластикової тари

Газована вода займала 60% ринку бутильованої води до широкомасштабного вторгнення, негазована — 40%. Київ споживав 90 л води на душу населення, Львів — 36 л, східні регіони — близько 24 л.

Від води у пластикових пляшках відмовлятися не плануємо. Тема велика і важлива, але вона про культуру споживання. Кращої тари, ніж пластик, немає у світі. Немає жодної країни у світі, яка відмовилася від пластику. Переплавлений пластик коштує дорожче за новий. Ми будемо шукати полегшення преформи задля зменшення пластику, шляхи його зворотнього використання, нові технології. Поки що перероблений пластик дає мутність і коштує дорожче за новий.

Про «пекарів» і «пекарні»

Основне завдання менеджменту у цих умовах, у дискусіях навколо IDS Ukraine — утримати актив на хорошому рівні роботи. Наша ціль, і держави, і менеджменту співпадають повністю — ми хочемо зберегти актив працюючим. Ми хочемо, щоб держава потім змогла його продати, заробити нормальні гроші та вкласти їх у відбудову економіки.

Тенденція передачі нас нашому найближчому конкуренту як мінімум викликає питання навіть у необізнаних в економіці людей. Я бачив документи, які подала «Карпатська джерельна» на конкурс АРМА. Показники, які там намальовані, є набагато менші, набагато інакші. І ще там написано, що ми будемо скорочувати людей. Я не розумію, як можна «пекареві з кіоску» віддати величезну «пекарню» в управління.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або