Favorite Food&Drinks: як дегустації створюють нові можливості для харчової індустрії та ритейлу в Україні
Засновниця конкурсу Олена Сініціна розповідає, чому захід унікальний, що стоїть за його концепцією та як участь у ньому допомагає постачальникам. Як саме участь у конкурсі може стати не просто дипломом на поличці, а реальною підтримкою для бізнесу, що прагне змінювати стандарти якості? Читайте в інтерв’ю All Retail з Оленою Сініціною.
Коли на ринку з’являються нові продукти, а споживачі все більш вибагливі у своїх вподобаннях, виникає потреба в об’єктивній оцінці якості. В Україні вже існують спеціалізовані конкурси, що оцінюють окремі категорії харчових продуктів — від алкоголю до хлібобулочних виробів. Але чи достатньо таких заходів для того, щоб забезпечити бізнесу ефективний майданчик для розвитку? Здавалося б, окремі дегустаційні конкурси, хоч і допомагають підвищити впізнаваність продуктів, не завжди здатні поєднати різні галузі та створити реальний бізнес-інструмент для виробників. Саме тому на ринку з’явився конкурс, який поєднує всі харчові категорії та став потужним майданчиком для бізнесу — Favorite Food&Drinks.
Доброго дня. Почнімо з історії. Коли і як виникла ідея створити незалежний дегустаційний конкурс?
Вибір смачних та безпечних харчових продуктів турбує всіх. Що додати в асортиментний портфель аби залучити та втримати покупців. Покупці своєю чергою, прагнуть придбати такі продукти, які дозволять не просто нагодувати родину та пригостити гостей, а й здивувати, надати змісти, емоційне задоволення.
На мою думку, в умовах широкого вибору харчових продуктів необхідні маркери, які задаватимуть орієнтири та полегшуватимуть вибір. Такими маркерами можуть бути відзнаки незалежних професійних конкурсів, які викликатимуть довіру в аудиторії. Експерти, які проводять оцінювання продукції мають бути якщо не відомими широкому загалу, то зрозумілими своїм фаховим статусом.
В Україні існують спеціалізовані дегустаційні конкурси в окремих товарних категоріях, зокрема, міцний алкоголь, вино, пиво, сири, хлібобулочні вироби. Проте ефективного бізнес-інструменту, що б поєднував усі харчові категорії та надавав експертний висновок, майданчику для нетворкінгу зацікавлених сторін не було. Кілька місяців роздумів, консультацій з експертами, які представляли інтереси різних гравців ринку сприяли появі проєкту під назвою Favorite Food&Drinks.
Чим конкурс Favorite Food&Drinks відрізняється від звичайної маркетингової промоції чи тих же внутрішніх дегустацій у торговельних мережах?
Іноді ми бачимо в торгівельних залах супермаркетів як постачальники організовують стійки з промоутерами, що пригощають покупців новими продуктами. Під час таких промоакцій майже не збирають, не систематизують зворотний зв’язок від покупців — що саме тим сподобалося або не сподобалося, які ще враження, думки щодо продуктів вони мають. А часто покупці не можуть пояснити своїх вражень.
Під час професійних дегустацій «наосліп» експерти чітко визначають які переваги або недоліки мають зразки та оцінюють: зовнішній вигляд, смак, аромат, ступінь прозорості, хрусткість тощо, залежно від виду продукту. Оцінки по кожному продукту, кожному критерію вносяться особисто дегустаторами в спеціально розроблену для дегустаційного конкурсу систему. Результати оцінювання харчових продуктів, наданих постачальниками дегустаційних зразків передаються їм у Витягах протоколу дегустацій.
Для ритейлерів конкурс надає можливість не тільки прокачати свої сенсорні здібності, поповнити банк рецепторів. Участь у якості дегустатора це найкраща нагода ознайомитися з харчовими продуктами різних товарних категорій, в короткий проміжок часу, без впливу зовнішніх факторів (дегустатори не знають ТМ, назв постачальників, комерційних умов) що дозволяє сфокусувати увагу саме на органолептичних властивостях, сенсорних враженнях від дегустаційних зразків. Тоді як в мережах інформацію про постачальників, який надав зразки важко приховати, оскільки до того моменту як продукція подається на розгляд асортиментного комітету (на дегустацію), вже відбулися певні комунікації (зустрічі, певні узгодження і тд).
Щорічно близько 50% дегустаційних зразків, що подаються на конкурс є новими розробками, з оновленим складом продуктами, імпортованими які тільки плануються до виводу на український ринок.
Чи може перемога у конкурсі може стати інструментом розвитку бізнесу, а не просто дипломом для "галочки"?
З самого початку ідея Favorite Food&Drinks полягала в тому, щоб подія стала авторитетним та ефективним бізнес-інструментом, що сприяє налагодженню бізнес-контактів, вводу та розширенню асортименту, привертання уваги бізнес-спільноти та споживачів до смачних та безпечних продуктів, чиї сенсорні характеристики, споживацькі властивості є відмінними та унікальними.
Як я вже казала вище, виробники отримують обґрунтований зворотний зв’язок стосовно якості продукції. Дегустатори-ритейлери мають змогу оцінити якість, а за бажанням оновити чи розширити асортимент на полицях. Адже представники обох сторін, частіше за все топ менеджмент, зустрічаються, знайомляться на Закритій зустрічі, під час церемонії нагородження переможців.
Як відбувається Закрита зустріч?
І постачальники, і дегустатори висловлюють взаємний інтерес до знайомства комунікації один з одним. Тому формат Закритої зустрічі передбачає таку можливість. Тільки переможці Favoriye Foof&Drinks не тільки отримують з рук дегустаторів відзнаки, а й мають можливість представити свою продукцію на міні експозиції. Дегустатори з цікавістю знайомляться з постачальниками, чиї зразки продуктів вони оцінювали, вже мають можливість розглянути паковання, уявити як продукт може виглядати на полицях тощо.
Окремо зауважу, що окрім мініекспозиції, вручення відзнак, нетворкінгу, Оргкомітет готує ділову програму, питання якої охоплює ключові тренди харчової індустрії та ритейлу.
Чи є у Вас кейси, як ритейлери реально використовують результати конкурсу при формуванні асортименту?