Експерти пояснили причини кризи гіпермаркетів в Україні
- Фото:
- aspect.com.ua
У першому півріччі 2021 року в Україні відкрився лише один продовольчий гіпермаркет: компанія «Епіцентр К» у квітні запустила FOOD-маркет торговою площею 3000 кв.м. на території свого київського ТЦ на вул. Берковецькій. Такі дані наводить дослідницька компанія GT Partners Ukraine.
Для порівняння зазначимо, що у 2020 р. у країні відкрилося три нові гіпермаркети (NOVUS у столичному ТРЦ Retroville, «За Так» у Житомирі та «МегаМаркет» у с. Капітанівка під Києвом), а у 2019 р. — 5 великоформатних продовольчих роздрібних обʼєктів.
Стагнація сектору гіпермаркетів має цілу низку причин, вважають експерти консалтингової компанії Colliers Ukraine. Тут стверджують, що формат гіпермаркету має на увазі спочатку більш високий поріг «входу» до проекту — починаючи з вибору земельної ділянки до операційного управління існуючим обʼєктом. Недарма, свого часу багато гравців ринку рітейлу як у форматах «non-food», так і «food», дійшли до оптимізації/зменшення торгових площ. Справа в тому, що при сьогоднішніх технологіях і вже налагоджених бізнес-процесах усередині тієї чи іншої мережі немає необхідності в обсягах площ на рівні 10 000 кв.м і більше.
Ще одним фактором, який, на думку аналітиків Colliers Ukraine, змушує задуматися потенційного девелопера/інвестора, перш ніж реалізовувати подібні проекти — це дуже обмежений список операторів формату «гіпермаркет». Тут враховується чинник потенційно високих ризиків, тобто у разі неефективної роботи того чи іншого оператора знайти йому рівнозначну заміну.
Крім того, не можна скидати з рахунків і той аспект, що вподобання у клієнтів гіпермаркетів за останні роки змінилися: якщо раніше відвідування великого магазину прирівнювалося до «обовʼязкової програми» проведення дозвілля сімʼї на вихідних, то зараз набагато простішими/доступнішими стали сервіси доставки, які в рази економлять час у порівнянні з особистим відвідуванням гіпермаркету".