Всеукраїнський переворот: як змінилися ланцюги постачання ритейлерів за 5 місяців війни?
Від перших днів широкомасштабного вторгнення найбільших збитків і змін зазнала вітчизняна логістика. Розподільчі центри деяких ритейлерів опинилися на окупованих територіях, а заблокованість портів вплинула на вартість доставки та наповненість полиць. Як українські торгові мережі проживають перебудову ланцюгів постачання — читайте в нашому огляді.
Заблоковані порти та терміни доставки — взаємозалежність
Майже всі представники торгових мереж зазначають, що блокування портів збільшило терміни та вартість доставки. Своєю чергою, затримки та пошуки альтернативних ланцюгів постачання підвищують вартість товарів.
Юрій Поєнко, директор з логістики мережі супермаркетів VARUS, говорить про те, що всі контейнери, які раніше прибували до українських портів, йдуть через порт у Румунії, а далі суходолом. Це збільшує час транзиту на 15-20 днів, через що вартість логістики зросла на 35-40%. Проте на заповненість полиць це не вплинуло: як зазначають у мережі, VARUS має значні складські запаси, що дозволяють наповнювати полиці супермаркетів навіть з урахуванням затримки постачання.
У лідера ринку food-ритейлу України, мережі АТБ, схожа ситуація: «Через блокування портів ми були вимушені використовувати інші порти — польські, румунські. Використали прямі автомобільні перевезення, а також цілком змінили шляхи руху товарних потоків вже на території України. Звичайно, що це негативно зобразилося на термінах та вартості постачання необхідних товарів. Додатковою проблемою став дефіцит транспорту та черги на кордоні», — говорить Сергій Демченко, начальник управління з корпоративних комунікацій корпорації «АТБ».
Представники мережі додають, що на початку війни у хаотично-складних обставинах в логістиці рятував власний автопарк. В АТБ було 750 автомобілів і весь автофлот було залучено для доставки товарів від виробників на склади й далі до магазинів.
У локальних західноукраїнських мережах теж відчули вплив заблокованих портів. Директор з логістики ТОВ «Клевер Сторс» (мережа експрес-маркетів «Сім23») Сергій Дідич вказує на те, що всі товари, які раніше йшли через порти, зараз мають складнішу і дорожчу логістику автотранспортом. А перелік таких товарів надзвичайно широкий, тому закриття портів вплинуло на подорожчання упаковування, витратних матеріалів, бакалійних товарів, фруктів та інших категорій.