All Retail
Опубліковано

Велика війна перетворює Львів на головний логістичний хаб країни

Під час великої війни три компанії – Dragon Capital, Alterra Group та Sparrow Capital – не відмовились від інвестицій у промислову нерухомість Львова. Ризикована ставка зіграла. На складські приміщення у західному регіоні ажіотажний попит. Головна причина – переорієнтація торгових шляхів із заблокованих портів на західний кордон. Як Львів стає головним логістичним хабом країни. Під час війни ринок якісних складів у Львові зріс на 25%.

Харківський виробник керамічної плитки Golden Tile напередодні російського вторгнення планував розширити свою присутність у західному регіоні країни, каже Дмитро Салімонов, голова правління компанії.

Golden Tile планувала побудувати завод на Хмельниччині за €50 млн та відкрити новий офіс у Львові. Обмежились програмою мінімум — у грудні 2022-го відкрили офіс та шоурум на території логістичного комплексу PORT. Це допоможе наростити продажі у західному регіоні та спростити експорт, говорить Салімонов. «Після російського вторгнення ділова активність перекинулась на захід країни», — каже він.

Golden Tile експортує 50% продукції, або 8 млн кв. м плитки, на рік. Головні ринки: Європа, Близький Схід, Північна Америка. Компанія інвестувала в логістичний комплекс PORT ще влітку 2021-го. «Тоді на будівельному майданчику було забито всього кілька свай», — каже Салімонов. Суму інвестицій він не розкриває. Інвестиційна вартість PORT — 1,3 млрд грн, період окупності до восьми років, за оцінкою девелопера проєкту, компанії Alterra Group.

"На етапі будівництва квадратний метр у PORT коштував в чотири рази дешевше, ніж у Кракові", — каже на умовах анонімності менеджер однієї з компаній, яка придбала приміщення в комплексі. Зараз PORT пропонує 1 кв. м в оренду за $7, продаж — $780 кв.м.

Як Львів стає логістичним центром 

На початок березня логістичний комплекс PORT нараховує 52 резиденти, серед яких Acana, Еліт Зоо, Golden Tile, Omega, Takelag, Ruvitex. Загальна площа комплексу — 48 000 кв. м, що зіставно з площею семи футбольних полів. "Вільних місць майже немає, — каже Дмитро Ковальчук, засновник Alterra Group. — 95% площ або продані, або здані в оренду«.

PORT робить ставку на малий та середній бізнес. Вони пропонують в оренду площі від 350 кв. м, а інші — від 2500 кв. м, каже генеральний директор консалтингової компанії Watermelon Development Федір Арбузов. «Тому невеликі компанії були змушені винаймати підвали, гаражі або старі неякісні склади», — додає він.

Попит на складські приміщення у Львові триватиме не один рік, говорить Ковальчук з Alterra Group. У планах компанії будівництво поруч ще одного логістичного центру — Port 2.0 на близько 30 000 кв. м.

Ще один подібний комплекс — індустріальний парк Sparrow Park Lviv — запустився у Львові в листопаді 2022-го. Вартість комплексу — 1,9 млрд грн. Поки працює лише перша черга площею 15 000 кв. м.

У листопаді 2023-го компанія планує запустити другу чергу теж на 15 000 кв. м, каже комерційний директор девелопера Sparrow Capital Тарас Ястремський. «Протягом наступних пʼяти років плануємо будувати до 20 000 кв. м складської нерухомості на рік», — каже він.

Восени 2023 року заплановано відкриття першої черги третього подібного комплексу — М10 Lviv Industrial Park, співінвесторами якого є Dragon Capital та ЄБРР. Вартість проєкту — $70 млн. Перша черга — 14 400 кв. м.

Завдяки цим трьом проєктам ринок якісної логістичної нерухомості Львова збільшиться на майже 80 000 кв. м, або на 25%, до 380 000 кв. м, вважає Арбузов із консалтингової компанії Watermelon Development.

Проте навіть такі темпи не здатні задовольнити всі потреби бізнесу. «Непокритий попит оцінюється мінімум у 20 000 кв. м», — каже Арбузов. Серед причин: зміна ланцюгів постачання, знищення російськими військовими існуючих складів, релокація компаній із зони бойових дій. У 2022-му до Львівської області переїхали 230 підприємств, з яких майже 80 — до Львова, за даними Львівської ОДА.

Чи планує хтось потіснити цю трійку на ринку Львова? Погляд нових інвесторів спрямований уже на прикордонні ділянки та ділянки вздовж залізниці, каже керівник відділу залучення інвестицій Львівської ОДА Орест Фільц.

Зараз євроколія заходить у Львівську область із Польщі у трьох місцях: Рава-Руська, Мостиська, Нижанковичі — Хирів. Продовження євроколії вглиб області стимулюватиме бізнес будувати нові логістичні центри, каже Фільц із Львівської ОДА. «Наша компанія зацікавлена в подібних комплексах, однак поки що ми їх не бачимо», — каже Дмитро Салімонов із Golden Tile.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або