All Retail
Опубліковано

Конкурент чи доповнення: чи може онлайн-ритейл загрожувати успіху ТРЦ в Україні

Чи може електронна торгівля стати серйозним конкурентом та загрозою традиційним ТРЦ, чи є скоріше помічником та доповненням? Про розповіли експерти ринку торговельної нерухомості, а саме: операційний директор компанії Budhouse Group Максим Гаврюшин, СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький, директорка компанії UTG Євгенія Локтіонова та експерт Colliers Ukraine у сегменті торговельної нерухомості Ігор Заболоцький.

Операційний директор компанії Budhouse Group Максим Гаврюшин відзначає, що країни з найбільшою часткою продажів онлайн мають також і найбільшу насиченість торговельними центрами на 1000 мешканців.

Наприклад, в США на 1000 мешканців припадає більше 2000 м кв. площ у торгових центрах, а частка онлайн у торгівлі вже перевищила 16%. У деяких європейських країнах частка онлайн продажів перевищила навіть 20% (Норвегія, Данія, Великобританія), тим не менш ці країни залишаються одними з найбільш насичених ТРЦ країн Європи — 400-800 м кв. на 1000 мешканців. Торговельні центри тут не закриваються. На думку експерта — це найкраща відповідь на питання, чи загрожує онлайн існуванню ТЦ.

За словами Євгенії Локтіонової, інтенсивний розвиток онлайн-ритейлу професійно почався з 2014 року, а з 2020 карантинного року стали зрозумілі плюси такого розвитку. Ще більше плюсів наявності онлайн-ритейлу стало відчуватись під час війни, коли на українських майданчиках люди мали змогу купувати продукти харчування, ліки, товари для військових, іграшки та одяг.

Також онлайн купувались товари групи «все для блекауту»: генератори, павербанки, туристичне спорядження. Тому, на думку директорки UTG, можно сказати, що онлайн-ритейл — це доповнення до ТРЦ.

Ігор Заболоцький також відзначає, що ритейлери в нинішніх умовах все більше використовують омніканальну модель бізнесу, що спрямована на максимально ефективну взаємодію з клієнтами.

Її суть полягає у використанні своїх онлайн-платформ для надання можливості покупцям віддалено ознайомитись з асортиментом, розмірами, характеристиками товарів тощо. Також на сайті відображають, де можна приміряти чи придбати конкретний товар офлайн.

"Є приклади досить успішних українських ритейлерів, які потужно стартували в онлайні, але поступово відкривали роздрібні офлайн-магазини, що свідчить про важливість та необхідність розвитку обох форматів«, — каже провідний експерт Colliers Ukraine у сегменті торговельної нерухомості.

В Україні є різні оцінки частки онлайн в роздрібному товарообігу, на думку Максима Гаврюшина, у 2021 році вона складала приблизно 4-5%. А насиченість торговими центрами у тому ж 2021 році була на рівні приблизно 130 м кв на 1000 мешканців. Тому ми ще дуже далеко від того моменту коли онлайн може загрожувати існуванню ТРЦ, якщо взагалі так можна ставити це питання.

«Майбутнє за мультиканальністю — це найбільш ефективна стратегія розвитку. Це вже давно зрозуміли гравці на ринку. Онлайн гравці йдуть в офлайн, відкриваючи нові магазини, офлайн мережі розвивають онлайн платформи. Це створює так званий Halo effect внаслідок чого продажі збільшуються на обох каналах. ICSC та UCSC робили масштабні дослідження на цю тему на підтвердження цього», — резюмував Максим Гаврюшин.

Типи клієнтів

СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький звертає увагу та те, що кожен із каналів продажів має своїх клієнтів. Експерт умовно ділить покупців на кілька категорій.

Так, є клієнти які не люблять ходити по ТЦ чи магазинах стріт-ритейлу в пошуках покупок у силу економії часу, небажання контактів з людьми, лінь, тощо, тож вони замовляють товари онлайн. А є ті, кому шопінг в фізичних магазинах приносить справжнє задоволення, є можливістю відволіктись від рутини, переключитись на щось гарне та приємне.

Інша категорія це ті, хто не довіряє онлайн покупкам, сумнівається в якості матеріалів, відповідності розмірів, тощо. Такі покупці будуть купувати офлайн.

"Наступна категорія — покупці, які купують визначені товари без ризиків в інтернеті, але в основному їхні покупки офлайнові. Є й такі, котрі не зважаючи на затрачений час та зусилля, приміряють, наприклад, одяг чи взуття, в офлайнових магазинах, а потім шукають найкращу ціну онлайн і замовляють той артикул і розмір в якому вже впевнені", — каже Андрій Лотоцький.

В інших випадках, покупці знаходять товар онлайн, але купують його в офлайнових магазинах. Це часто спостерігається в шоурумах інстаграмних магазинів. Тобто, в цьому випадку, онлайн-магазин приводить клієнтів у фізичні магазини.

"Кожен канал має свою цільову аудиторію і вона більш менш стабільна. Тому, онлайн-ритейл, на мою думку, не несе загроз офлайновій торгівлі, а часто вони допомагають один одному створюючи синергію, як от магазини, які є одночасно пунктами видачі онлайн покупок, де придбавши товар онлайн, ти можеш прийти за своїм замовленням і ще здійснити імпульсну покупку інших товарів. Це добре працює і так працюють більшість національних мереж", — резюмує СЕО RDA.

В торговельних центрах Budhouse Group впродовж 2022-2023 року спостерігається зростання зацікавленості до онлайну з боку відвідувачів, додає Максим Гаврюшин.

"Серед відвідувачів ТРЦ в 1,5 рази збільшилась частота замовлень та покупок в інтернеті. Але ця тенденція триває з довоєнних часів та підсилилась під час карантинних обмежень роботи ритейлу та під час війни, коли багато магазинів не працювали офлайн. Також на 17% збільшився розмір середнього чека при здійснення покупки в інтернет-магазині. Але частка людей, які використовують тільки офлайн канал придбання товарів залишається незмінною — більше 60%. Як і частка людей, що спочатку шукають товар в Інтернеті, а потім купують у магазині (17-20%)", — каже операційний директор компанії.

Євгенія Локтіонова, директорка компанії UTG, зазначає, що зростання онлайн-продажів стимулює торговельні центри робити ставку на емоції, спосіб проведення часу, задоволення покупками та соціумом.

"Саме офлайн дає можливість побачити та помацати товар перед покупкою, здійснити покупку негайно. У той час як онлайн-ритейл дає комфорт, спрощення покупки, її імпульсивність. Тому робота разом онлайн та офлайн торгівлі максимально ефективно популярізує ритейл та дає впізнаваність бренду. Тому у майбутньому ми побачимо спільне зростання як онлайн так і офлайн продажів. Наприклад, онлай продажі будуть збільшуватись за допомогою штучного інтелекту. В той же час в Україні буде спостерігатися і післявоєнне зростання відвідуваності ТРЦ", — прогнозує директорка UTG.

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або