Євген Іваниця: «Оборот JYSK склав понад 5 млрд грн, а середній чек — 1044 грн»
У часи випробувань, коли війна залишає свої відбитки на кожному, компанія JYSK в Україні не тільки продовжує свою діяльність на ринку, а й динамічно розвивається. В умовах заблокованого кордону ритейлер зазнав збитків у 100 млн грн, однак знайшов нові шляхи постачання товарів. Про попит споживачів, логістику, конкуренцію та плани на 2024 рік, у розмові з All Retail розповів Євген Іваниця, Country Director JYSK в Україні.
— Доброго дня. Якщо допустити економічні та демографічні труднощі, з якими зіткнеться Україна після війни — чи змінює Ваша компанія вже сьогодні стратегію свого розвитку в нашій країні на найближчі роки?
— JYSK не лише продовжує свою присутність на ринку, а й збільшує інвестиції в розвиток мережі в Україні, попри всі ризики війни. Ми відбудовуємо зруйновані вщент та пошкоджені магазини, перебудовуємо наявні магазини, збільшуємо їхню площу, а також представляємо покупцеві ширший асортимент, для того, щоб процес купівлі був більш комфортним.
Окрім того, переобладнуються склади, розширюються офісні приміщення, а отже покращуються умови праці для працівників. Ми відкриваємо нові магазини в різних куточках країни — наразі в JYSK 91 діючий магазин, до кінця року ми плануємо досягнути позначки в 100 магазинів.
Разом з тим розширюється асортимент товарів, що закуповуються в Україні для європейських магазинів JYSK, збільшується обсяг закупівель. Ми продовжуємо наймати нових працівників, стартують нові внутрішні програми навчання та розвитку, розширяються програми підтримки та мотивації працівників, в тому числі тих, кого призвали до лав ЗСУ і кому JYSK продовжує нараховувати повний оклад (а таких 10% від всіх осіб чоловічої статі компанії).
Благодійність стала неодмінною частиною стратегії діяльності JYSK в Україні. І нас активно підтримують лояльні покупці, які залучені у більшість благодійних проектів. Тут ми обираємо напрямки, які дозволять бути максимально корисними у поточний період часу та у майбутній перспективі для країни — гуманітарне розмінування, психологічна реабілітація, протезування тощо.
— Які товарні категорії мали найбільший попит у Ваших клієнтів в Україні у 2023 році? Чи довелося скорочувати асортимент у зв’язку з падінням доходів населення?
— Починаючи з вересня 2022 році, у нас по всіх місяцях приріст продажів рік до року. Оборот склав понад 5 млрд грн, загальний приріст обороту — 40%. Ми відвантажили товар для більш ніж 4,6 млн покупців. За кількістю покупців — приріст на 26%. Середній чек склав 1044 грн. Серед 48 країн присутності бренду це найменший середній чек, на одного покупця приходиться 3 одиниці товару.
У нас є 10 товарних груп: постільна білизна, товари для ванної, матраци, меблі, декор, текстиль, товари для вікон, ковдри та подушки й сад. При цьому, найбільше приросла категорія «садові меблі». Влітку 2022-го ця ж група сильно обвалилась через те, що найбільше продавалась на Півдні. Магазини в Мелітополі, Новій Каховці, Херсоні розбомбили або розікрали.
— Як ви вирішуєте питання сталих постачань та логістики в умовах нестабільності роботи західного кордону? Можливо плануєте відкрити власне виробництво в Україні?
— 36 годин: саме стільки, в ідеальних умовах, триває доставка замовлення від моменту, коли воно було завантажено на логістичному центрі Радомсько в Польщі й до моменту, коли товар вивантажили на складі магазину JYSK, припустимо, у Львові. Три тижні — такий оптимістичний орієнтовний час очікування, що обіцяють в магазинах JYSK на цю мить (станом на кінець лютого).
На сьогодні 150 вантажівок з товаром JYSK стоїть в чергах на польському кордоні, з них орієнтовно 60 — це товари, закуплені JYSK в українських виробників для продажу в європейських магазинах. То ж в цих умовах страждає не тільки українська сторона.
Днями, наприклад, лише 7 вантажівок з товаром JYSK змогло перетнути кордон, поїхавши в обхід сотні кілометрів через кілька країн. Бізнес взяв на себе додаткові збитки. Лише в грудні JYSK в Україні недоотримав в обороті понад 100 000 000 грн, а вартість фрахтів зросла більше ніж у два рази! Зі свого боку ми робимо все можливе, щоб не постраждав споживач, по обидві сторони кордону. Окремо JYSK тестує новий спосіб постачання залізницею. Перший пробний потяг з 25 контейнерів, що завантажили на позаминулому тижні, вже перетнув кордон і перша митна декларація вже пройшла процедуру митного очищення.
— Яка процентна частка припадає сьогодні на онлайн-продажі в загальній виручці Вашої мережі?
— В останні роки e-commerce приростав до офлайну з випередженням. З 2019 року JYSK впровадив стратегію під назвою Seamless and Closer to the Customer, яка включає кілька методів взаємодії з клієнтами. Споживач може:
- оплатити товар онлайн і йому приїде товар з європейського розподільчого центру;
- забронювати товар онлайн, який вже є в магазині: прийти, розрахуватись, забрати (система Click&Collect);
- замовити та оплатити товар онлайн, й забрати в магазині (order online, pick up at store);
- замовити онлайн, і забрати у відділені «Нової пошти» чи «Укрпошти»;
- замовити онлайн і оплатити при доставленні (cash&delivery).
Якщо оцінювати онлайн по тому, що людина зробила замовлення в Інтернеті, то 16-20% українців купує замовляє товар JYSK онлайн. Цифра дуже варіюється залежно від способу замовлення. Ми говоримо про омніканальність, де усі канали перетинаються.
— До кінця поточного року JYSK планує дійти до позначки 100 магазинів в Україні. У яких містах плануєте відкривати нові магазини?
— Незважаючи на всі негаразди, компанія активно веде перемовини з укладання нових угод оренди. На разі перемовини ведуться з торговими центрами по всій Україні, зокрема можна згадати Кривий Ріг, Одесу, Івано-Франківськ, Київ, Львів, Калуш, Чернівці, Ужгород, де вже отримано позитивне рішення борду на фіналізацію угод оренди. В якому саме місті та торговому центрі буде відкрито 100-ий магазин буде залежати від того, як складуться перемовини з кожним індивідуальним торговим центром.
— Головний офіс JYSK у червні 2023 року оголосив, що рестайлінг усіх 3 тисяч магазинів мережі буде завершено до кінця 2024 року. Як проходить рестайлінг у концепції 3.0 в Україні?
— На цей рік заплановано перебудову 10 магазинів в оновлений концепт. Під час перебудови типовою практикою є збільшення торгових та складських площ, розширення соціального простору, створення більш приємного та комфортного простору не лише для покупців, а й для працівників магазинів. Через агресію сусідньої країни плани з перебудови всіх магазинів JYSK в Україні приходиться переглядати, оскільки постійні обстріли та необхідність відбудовувати пошкоджені та зруйновані об’єкти негативно впливає на темпи розвитку мережі. Незважаючи на всі ці проблеми, компанія не полишає планів перебудови всіх магазинів і на разі планує довести частку перебудованих магазинів у формат 3.0. до кінця 2024 року до 80%
— В чому особливість концепції 3.0 і яка відмінність від концепції 2.0?
— Ми продовжуємо не тільки відкривати нові магазини, але й оновлюємо старі. Понад 60% магазинів JYSK в Україні працює у новому форматі 3.0 — це більш сучасна концепція магазинів JYSK із сучасним точковим освітленням та просторим дизайном, зональним розміщенням товарних категорій для більш комфортних покупок, просторою матрацною студією тощо, а також більшою соціальною зоною та покращеними умовами для персоналу.
— На Вашу думку, хто головний конкурент JYSK на ринку України? Якби в Україні працювали IKEA, Pepco чи ZARA home, чи склали б вони конкуренцію?
— Вплив IKEA на український роздрібний ринок товарів для дому був мінімальним, у них був лише один магазин в Україні. IKEA не займала видимої частки українського ринку і по цифрах виторгу їх не було видно.
Як і для будь-якого українця, для нас важливо, щоб міжнародні інвестори вкладали гроші в Україну. То ж, шкода, що IKEA перестала закуповувати товар в Україні. Звісно, це величезні ризики. Але «JYSK Україна» продовжує закуповувати товари й навіть збільшує обсяги закупівлі товару в Україні.
Щодо іншої конкуренції — у нашому форматі 1000 кв.м, з таким асортиментним наповненням і ціновому сегменті з такою концепцією на національному рівні, на жаль, немає нікого. Ми пропонуємо комплексні інтер’єрні рішення для споживача, де декор, текстиль, меблі доповнюють одне одного і створюють комфортний простір, покупцеві не потрібно наймати додатково дизайнерів для облаштування простору оселі. Хоча по товарному наповненню IKEA та «Епіцентр» з нами перетинаються найбільше.