Ми навчились жити у війні: в EVA підбили підсумки розвитку мережі у 2023 році
Попри складності воєнного періоду, EVA за минулий рік відкрила нові магазини, розвивала сервіси, власні торгові марки та повернулася до масштабних проєктів у галузі логістики.
Тоді як у 2022-му зусилля компанії були спрямовані більше на збереження бізнесу, 2023-й став для неї роком розвитку. Таким баченням поділилася виконавча директорка ТОВ «РУШ» (магазини EVA та інтернет-магазин EVA.UA) Ольга Шевченко.
«Ми збільшили товарообіг по магазинах LFL на 40% порівняно з 2022-м. За підсумками року маємо приблизно стільки ж покупців, як у довоєнному 2021-му, і в транзакціях порівняно з ним втратили 6,5%. Ці результати дались нам дуже непросто. Але разом з усією країною ми набули тяжкого досвіду — навчились жити у війні та навіть в таких умовах по можливості рухатись вперед. У грудні мережа знову підтвердила звання „Ритейлер року в drogerie“ від Асоціації ритейлерів України. Понад 30 млн грн за сприяння компанії та її клієнтів були спрямовані на соціальні та благодійні проєкти», — додала СЕО EVA.
Розширення мережі
У 2023-му компанія відкрила 59 нових торгових точок переважно у дизайні «Жіноча енергія», представленому наприкінці минулого року. Станом на 31 грудня мережа нараховувала 1061 працюючий магазин. З них 50 — «Жіноча енергія». У вересні компанія презентувала «Центр здоров’я шкіри» з
асортиментом дерматокосметики від провідних світових брендів у форматі shop-in-shop. На кінець року дві такі точки працювали у Дніпрі та Києві. У грудні компанія здійснила тестовий запуск магазину формату EVA Beauty в київському ТЦ Respublika Park.
У 2024 році компанія планує відкрити ще близько 60 магазинів. Заплановані інвестиції в цей напрям становлять близько 200 млн грн.
Додаткові сервіси в магазинах
У 2023 році EVA провела ребрендинг і доопрацювання сервісу ModiFace, який отримав назву VISUAL by EVA. Це планшет доповненої реальності у магазині, який дозволяє віртуально приміряти перед покупкою тіні, тональні основи або помади. З минулого року до списку брендів, які можна протестувати таким чином, додалась власна торгова марка Patricia Ledo (продукція якої склала 27% від усіх тестувань). Найближчим часом планується додати сюди також ще одного лідера в категорії декоративної косметики — ВТМ GlamBee. Загальна кількість сеансів VISUAL by EVA у 2023 році склала 145 277, понад 600 на день. Найактивніше користувалися послугою у Києві, Вінниці та Дніпрі, а найчастіше приміряли помади та тональні основи.
Крім того, в мережі продовжують вдосконалювати сервіси тестування шкіри та волосся для індивідуального підбору доглядових засобів. Для цього компанія закупає та встановлює в магазини ще більш сучасне обладнання.
Станом на кінець 2023 року 1053 магазини мережі надають клієнтам доступ до Wi-Fi. Послугою вже скористались понад 92 тис. разів.
Для попередження черг у найбільш відвідуваних магазинах EVA компанія першою в сегменті drogerie почала встановлювати каси самообслуговування. Всього їх вже запущено близько 100 і приблизно таку ж кількість планується додати протягом 2024 року.
Власні торгові марки
У 2023 році EVA запустила 6 нових ВТМ. Таким чином портфель private label компанії нараховує 58 марок. Це понад 5000 SKU майже в усіх категоріях, представлених в асортименті мережі. У 2024 році серед товарів ВТМ з’явились зокрема б’юті-гаджети, професійні гель-лаки та аромадифузори.
Загалом за рік було продано близько 110 млн одиниць товарів private label. Частка ВТМ у загальних продажах компанії становить 33,9% в натуральному вимірі, 22,8% — в грошовому.
Товари ВТМ знову отримали міжнародні відзнаки. На конкурсі дизайну пакування власних торгових марок Vertex Awards срібну нагороду в категорії BEAUTY здобула парфумована вода-унісекс Fabien Marche Alchimiste An02. Очищувальні кульки для обличчя ABOUT face Anti-Pollution та крем-спрей для волосся 15 в 1 ABOUT hair Кератинове розгладження відзначено нагородами міжнародної виставки-конкурсу Private Label Manufactures Association 2023 International Salute to Excellence Awards.
Логістика
Для підвищення ефективності EVA інвестує значні кошти у розвиток логістики — розбудову та модернізацію складських потужностей. У Львові поряд із діючим складом ведеться будівництво нової черги на 9 000 кв. м під e-commerce. Площу діючих складів у Броварах та Львові збільшують шляхом впровадження мезонінів. У вересні запущений хаб e-com у Дніпрі.
«Ми максимально спрощуємо та автоматизуємо складські процеси, що прискорює проходження замовлень по логістичному ланцюгу», — зазначає Ольга Шевченко. Цьому сприяє власна система відбору. Крім того, на складах офлайн-мережі запровадили систему Put to light, яка дозволяє не використовувати термінали збору даних, прискорити адаптацію нових працівників та підвищити продуктивність. У 2024-му систему планується частково впровадити на складах e-com. Також в планах EVA — автоматизувати системи зберігання: впроваджувати AGV (Automated Guided Vehicle) та AS/RS (Automated Storage and Retrieval Systems).
У 2023 році після паузи відновлений проєкт побудови логістичного хабу в Одесі. Ведеться закупівля необхідних матеріалів та конструкцій, а також інші підготовчі роботи. Площа першої черги одеського хабу має сягнути 20 тис. кв. м. Будівельні роботи триватимуть у 2025-2026 рр.
Попередньо сума інвестицій в логістичну інфраструктуру у 2024 році може скласти до 1,3 млрд грн.