All Retail
Опубліковано

Мультимільйонер Роман Лунін поступово відмовляється від магазинів «Велика Кишеня». Чому він вирішив змінити бренд з 20-річною історією?

Теги:
Велика Кишеня
Велмарт
Фото:
https://dengi.ua

До кінця 2021 Києві закриються чотири з тринадцяти магазинів «Велика Кишеня».

На їх місці будуть працювати нові точки мережі «Велмарт». Зараз в ній — 35 магазинів. Обидві торгові марки належать компанії Retail group Романа Луніна, 56. Його статки Forbes в 2021 році оцінив у $ 150 млн. Виручка Retail group в 2020 році склала 12,2 млрд грн, роком раніше — 11 млрд.

Те, що відбувається — частина процесу трансформації компанії: Retail group поступово відмовляється від торгової марки «Велика Кишеня» , замінюючи її на «Велмарт». За словами директора з маркетингу компанії Олени Грабовської, «Велмарт» — більш молода, сучасна і успішна марка, саме тому в компанії і роблять ставку на неї.

Але справа не тільки в зміні вивіски. Нові магазини мають інший формат. Якщо «Велика Кишеня» — це класичний супермаркет з цінами вище середніх, то «Велмарт» — це гіпермаркет-дискаунтер. У кожній торговій точці — власні пекарня, мʼясний цех, коптильня, фудкорти. «У «Велмарт» на Березняківській в Києві — великий фудкорт в центрі торгового залу, в Полтаві та Миколаєві — ресторани на території супермаркету, а в Чернігові та Херсоні — це станції фудкорти», — розповідає Грабовська.

Фото: velmart.com

Крім цього, кожен «Велмарт» — досить самостійна одиниця. Керуючі команди на місцях мають право самі вибирати місцевих постачальників, формувати частину асортименту і цінову політику. «Хед-офіс підтримує тільки в силі закупівлі, в операційній частини і у впровадженні нових технологій в організацію роботи магазинів», — каже Грабовська. За її словами, така децентралізація дозволяє компанії динамічно і оперативно реагувати на ринок. Дії дають результат: якщо 2019 року прибуток компанії склав 2 млн грн, то в 2020-му — 63 млн грн.

Супермаркети «Велика Кишеня» працюють тільки в Києві, за словами Грабовської, в компанії поки не ухвалили рішення, що буде далі з цією торговою маркою.

Retail group упустила момент, коли «Велику Кишеню» можна було популяризувати, вважає директор дослідницької компанії GT Partners Ігор Гугля. На його думку, це можна було зробити в перше десятиліття двотисячних, коли організований ритейл в Україні тільки набирала обертів. Однак в 2010-х ритейлер заморозив розвиток, каже аналітик. Він пояснює, що саме територіальна експансія забезпечує впізнаваність торгової марки. За даними GT Partners, кількість магазинів у Retail group стабільно з 2012 року, воно становить близько 60 торгових точок.

Можлива причина зупинки росту — недолік фінансування, вважає співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retаil.Pro Артем Ретин. Бізнес Луніна так і не оговтався від кризи 2009 року, у компаній бізнесмена були великі борги перед банками. На кінець 2009 року вони повинні були $ 92 млн, писало НВ. За даними видання, Лунін навіть планував продати 10-25% акцій компанії «Квіза трейд», що управляє «Велика Кишеня», щоб залучити $ 20-30 млн. Частина боргу Лунін пізніше реструктуризував, а частина викупив у Фонду гарантування вкладів в 2018 році з дисконтом 72%.

Погану службу Retail group послужила і мультиформатность. Крім супермаркетів і гіпермаркетів-дискаунтерів, ритейлер став розвивати мережу магазинів біля будинку «ВК Експрес» і делікатес-маркети ВК Select. «Компанія розпорошилася на маркетинг різних брендів», — пояснює Гугля. «Незрозуміло, навіщо при такій невеликій кількості магазинів потрібно було робити таку мультиформатность», — дивується Ретин.

Ще одна можлива причина відходу від марки «Велика Кишеня» — імідж. Він був не найкращим, вважає Ретин. Причина — сучасний формат торгівлі, поганий технічний стан діючих супермаркетів, незрозумілий покупцеві асортимент, високі ціни і проблеми з термінами придатності. В історії «Великої Кишені» є отруїлися курами-гриль покупці; кіт, що поїдає мʼясо прямо на прилавку; і голуб, що клює печиво прямо з мішка в торговому залі.

×

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або