NOVUS планує відкрити понад 50 магазинів різного формату у 2025 році
Заступник генерального директора з операційної діяльності NOVUS Олексій Панасенко розповів про розвиток мережі у 2023-2024 роках, найближчі плани, актуальні стандарти щодо нових об’єктів та джерела фінансування.
Як ви оцінюєте споживацькі настрої цього року? Як змінився середній чек порівняно з минулим роком?
Цього року ми спостерігаємо деяке зниження споживчих настроїв. Згідно з даними Info Sapiens, у жовтні 2024 року індекс споживчих настроїв знизився на 3,8 пункту, досягнувши 68,8. Ця тенденція відображає обережність покупців, що зрозуміло в умовах нестабільності. Водночас середній чек у наших супермаркетах зріс на 8% порівняно з минулим роком, що свідчить про адаптацію споживачів до нових економічних умов та акцент на вибір якісних товарів.
Порівняно з довоєнним періодом, у структурі продажів відзначаємо різну динаміку за категоріями. Зокрема, зниження обсягів спостерігається у категорії товарів для немовлят, що є наслідком демографічних змін, та загального скорочення купівельної активності у цій групі. Натомість, стабільне зростання демонструють овочі, фрукти та кулінарна продукція. Це підкреслює підвищений інтерес споживачів до свіжих продуктів та готових рішень для щоденного харчування. Наприклад, кулінарія у нас зросла на 12-15% (у кг).
Чи відчувається вплив програми «Національний кешбек» на вибір споживача?
З 2022 року ми спостерігаємо стабільне зростання частки вітчизняних товарів у нашому товарообігу. Сьогодні понад 60% із понад 30 тис. товарних позицій у нашому асортименті — це продукція українського виробництва. Програма «Національний кешбек», на мою думку, стала додатковим потужним стимулом для цього тренду. Хоча точно визначити відсоток зростання, що забезпечила саме ця ініціатива, непросто, але той факт, що вже 5,7 мільйонів українців оформили карту «Національного кешбеку», говорить сам за себе.
Були побоювання, що ця програма не тільки стимулюватиме обирати вітчизняні товари, але й спровокує зріст цін на них?
Ми такого не спостерігаємо. Наші ціни не змінилися після запуску програми.
Які програми з ваших традиційних найбільш стимулюють споживацький інтерес?
Серед програм стимулювання попиту найефективнішими залишаються «глибокі» знижки на товари, що сягають до 55%, особливо у середньому та преміальному сегментах. Вони не лише підтримують продажі, а й дають можливість покупцям придбати якісну продукцію за доступними цінами — це особливо важливо для NOVUS у нинішніх умовах. Наприклад, наша акція «Мінус 40%» на вина власного імпорту проводиться двічі на рік. Цього року ми розширили аналогічні програми на інші категорії, зокрема, чай, каву та сири. Приріст продажів під час таких акцій залежить від «еластичності» товарів: для категорій із тривалим терміном зберігання він значно вищий.
Найбільш «еластичними» залишаються товари довгострокового зберігання, алкоголь та побутова хімія — їхній приріст товарообігу у середньому становить +170%, що у два-три рази перевищує звичайні продажі. Високою еластичністю також вирізняються делікатеси та преміальні товари, такі як оливкова олія, хамони чи м’які сири: завдяки акціям їхній приріст сягає 18-20 разів, що пояснюється вигідними пропозиціями та можливістю збагачення споживчого кошика.
Як розширилась цього року ваша мережа? Ви більше уваги приділяєте формату Mi Market? Наскільки ефективним показує себе цей формат? Які плани розширення/реновації на наступний рік?
Цього року ми відкрили 17 нових об’єктів, зокрема, 14 з них формату біля дому Mi Market у столичному регіоні. Формат Mi Market демонструє високу ефективність завдяки компактності та орієнтації на повсякденні потреби. Ми бачимо велику перспективу у розвитку нових житлових районів і активно працюємо над стратегією експансії. Плануємо масштабувати цей формат у густонаселених районах, цього року відкриємо ще два, у 2025 — ще 50 нових Mi Market.
Які інвестиції у формат магазинів біля дома?
Це магазини від 50 до 400 кв. м. Наші інвестиції у відкриття такого магазину за умови ремонту, придбання обладнання та інших операційних витрат складають близько 5 млн грн.
Чи є у найближчих планах відкриття великих форматів?
Ми готуємо відкриття двох NOVUS. На ул. Петропавлівський у Києві — вже 20 грудня, на Софійській Борщагівці — у першій половині наступного року. Перший магазин має близько 600 кв. м, другий понад 2 тис. кв. м, обидва укомплектовані сучасним енергоефективним обладнанням для безперебійної роботи, продукцією власного виробництва.
А коли ви почнете виходити за межі Київської області та за яких умов і де готові розглядати таку можливість?
На даний час ми стратегічно зосереджені на розвитку у столичному регіоні та створенні максимально комфортних умов для покупців. Наша основна ставка зараз — це органічне зростання й відкриття нових магазинів у Києві та області. Детальні плани щодо експансії в інші регіони поки відсутні. Водночас ми відкриті до будь-яких пропозицій і готові розглядати нові регіони, якщо це буде економічно доцільно. Для нас важливо не просто увійти на новий ринок, а мати можливість стабільно розвиватися та будувати ефективний бізнес у цьому регіоні.
Який обсяг NOVUS інвестував за останні роки? В які напрямки?
Ми продовжували інвестиції попри виклики від повномасштабного вторгнення, які призвели не тільки до втрати певних магазинів та складів мережі, але й до розриву логістичних ланцюгів, втрати постачальників, відтоку кадрів через внутрішню та зовнішню міграцію. Щодо пріоритетів, наприклад, у Бучі наш магазин був центром життя до воєнного часу. Ми не могли відкласти відновлення його на рік, на два, на три. Ми його відновили вже у в 2022-му.
А загалом NOVUS інвестував 1 млрд 360 млн грн у 2023-2024 роках у розширення мережі, власний логістичний центр, відновлення пошкоджених і відкриття 16 нових магазинів та програму енергоефективності.
У 2025 плануємо інвестувати у розвиток компанії, у різні формати, незважаючи на війну. Наша мета — забезпечити кожного клієнта доступом до якісних продуктів.
Наприкінці 2020 ви фіналізували угоду по приєднанню Billa. Чи озвучуєте суму інвестицій в адаптацію тих магазинів? Чи розглядаєте можливе поглинання інших мереж?
Інтеграція Billa завершилася успішно, і ми провели комплексну адаптацію магазинів до стандартів NOVUS. Загальні інвестиції у процес трансформації сягнули близько $100 млн. Розглядаємо можливість нових угод з поглинання, якщо це сприятиме нашому стратегічному зростанню та дозволить посилити присутність у ключових регіонах. Проте пріоритетом залишається органічне зростання через відкриття нових точок.
Які з магазинів екс-Billa показують найкращі результати?
В цілому вони усі показують гарні результати, ми задоволені. На даному етапі найбільш складний — магазини на Майдані Незалежності. Але ця складність обумовлена нашим сьогоденням, коли магазини центра міста, орієнтовані на туристів, втратили багато відвідувачів. Мабуть, найкращій з екс-Billa — магазин на Троєщині. Але треба зауважити, що ми робили там повну реконструкцію, по суті побудували там новий магазин.
А якій займає перше місце загалом по мережі?
Звичайно, це наш флагманський у ТРЦ Retroville. Він також відбудований після обстрілу. І на сьогодні це найкращий магазин.
Цього року NOVUS запустив у Києві свій розподільчий центр, побудований за принципами екологічного будівництва BREEAM на кредитні кошти ЄБРР. Як на фоні зниження економічних настроїв відбувається погашення цього кредиту ($100 млн)? Чи плануєте ще звертатись за банківським кредитуванням для розвитку мережі, напрямку логістики. Чи будете розширяти залучення коштів через цінні папери?
Новий розподільчий центр у Києві, побудований за стандартами екологічного будівництва BREEAM, функціонує на повну потужність і є важливим елементом нашої стратегії оптимізації логістики та операційних витрат. Ми дотримуємося графіку погашення кредиту ЄБРР у розмірі $100 млн. Це стало можливим завдяки ефективному фінансовому плануванню, оптимізації витрат і стабільному зростанню ключових напрямів бізнесу. Підтримка ЄБРР є індикатором довіри міжнародних інвесторів до нашої бізнес-моделі та стійкості компанії.
Окрім традиційного кредитування, ми активно працюємо над диверсифікацією джерел фінансування. У 2024 році NOVUS здійснив випуск корпоративних облігацій на суму 400 млн грн, що забезпечені комерційною нерухомістю, яка належить ГК NOVUS.
У найближчій перспективі ми не виключаємо залучення додаткового фінансування для подальшого розвитку логістичної інфраструктури та розширення мережі. Ми розглядаємо як можливість нових емісій облігацій, так і отримання банківських кредитів на вигідних умовах. Завдяки ефективному управлінню фінансами та довірі інвесторів, компанія NOVUS має всі передумови для подальшого зростання та зміцнення позицій на ринку продовольчого ритейлу України.
Багато уваги приділяється екологічності та енергоефективності ваших об’єктів. Які практики/технології планується впроваджувати?
NOVUS активно впроваджує «зелені» технології: системи рекуперації тепла, LED-освітлення, енергозберігаюче холодильне обладнання, а також сонячні панелі на дахах нових об’єктів і на існуючих ТТ. У найближчі два роки до 30 магазинів мережі будуть обладнані даховими сонячними станціями. А у подальшому наявність сонячної електростанції на даху вже внесено у стандарти будівництва магазинів. Тобто всі нові магазини, які ми будемо будувати, вже будуть облаштовані СЕС.
Також ми плануємо почати використовувати газові електрогенератори, які більш енергоефективні за дизельні (когенерацію). У пілотному проєкті у нас два об’єкти, які будуть обладнані газовими генераторами — це наш логістичний центр та один з магазинів.
У 2025 році плануємо запустити пілотний проєкт з використання теплових насосів для зниження енерговитрат. До того ж, усі магазини NOVUS обладнані генераторами, щоб працювати в умовах блекаутів.
Як ви вирішуєте проблему дефіциту персоналу?
Проблеми з персоналом сьогодні відчуває весь бізнес, її вирішення — це цілий комплекс заходів. Насамперед, ми забезпечуємо нашим працівникам конкурентну заробітну оплату. Наприклад, тільки у цьому році ми підвищили зарплату наших працівників від 10 до 25%, в залежності від позиції. Реалізовуємо програми навчання та адаптації для нових співробітників. Також активно співпрацюємо з освітніми закладами для підготовки фахівців за дуальною системою освіти. Особливу увагу приділяємо розвитку внутрішнього резерву, що дозволяє ефективно закривати ключові вакансії. Зокрема, у 2023-2024 роках 61% всіх адміністративних позицій закрито внутрішніми кандидатами.