Злиття двох стихій: що може означати для рітейлу покупка компанією ОККО мережі КОЛО?
- Фото:
- All Retail
Думаємо, багатьох здивував сам факт можливої покупки мережі мінімаркетів КОЛО нафтовим оператором ОККО. Наші колеги з Forbes добре постаралися, піднявши на слух тему про можливу транзакцію.
Ми не стали повторно тригерити представників КОЛО та ОККО в спробі витягнути ще якісь факти. Паралельно All Retail запитав у експертів їх думку з приводу резонансної статті Forbes.
Чи відбудеться настільки масштабна угода між двома рітейлерами — покаже час. Але вже зараз своїми думками про покупку КОЛО компанією ОККО, про вигоду такої угоди і про те, що це може означати для українського рітейлу, з нами поділилися кілька експертів.
Сергій Корецький, засновник кавової компанії IDEALIST COFFEE CO, колишній гендиректор мережі АЗС WOG:
- На мою думку, якщо це правда і ОККО дійсно придбає КОЛО — це круте стратегічне рішення в напрямку подальшого розвитку. По суті магазини на заправках — це і є convenience stores, але прив’язані до автозаправного комплексу. В Україні АЗС основних гравців вже давно перестали бути просто паливним рітейлом — вони перетворилися на повноцінний рітейловий бізнес з широким асортиментом страв, напоїв і товарів to go (чим, по суті, і є convenience).
КОЛО — це, все ж таки, формат магазину біля дому, але впевнений, що це могла б бути дуже органічна транзакція.
По-перше, для компанії ОККО, в якій працює централізована логістика товарів, буде досить легко додати до діючих 450 торгових точок на заправках ще 100, 200 чи 500 нових об’єктів. Звичайно, для цього необхідно буде відповідне вдосконалення, оптимізація та налагодження операційних процесів — але це вже техніка. Також мені здається що формат магазинів може зазнати деяких змін переходу в convenience.
По-друге, не виключено, що на базі бренду КОЛО можна було б заходити, окрім інших локацій, на інші заправки рітейл оператором, тому що в Україні ще існує велика кількість АЗС з низьким рівнем якості непаливних сервісів. Я думаю, що за цим майбутнє: коли рітейл-оператори будуть займатися на заправках саме рітейл-бізнесом, а пальне буде виступати лише як один з елементів асортиментної матриці.
В середньостроковій перспективі пальне, як конкурентна перевага, точно перестане такою бути — через єдині стандарти якості пального, а також у зв’язку з розвитком сегменту електромобілів та іншими факторами.
На мою думку, розвиток бізнесу АЗС і його капіталізація через розвиток непаливного рітейлу convenience store для системних та великих гравців в майбутньому може формувати основну вартість бізнесу. Крім того, рівень кількості та якості магазинів біля дому/convenience в Україні ще дуже низький.
Мені здається, не варто розраховувати на те, що через 3-5 років великим глобальним покупцем будь якої мережі заправок буде нафтова компанія. Приклад тому — канадська компанія Couche-Tard, яка також володіє брендом Circle K, і вже в 2012 році придбала близько 2,5 тис. заправок у Statoil. Така транзакція вже тоді була сигналом, що великі світові торгові оператори є потенційними покупцями паливного рітейлу в світі (а ще є 7Eleven, OXXO та інші).
Якщо така транзакція дійсно відбудеться, це точно підвищить капіталізацію ОККО з точки зору будь якої можливої майбутньої монетизаціі — ІРО чи партнерство чи продаж.
Couche-Tard , наприклад, декілька років тому мала близько 15 тисяч торгових точок, з яких більше 10 тисяч були саме на заправках. В свою чергу, заправок Statoil, напевно, сьогодні в Європі вже немає — замість них ви знайдете об’єкти Circle K. Саме Circle K є рітейл-оператором, який в тому числі продає нафтопродукти.
Паливні вертикально інтегровані компанії — прикладом яких може бути той самий Statoil — можуть відмовлятися від управління рітейлом і зосереджуються на видобутку вуглеводнів та на їх переробці. Це може бути або продаж азс, або пошук партнерів по системі СODO чи CORO. Як показує життя — добування, переробка нафти та рітейл — це два різних бізнеси. З різними компетенціями.
Convenience store — це точно перспективна історія в Україні. У нас є дуже багато сильних регіональних операторів цього формату і цей сектор досить гарно розвивається.
Я вважаю, що це була б дуже вигідна угода для ОККО, якщо вони зроблять крок в цьому напрямку.
Олександр Ямпольський, керівник галузевої групи з рітейлу та оптової дистрибуції Deloitte в Україні:
- У Західній Європі магазини і кафе при заправках генерують вже більше половини прибутку для АЗС — тобто основним джерелом формування прибутку є не продаж бензину і дизельного палива, а продаж «шоколадок» і «хот-догів». В Україні цей показник ще не такий, але він впевнено зростає. Тому не дивно, що провідні українські АЗС дивляться в бік розвитку мереж магазинів і кафе. Ми знаємо про подібні угоди в інших країнах. Наприклад, британська мережа АЗС EG Group придбала мережу місцевого дискаунтера ASDA. Це дозволило групі збільшити показник EBITDA майже на 6% і успішно розвивати напрямок "магазинів біля заправки".
Крім того, придбання мережі магазинів дозволяє АЗС збільшити свою присутність в певних регіонах, де розвивалася мережа. В даному випадку — це Київ і Одеса, а також відповідні області. Крім того, таке придбання дає можливість покращувати поточні бізнес-процеси у «білязаправочних» магазинах (наприклад, в сфері логістики продуктів).
Не можна виключати і того, що українські АЗС будуть виходити на ринок громадського харчування — наприклад, купуючи світові франшизи в цій сфері.
Артем Рєтін, керуючий партнер компанії Retail.Pro:
- Для «ОККО» продуктовий ритейл не такий вже і «непрофільний» бізнес: у компанії вже є досвід управління продуктовими магазинами «Tobi», а також є свої магазини при більшості АЗС. Я думаю, що ОККО, в першу чергу, хоче диверсифікувати свій паливний бізнес, а по-друге — за рахунок збільшення збуту планує значно поліпшити умови закупівель у постачальників. У разі купівлі КОЛО, з великою ймовірністю, ОККО значно розширить свій асортимент private labels, а це позитивно відобразиться на маржі загального бізнесу.
Основна перевага для ринку від цієї угоди по суті одна — за рахунок того, що АЗС ОККО знаходяться по всій країні і логістика вже налагоджена, ОККО набагато швидше зможе розширити свою мережу по всій території України.
Денис Піддубський, співзасновник «Служби розвитку ритейлу», директор департаменту розвитку аптечної мережі АНЦ:
- Дана (гіпотетична на сьогоднішній день) угода призведе до повноцінного виходу інвестиційної групи, в яку входить мережа АЗС ОККО, на великий ринок продуктового рітейлу. Це може стати відмінною колаборацією, оскільки формат КОЛО добре підходить для розміщення на АЗС. Продуманий і компактний концепт — нічого зайвого. А ОККО може поступово все глибше проникати в міське середовище (в Європі АЗС часто розташовані прямо в міських кварталах біля житлових будинків, чергуючись з тими ж мінімаркетами). Питання тільки в тому, скільки часу і коштів потрібно ОККО, щоб вивести КОЛО на рівень позитивної рентабельності.