All Retail
Наталя Кагадій, керівник департаменту ProCheese в Ardis Group
Опубліковано

Українські молочні продукти: сучасні реалії та перспективи розвитку

Сфера молокопродуктів — потужний двигун української економіки. Навколо розвитку молочної галузі постійно вирують дискусії серед виробників, постачальників й інших гравців ринку.

Про те, що потрібно робити для розвитку молочної галузі в сучасних реаліях, недавно йшлося на MilkyForum2021, гостем і спікером якого була Наталія Кагадій, керівник департаменту ProCheese в Ardis Group, — передає All Retail

Ardis Group — українська структурована група компаній з більш ніж 20-річним досвідом імпорту і продажем сиру, експерти у виробництві свіжих сирів. Дискусії вирували дуже активно, було багато різних точок зору з різних питань. Обговорення стосувалися наступних проблем галузі:

• відсутність підтримки від держави;

• зростання цін на сировину в Україні (вперше не відбулося сезонного зниження ціни на молоко);

• збільшення конкуренції з боку імпортної продукції.

Деякі експерти вважають, що держава повинна дотувати українських виробників, але, на думку експертів, це не зовсім про розвиток в довгостроковій перспективі.

Були й ті, хто говорив про важливість якісних змін — орієнтацію на виробництво продукції з доданою вартістю. Як один із прикладів був представлений досвід роботи молочної галузі в Австрії, де був обраний курс на виробництво органічних молочних біопродуктів вищої якості. Активно розвиваються молочні кооперативи та обʼєднання. В останні роки в країні значно збільшився обсяг виробництва біомолока (тільки за останній рік приріст склав 19,5%). І сьогодні Австрія виробляє найбільшу частку молочних біопродуктів в ЄС.

Також на заході акцентували на темі альтернативних каналів збуту молочних продуктів (АЗС, ресторани, магазини, фестивалі). Бачення Ardis Group з розвитку в галузі (зокрема сирної) розкрила у своєму виступі Наталія Кагадій, керівник департаменту ProCheese в Ardis Group.

Розвиток ринку українського сиру

Доповідь Наталі Кагадій була дуже емоційною та змістовною. Вона в черговий раз підкреслила, що українські виробники зараз знаходяться в невигідному становищі, оскільки виготовляють в основному стандартні напівтверді сири. В останні роки імпорт стрімко зростає. Але в першу чергу збільшується попит на нові категорії та види сирів. Споживач хоче отримувати новий смаковий досвід.

Майбутнє українського сиру, перш за все, залежить від уміння виробників конкурувати з імпортом. Але не в умовах, де конкурента намагаються прибрати з ринку, а де разом з конкурентом рухають індустрію. Те, що обʼєднує всіх виробників і постачальників сиру — боротьба зі страхами та стереотипами споживачів.

Зараз виробників сиру і його видів стає більше. Тому загальна мета повинна бути одна — рости та розвивати молочний ринок України, разом зробити сир улюбленим продуктом людей, а потім вже намагатися переконати всіх купувати саме свій сир.

Саме тому компанія Ardis Group прийняла стратегічне рішення — обʼєднати всіх гравців молочного ринку на фестивалі ProCheese Awards, який відтепер організатори проводитимуть щорічно.

Проведення таких заходів допомагає боротися зі страхами людей, розвиває їх смак, дає можливість виробникам знайомитися, робити спільні проєкти та підіймає питання про споживання сиру. Блогери розповідають широкої аудиторії про сир і свої враження від його смаку. У дітей формується думка про продукт, незалежно від уподобань батьків. Люди, які ніколи не купували дорогий сир, вирішуються на його придбання.

Які ще кроки повинні бути зроблені для розвитку галузі

1. Поступово збільшувати обсяг споживання сиру. Наприклад, в Україні на одну людину в рік припадає пʼять кілограмів сиру. Для порівняння, у Франції цей показник — 27 кг.

Щоб нарощувати обсяг споживання сиру в Україні, потрібно пройти кілька етапів:

сир повинен стати максимально доступним — для цього потрібно продавати його на заправках, в туристичних магазинах; на корпоративних зустрічах подавати на стіл тарілку сирів;

повинні зʼявлятися бізнеси, які використовують сир для збільшення свого чека, — винні магазини та ресторани, де є чізсомелье, які подають сирні тарілки відвідувачам;

людям потрібно побороти свій страх перед новими продуктами. Адже в Україні мають попит тільки ті сири, які були доступні 20 років тому.

2. Навчитися правильно продавати сир. На жаль, сьогодні продажу сиру в Україні знаходяться на етапі становлення. Люди, які продають сири, бувають некомпетентними, і іноді взагалі не пробували того, що пропонують споживачам. Виробники повинні зрозуміти, що недостатньо зробити красиве упаковування і потрапити у великий рітейл. Тільки людина, яка стоїть біля вітрини та знає все про сири, які реалізує — може продати більше і відразу кілька видів, а також врахувати всі потреби клієнта

3. Дізнатися потреби клієнтів, комунікувати з ними безпосередньо і створювати унікальні рецептури. Цифри продажів не завжди показують реальне ставлення покупця до товару. Зрозуміти місце продукту на ринку реально завдяки тим же фестивалям. Тут можна отримати миттєвий відгук і реакцію, зробити висновки про подальші кроки. Це прекрасна можливість для великих виробників — випробувати новий продукт в бою, дізнатися думку людей до того, як виходити на великі продажі.

4. Готувати основу для експорту сиру в інші країни. Головна помилка українських виробників полягає в тому, що вони бачать загрозу від конкуренції та більше уваги приділяють минулому досвіду і проблем. Це не про майбутнє. Потрібно розширювати межі, дивитися на перспективу світового ринку і не обмежуватися своєї категорією. Відсоток імпорту в Україну у два рази менше, ніж в Німеччину, але німці не вимагають закривати кордон, щоб зберегти місцеве виробництво. Вони, навпаки, експортують більше молокопродуктів в інші країни. Український сир сьогодні неконкурентоздатний за кордоном. Ми досі експортуємо переважно сировину для подальшого перероблювання, і для переходу до експорту сиру нам потрібно пройти довгий шлях. Треба зрозуміти, що може сподобатися європейської аудиторії, познайомитися з нею, заявити про себе на міжнародній арені. До речі, завдяки Ardis Group був здійснений перший крок — на фестивалі сирного мистецтва ProCheese Awards 2021. Професійна колегія чотирьох суддів з України, Нідерландів, США та Франції обрала найкращий український сир, який вперше поїде представляти нашу країну на міжнародному сирному конкурсі World Cheese Awards в Іспанії.

×

Через соціальні мережі

або

Через соціальні мережі

або